Aluzii

Daca pornim de la o definitie – am putea-o aminti pe cea din DEX – “Cuvânt, expresie, frază prin care se face o referire la o persoană, la o situaÅ£ie, la o idee, fără a o exprima direct” (aici ar fi o sursa). Despre aluzii s-ar putea scrie cred o carte. Ba chiar ar putea fi inventat si un ghid – ca tot sunt la moda – o carte de “ponturi”, sugestii, de tipul: “Cum sa faci o aluzie reusita!“. Probabil se va si gasi cineva sa o scrie 🙂 – material, slava Domnului, este.

Aluzia in sine poate fi un instrument util in diverse ipostaze, personale si de afaceri. O aluzie fina poate aminti partenerului/partenerei de o aniversare; poate sugera ce doreste (fie ca masa in oras, fie ca destinatie de concediu – etc.). In afaceri, o aluzie poate aduce contracte, poate insemna reduceri de pret.

Totul sta in a sti cum sa faci aluzia? In realizarea unei aluzii conteaza foarte mult:

  • cat dezvalui;
  • cum dezvalui;
  • cand dezvalui.

Decizia finala are la baza acesti factori, insa trebuie tinut cont si de persoana. Sunt unele persoane care nu “pricep” o aluzie, sunt altele care le ignora si de asemenea sunt persoane care apreciaza stilul direct. Omul, individul, devine asadar un factor am spune critic in realizarea unei aluzii si, mai ales, in succesul unei aluzii.

Subiectul este unul ce poate fi limitat la aceste observatii – sau se poate merge mult mai in adancime. Interesanta poate fi parerea unei persoane care sa tina cont de tipurile de personalitate, de mediu, pregatire profesionala si asa mai departe.

Cert este insa ca sunt multe situatiile in care aluzia nu e inteleasa. De ce? Cred ca se poate spune ca exista doua fatete: fie aluzia e prea fina (nu tine asadar cont de receptor si de tot ce inseamna el), fie destinatarul nu doreste sa o ia in calcul. Acesta poate fi deranjat ca exista o aluzie (daca prefera comunicarea directa) sau poate ca elementul la care emitatorul face referire nu are valoare pentru receptor; ori pur si simplu parerile difera.

Aluzia poate fi asadar un instrument cu doua taisuri. Poate aduce beneficii, dar poate cauza si probleme – in functie de context o persoana poate fi deranjata de o aluzie si reactiona in consecinta. Atentie asadar la cum si cand si cu cine utilizati aluziile!

Share
One Comment

Add a Comment

Your email address will not be published.

CommentLuv badge