PR free daca se cumpara publicitate in valoare de…

Ati citit bine si… Titlul nu este (din pacate) o greseala.

Ca lucrez in PR (comunicare/marketing) se stie. Ca imi place ceea ce fac – la fel se stie. Ca pun suflet in toate – stiu de asemenea multi. Ca se intampla multe in spatele a ceea ce se vede/face cunoscut e destul de clar.

De multe ori incerc sa cred ca este vorba despre o situatie particulara – nu despre ceva general. De multe ori nu imi vine sa cred ce imi aud urechile sau imi vad ochii. Si de cele mai multe ori lucrurile mai putin normale si corecte le las in spate – sperand ca nu vor mai reveni. Dar nu se intampla asa – drept pentru care desi cu siguranta multi vor fi socati vazand ca o persoana are curajul de a spune lucrurile “pe bune” nu mai pot rabda.

Daca realizez activitati de comunicare permanenta si ofer informatii cu adevarat de valoare care se pot constitui in materiale de real interes pentru cititorii unei publicatii nu ar trebui sa mi se ceara bani pentru acele materiale.

Mai mult, cand ofer subiecte in exclusivitate nu ar trebui sa platesc pentru ele – mai ales cand se precizeaza clar ca nu se impune un anumit stil sau articol.

Dar in realitate pentru multe media se pare ca lucrurile stau altfel. O sa va spun ca toate afirmatiile pe care le fac sunt bazate pe experienta ultimelor luni (si nu numai). Am avut parte de ziare foarte cunoscute si de reviste din diverse domenii care au publicat stiri sau materiale mai ample pornind de la comunicatele date sau de la informatii suplimentare solicitate. Dar constat ca exista si alte media – atat site-uri cat si reviste – care ofera cotatii chiar si pentu stiri – si atentie o mica stire costa cateva sute de euro… – iar un material pe 2 pagini va imaginati la cat ajunge.

Daca as vorbi de acelasi material trimis peste tot si care sa apara fara modificari – as mai gasi justificare. Cand insa nu e cazul… nu gasesc nici justificari. Cand la o intalnire vorbim despre subiecte in exclusivitate, iarasi nu mi se pare corect ca dupa ce ca eu iti pun la dispozitie si poze si material sa imi iei si bani. Eu iti ofer continut de calitate pentru a ta publicatie. Ori daca tu ai un continut foarte bun, multi vor cumpara publicatia ta – care va avea un tiraj foarte mare si vanzari foarte mari ceea ce va duce si la inserturi publicitare foarte multe si pe foarte multi bani, ceea ce iti va aduce veniturile pe care le cauti.

Scuza insa “trebuie si noi sa ne intretinem….ne intelegi” nu tine la mine. Daca gandesti in “stilul” a scoate bani si din piatra seaca atunci e treaba ta. Daca iti si merge cu atat mai bine pentru tine. Dar nu pe seama PR-ului meu – mai ales ca nu vorbim despre preturi de bun simt, nu vorbim despre materiale pe mai multe luni. Nu. Discutam pe publictate – si e treaba mea ca in loc de o macheta eu propun un articol. Dar… imi iei ochii cu “un PR free, poate chiar doua”. Sa fim seriosi.

O alta problema in rationamentul unor astfel de media (care ar trebui sa imi multumeasca pentru faptul ca nu le dau si numele) este aceea ca nici macar nu imi ofera argumente solide in baza carora sa realizez sau sa propun clientului sa realizeze acea investitie. Ca revista sau ziarul X ajung la atatea exemplare tiraj si ca se distribuie la publicul tinta – cam asa s-ar rezuma argumentele (pe langa cel cum ca trebuie sa traiasca si ei). Bun. Ziarul sau revista ta ajung la acelasi public la care ajung si altele care nu imi percep taxe ci au invatat de mult sa faca intr-adevar jurnalism si afaceri. Ba mai mult, nu e ca si cum imi insereaza luni intregi materiale – stiri – “PR”-ul acela free – ca eu sa vad ca suna lumea sau se realizeaza contacte si contracte in baza acelor materiale publicate de aceste publicatii. Daca tot ar exista un astfel de feedback – si practic venituri pentru mine mai mari decat costurile pentru inserarea acelei reclame… ar mai fi cum ar mai fi. Dar asa… ca hai da banu’ si apoi iti pun si un PR free mi se pare chiar… (si va las si pe voi sa adaugati epitetele de rigoare).

Ah si sa nu uit: am dat chiar peste publicatii care vezi-Doamne daca nu sunt si anumite servicii clare incluse, nici nu se pune problema aparitiei vreunui material in sistem barter. Adica sa le oferi si continut de calitate, si barter dar sa nu cumva sa nu ai ce dorim noi. In sfarsit… se pot spune multe. Sunt sigura ca toti cei mai tineri care intra pe acest blog si citesc sunt poate putin socati sa afle ca exista nu doar partea frumoasa invatata ci si una mai putin placuta. Sunt sigura ca multi din media se vor revolta citind acest material – si lor le aduc aminte ca nu am dat numele publicatiilor mai putin corecte (si sunt sigura ca inca nu stiu eu toate publicatiile din toate domeniile).

E alegerea mea daca decid sa iti ofer si tie o sedinta de ceva / o mostra dintr-un produs pentru a-l testa.  E alegerea mea daca aleg sa dau bani. Insa daca vorbesc despre materiale de interes real pentru publicatia ta nu ma pune sa si platesc. Daca vreau sa realizez o campanie in acea publicatie pe mai multe luni de zile cu tot felul de materiale (si sa nu se modifice textul pe care il trimit spre publicare) e ok. E altceva. Dar daca se primeste un comunicat de presa, nu mi se pot cere bani ca sa apara o stire in conditiile in care oficial acea publicatie nu asa procedeaza. Daca s-ar face cunoscut ca publicarea in anumite publicatii costa o anumita suma – ar fi ok. Ar fi politica acelei pubicatii si macar s-ar stii ce si cum. Daca insa se lasa impresia ca se poate usor face sa apara ceva acolo, atunci nu mai este corect.

Si inchei pe un ton pozitiv felicitandu-i pe toti aceia ce isi fac treaba asa cum se cuvine si ofera calitate in tot ceea ce fac.

Share
4 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge