Cum sa fii un pieton fericit si sa ramai in viata

Deseori apar discutii cu privire la pietoni si soferi, la treceri de pietoni si mai ales la accidente.

Exista diverse lucruri pe care soferii le reproseaza pietonilor si, desigur, multe reprosate de pietoni soferilor. Dreptate de ambele parti. Intelegere – mai putin (mai ales a anumitor situatii si comportamente). Hai sa vedem asadar cum poti sa fii un pieton fericit si sa ramai si in viata.

Nu te baza pe culoarea verde a semaforului. Poti muri cu prioritatea in brate. Verifica faptul ca intr-adevar masinile s-au oprit pe toate benzile! Mai ales cand abia s-a dat verde (unii mai trec pe primele momente de rosu). In plus, poti sa ai prioritate si verde, insa vreun sofer care are si el verde facand dreapta sau stanga si avand verde in acelasi timp cu tine (sau verde intermitent pentru dreapta) s-ar putea sa nu considere ca tu ai prioritate. Si da, vorbesc din experienta pentru ca aveam verde pe Jean Louis Calderon si un nenea cu papuc care avea verde pentru ca mergea drept, dar a facut stanga (ca atare trebuia sa imi cedeze mie trecerea si apoi sa se duca si el) a uitat de partea cu prioritatea pietonului pe verde si pe trecerea de semafor. Asa ca da, am avut un mic accident (Slava Domnului nu a lovit tare intrucat nu avea mare viteza). Sa nu credeti insa ca ar fi oprit sa vada cum ma simt sau alte asemenea!

Nu te arunca imediat ce s-a dat verde! Asa cum spuneam, unii au impresia ca mai prind galbenul si ca il pot forta, sau pur si simplu urasc sa vada rosu in fata ochilor asa ca nu opresc. Daca te arunci inainte de a vedea masinile oprite (sau macar ca incetinesc considerabil) ai mari sanse sa fii lovit.

Nu te baza nici pe trecerea de pietoni. In liceu, dar si in facultate, am avut colegi care considerau ca o trecere de pietoni si asigurare (adica nu traversare in fuga si fara sa te asiguri) inseamna prioritate. Ei bin, nimic mai gresit. Si acei colegi au sfarsit cu spitalizare. La fel s-a intamplat si cand treceam odata pe la trecere cu sotul meu. Vedeam cum un tip tot vine si nici prin cap nu ii trece sa incetineasca. Am intins mana si l-am efectiv blocat pe Andrei. Dar am facut bine, pentru ca in niciun caz nu ne ceda trecerea acel nenea.

Cand traversezi (mai ales pe unde e doar trecere) asigura-te ca si banda urmatoare iti cedeaza prioritatea – inclusiv cei care vin pe sina de tramvai. OK, un indemn mai lung – si aici niste nervi de-ai soferilor intr-un anumit moment. Acum sa explic cum se face de fapt. Tu pieton vezi ca soferul de pe banda 1 a oprit. Presupui ca asa vor face si ceilalti si te duci. Si, ce sa vezi, cel de pe banda 3 sau care depasea pe sina de tramvai nu se opreste si sa vezi ce zbor acrobatic faci tu.

Varianta doi: tu pieton traversezi pe la trecere. Cel de pe banda 1 a oprit. Cat esti in dreptul lui te asiguri ca si cel de pe banda a doua te lasa sa treci! Da, unii soferi se enerveaza pentru acel ragaz de cateva fractiuni de secunda in care pari a te opri in dreptul lui, sofer care ti-a respectat dreptul de a trece. Cu toate acestea, acele fractiuni de secunda pot insemna viata ta! Da, nici Andrei al meu nu intelegea de ce unii se opresc un pic. Dar, ca pieton, i-am explicat ce si cum.

Nu sta fix pe marginea trotuarului. Da, astepti verdele. Nu iti recomand insa deloc  sa fii la marginea trotuarului. Sunt multe accidente in care pietonii sunt agatati de masini. 20 de cm. spre interior pot ajuta. Toamna si primavara este de asemenea recomandat sa stai mai in spate dintr-un motiv cat se poate de bun: baltile de langa trotuar vor fi mereu calcate de masini si in loc de haine curate, vei avea haine stropite. Si daca apa ar fi curata, ar mai fi ceva. Dar te vei umple de noroi.

La fel, cand vezi ca la un semafor asteapta lumea, dar e un metru in fata liber, nu te infige sa fii primul. Nu stau oamenii aceia atat de in spate fara motiv!

Daca traversezi noaptea – mai ales pe unde nu sunt semafoare – poarta ceva reflectorizant sau macar ceva deschis la culoare! Stiu, griul si negrul sunt preferate intrucat sunt culori rezistente si la murdarie si usor de asortat. Insa noaptea, cand e intuneric (si uneori s-ar putea sa nici nu functioneze luminile stradale), tu pieton imbracat in negru nu esti vizibil. Poarta ceva cu benzi reflectorizante sau lucruri deschise la culoare. Da, undeva trebuie sa fie facut un compromis astfel incat tie sa iti fie bine. Mai ales daca nu esti in mijlocul Bucurestiului. Fii vizibil! Aceasta este o regula de neincalcat pe timp de noapte.

Share
14 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge