Motivarea pozitiva da roade

Angajat ori sef, elev/student sau cadru profesoral, copil sau parinte – iata ipostaze in care ne regasim sau ne-am regasit de-a lungul vremii.

Nimeni nu este perfect si mereu este loc si de mai bine. Cum ii motivezi insa pe ceilalti?

Exista fireste o sumedenie de lucrari de profil – si nu incerc aici nici sa fac un rezumat al teroriilor, nici sa exemplific spusele cu unele lucrari si nici macar sa fac apologia unei metode sau a alteia prin diverse comparatii. O sa prezint insa pe scurt lucruri care la mine au dat efect.

Pedeapsa nu este intotdeauna de dorit – mai degraba o recompensa, daca este cazul. Decat sa pedepsesti un copil ca e seara deja si nu si-a facut temele, mai bine ii explici ca daca ii ia 5 minute sa faca o tema (la inceputul scolii), atunci mai bine isi face temele de cum ajunge acasa (eventual dupa masa de pranz) si apoi are tot timpul pentru a se juca, a se uita la televizor sau a dormi. Asa in timp va invata ca e de preferat sa “scape” de ceea ce are de facut pentru a se bucura din plin de timpul liber.

La fel se intampla si in cadrul companiilor: decat sa se pedepseasca un angajat, mai bine ca el sa fie motivat pozitiv: sa stie ca pentru un anumit numar de ore suplimentare primeste o mica recompensa, sa stie ca primeste de fiecare data un Multumesc si aprecierea sefilor si a celor din jur pentru ceea ce face – nu doar critici atunci cand greseste. Si aici ajungem intr-o alta zona, aceea a aratarii aprecierii. Confirmarea valorii sau a lucrului bine facut este foarte importanta. Aduce cu sine entuziasm si multumire si determina pe viitor acelasi angajament si dorinta de a face lucrurile bine. In plus creeaza si sentimentul de a veni de placere la locul de munca – serviciul inceteaza a mai fi doar o obligatie, sau un rau necesar pentru obtinerea banilor necesari intretinerii lunare si devine un loc cu oameni care apreciaza efortul fiecaruia. Important este in acest caz sa se arate masura si apreciere fata de toti – nu prin favorizarea unora dintre angajati.

Nu “sariti la gat” atunci cand aveti de facut o observatie. Ideal este sa incercati sa prezentati situatia cat mai obiectiv: cu bune si cu rele. Asa cum spuneam greseli se pot comite de oricine; pot fi erori grave sau care afecteaza mai putin organizatia. Pot fi greseli neintentionate (sau intentionate, dar aceasta este o alta discutie). Aratati ce s-a facut bine si unde putea fi altfel. Incercati sa utilizati un ton cald si sa fiti calm/calma in momentul in care aveti de facut observatii (chiar daca acest fapt implica lasatul discutiei pe a doua zi).

Cantariti cu grija situatia si alegeti modalitatea de a reactiona cea mai buna. Daca spre exemplu vedeti un text cu niste greseli nu trebuie ca toata lumea sa afle ca exista acele greseli – este mult mai indicat sa trimiteti un email persoanei in cauza in care sa ii spuneti ca ati citit materialul sau si ca, pentru a fi cat mai bun, ii recomandati si sa corecteze urmatoarele elemente: si apoi ii treceti greselile.

Acestea sunt doar cateva exemple – ele pot fi personalizate in functie de situatie. Dar puteti sa va aduceti aminte mereu de zicerea noastra apropo de vorba buna care aduce mult.

Share
48 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge