Bugetul ramas disponibil nu va merge spre PR!

In continuarea insemnarii de ieri propun sa incercam sa analizam putin piata de afaceri si de PR.

Asa cum spuneam PR-ul isi face PR. Foarte bine – nimic rau pana aici. Chiar ma amuzam ieri ca lucruri pe care le spun in diverse imprejurari de ceva vreme si pe care culmea le-am si scris de ceva vreme (prin ianuarie) incep acum sa fie promovate de altii ca idei proprii. Evident cel mai probabil nu m-au citit 🙂 – doar idei similare pot veni unor oameni diferiti in acelasi timp sau momente diferite.

Dar nu acesta este scopul insemnarii de astazi. Asa cum spuneam se promoveaza foarte mult in ultima vreme (parca ar fi un soi de placa deja stricata) cum ca in perioada pe care o traversam PR-ul va avea de castigat si implicit solutiile diferite oferite de agentii. Buuuun. Apare un soi de legatura implicita intre scaderea bugetelor de marketing si promovare si cresterea (as spune chiar boom-ul) preconizata a bugetelor de PR.

Cu toate acestea cred ca optimismul suna mai degraba a disperare sau a lipsa de previziune viabila.

Concret: este clar ca bugetele de promovare s-au redus (si procentele difera de la companie la companie). Este insa la fel de clar ca orice organizatie nu va spune: “ok, acesta e bugetul total disponibil, nu prea avem sanse sa facem reclame la tv si sa aparem cu machete in presa. Asta e: facem un eveniment doua, marsam pe comunicare si… om reusi noi s-o scoatem la capat.”. Dimpotriva. Isi vor dori sa apara in continuare cu machete si nu numai. Si-atunci?

Pana la un raspuns sa privim chestiunea si din cealalta perspectiva: a media. Scaderea bugetelor de publicitate implica venituri mai mici pentru institutiile media. Vor dori insa acestea sa “tina la pret” neconditionat? Nu mai bine in loc sa ceri 4200 eur plus Tva pe o pagina preferi sa primesti 2000 – dar sa stii ca vin sigur? Eu zic ca da. Poate ca in loc de 60 de pagini vei primi doar 40 de reclama – dar sa fim seriosi, profitul (poate mai mic) tot ramane.

E clar ca multe companii constientizeaza (asa cum iar am mai spus intr-o insemnare) ca e mult mai usor sa vinzi in perioade cand oamenii au scapat de grija zilei de maine si cheltuiesc mai usor. E insa mai greu sa vinzi cand oamenii isi gestioneaza cu foarte multa precautie bugetul. Nu e cu siguranta imposibil – insa iarasi daca ai un produs vandut pe scara nationala sau internationala vei investi in continuare si in aparitii media.

Companiile au intr-adevar acum un atu in fata institutiilor media. Atu-ul este oferit de nevoia de bani a institutiilor media – si ca atare companiile pot negocia mai usor preturi si reduceri. Vin si spun insa ca acest lucru e ceva firesc, presupune adaptare la conditiile actuale. Noua abordare va duce si la o achizitie la preturi corecte – fapt de altfel subliniat si de un client al nostru ce ofera publicitate in lift – Invent media (intr-un articol apartinandu-i managing partner-ului de acolo: Eduard Petrescu – Criza? Spor in afaceri).

Ramasesem datoare cu un raspuns la intrebarea “Si atunci?” de mai sus. Cred ca acesta reiese foarte clar din randurile asternute dupa intrebare. Se va ajunge la o situatie de echilibru. Se va negocia puternic si totul va merge mai departe.

Nu ma intelegeti gresit. Nu sunt anti-PR (doar si eu am agentie de asa ceva si realizam numeroase campanii interesante pentru clientii nostri la PRwave INTERNATIONAL). Nu spun ca nu trebie sa fii inventiv si sa gasesti acele elemente viabile pentru fiecare companie in parte – dimpotriva: si noi realizam campanii inedite (vezi leapsa kdo-urilor – in care va invit sa intrati – si vom spune si despre altele in curand). Spun doar ca anumite elemente promovate sus si tare acum sunt de fapt lucruri care ar trebui sa stea la baza unor activitati de PR de calitate.

Spun de asemenea si ca optimismul unora e totusi exagerat. Desigur ca poate vor veni mai multe resurse spre PR – ca suma finala – dar se va cere si mult mai mult in acei bani – tocmai pentru ca exista acest atu in negociere aflat de partea companiilor. Nu sunt pesimista – incerc doar sa arunc o umbra de obiectivitate in analiza situatiei prezente si din viitorul imediat. Nu strica niciodata o situatie “fata cu realitatea”.

Laer edit: iata si un articol interesant pe care l-am descoperit acum dar care se leaga de tema de astazi. AdWeek – Hard times for PR firms too.

Share
6 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge