Ce putem invata toti de pe urma scandalului iscat de gluma unui pilot pe seama unui fost prim-ministru, gluma ajunsa in social media

PR crisis: Gluma unui pilot cu un fost prim-ministru pe post de prada la bord a ajuns in social media si a generat un scandal imens

Ce putem constata si invata in urma unei situatii in care o gluma facuta pe un canal de chat privat, folosit de piloti, ajunge sa fie facuta publica in cadrul social media. Chiar si Regina Angliei a fost recent intr-o situatie similara.

attention please

atentie, imagine de garagestock / Shutterstock

Ce s-a intamplat exact

Un pilot al companiei Nok Air a facut o gluma pe canalul privat de discutii. Fostul prim-ministru al Tailandei – Yingluck Shinawatra – a folosit serviciile companiei duminica. Pilotul in cauza i-a facut o poza pe care a publicat-o pe chat alaturi de o gluma: „“There’s a prey on board”. („E o prada la bord.”)

Evident, au aparut imediar raspunsuri

  • Primul: “Oooh, go for it.”
  • Al doilea: „please do a CFIT” – atentie, CFIT, in limbajul pilotilor, inseamna „“controlled flight into terrain”, adica o prabusire controlata;
  • Al treilea: „Very Very Important Person, land safely.”

Conversatia a aparut in cadrul social media („leaked”) si evident a generat reactii…. diverse.

Nok Air si-a prezentat scuze public – pe Facebook (un mesaj care a avut sute de comentarii). Patee Sarasin, CEO Nok Air si-a prezentat scuzele public fostului prim-ministru pentru „comportamentul nepotrivit al pilotului nostru”. Conform declaratiilor facute de reprezentanti ai companiei pentru CNN, pilotul este sub investigatie.

Yingluck Shinawatra a publicat si ea un mesaj pe Facebook mentionand ca spera ca incidentul nu se va mai repeta (nici in ceea ce o priveste, nici fata de alti pasageri) – „”Hopefully, this kind of incident will not happen again not only with me but with other passengers as well in the future in order to maintain a professionalism, confidence, and the standards of the organization.”

Compania a reactionat asadar rapid si cu siguranta, incet-incet, discutiile pe marginea acestui subiect se vor diminua, iar compania va reusi sa treaca hopul.

O altfel de concluzie

Tot ce spuneti/scrieti undeva poate fi facut public (si folosit impotriva voastra, ca sa parafrazam o formulare celebra)

De cate ori nu vi s-a intamplat sa cititi pe Facebook mesaje in care o persoana spunea ca X (uneori chiar prieten apropiat, nu persoana necunoscuta) i-a scris spe e-mail, intr-un mesaj privat, pe messenger etc. ceva – locuri in care doar acele doua persoane interactionau? Da, acele discutii erau private, dar, chiar daca nu mereu s-a mentionat numele persoanei in cauza, discutia (sau parte din ea) a fost facuta publica.

De cate ori nu ati facut vreo gluma legata de domeniul vostru de activitate? – oameni din agentii glumind pe seama unor clienti, oameni din IT de asemenea facand glume pe seama anumitor subiecte specifice domeniului si asa mai departe? Toti avem nevoie sa zambim. Si exista locuri de discutii cu „circuit inchis” – grupuri de chat, chiar securizate uneori, dar oricum accesate doar de un numar restrans de persoane (indiferent de domeniu).

Numai ca nimic nu este privat. Aceasta este lectia cea mai importanta de pe urma incidentului Nok Air. Chiar daca discutia aici e lunga – daca poate fi acuzat pilotul de partinire politica etc. – nu trebuie uitat faptul ca niciodata nu trebuie sa spuneti ceva ce nu doriti sa apara public, ceva ce v-ar putea aduce prejudicii, voua sau companiei pentru care lucrati.

Si sa nu uitati ca tehnologia disponibila astazi face ca aproape oricine sa va poata inregistra aproape oricand. Dovada faptul ca Regina Angliei a fost surprinsa cand spunea ca reprezentantii chinezi au fost foarte nepoliticosi („very rude”).

Context important

Revenind la incidentul de fata, tineti cont ca primul pilot a spus doar ca au prada la bord. Aceasta si pentru ca fostul prim-ministru traieste in exil.

Alt pilot a fost cel care a sugerat o prabusire controlata. Nuante importante, asadar, de luat in calcul.

Si o situatie care poate sta cu succes ca exemplu de criza in cadrul social media – una la care, repet, compania a reactionat rapid.

Save

Save

Save

Share

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge