Despre impozitul forfetar si (ne)deducerea TVA-ului

Subiectul recent cel mai important vine din zona economica. Vorbim asadar despre noile masuri care ne vor afecta intr-un fel sau altul pe toti. Concret temele dezbatute sunt impozitul forfetar si noile modalitati de deducere a TVA-ului (mai ales in cazul masinilor).

Impozitul forfetar

Asa cum spuneam intr-un material anterior, este firesc ca statul sa primeasca niste bani de la agentii economici; de asemenea la fel de evident este ca multi gasesc solutii care sa duca la neplata acestui impozit datorat in mod legal.

Solutia gasita? Impozitul forfetar (si articole pe acest subiect au fost o sumedenie – in presa scrisa de afaceri, materiale pe bloguri sau pe site-uri de stiri; in functie de evolutia discutiilor apareau si update-uri – ca aici).

Aceasta a fost solutia statului (de fapt a reprezentantilor sai). Sa vedem “solutiile” celor ce au firma.

  • unii au semnat deja petitii online impotriva introducerii acestei masuri;
  • altii au spus ca isi vor inchide firmele;
  • in sfarsit unii au spus ca vor deveni PFA.

Petitiile online ajuta insa legile se pot vota si daca petitiile impotriva acelei masuri exista.

Inchisul firmelor va duce inevitabil la diminuarea acelei sume pe care se miza – la bugetul de stat. In aceasta situatie o masura gandita a aduce bani la stat va sfarsi prin a nu-si atinge scopul (sau a aduce o suma mult mai mica decat cea dorita).

Ajungem si la categoria celor ce vor deveni PFA. Aici inevitabil avem iarasi situatia de lipsa a unor bani de la buget – firmele se vor inchide, iar PFA-urile platesc impozit – dar nu forfetar. De asemenea sa nu uitam ca firmele ce lucreaza cu furnizori PFA nu isi vor mai putea deduce TVA-ul (pe care si l-ar fi dedus daca ar fi colaborat in continuare cu firme platitoare de TVA). Nu mai vorbim de numeroasele drumuri la administratia publica si alte cele – pentru colaborarile cu PFA. La fel multi care vor dori sa devina PFA trebuie sa nu uite ca au nevoie de studii in domeniul in care vor sa fie PFA.

Concluzia pare a fi clara: o masura ce avea probabil un final fericit gandit (pentru stat) – strangerea la bugetul de stat a unei sume impresionante – va duce la nemultumirea multor firme, la inchiderea multora si, in final, la obtinerea unei sume mult mai mici decat cea preconizata (daca persoanele ce ameninta cu inchiderea firmelor si/sau cu transformarea in PFA se vor tine de cuvant).

Despre cum nu ne mai deducem TVA pe masini

In multe domenii ai nevoie de minim o masina de serviciu. PR-ul nu face exceptie – mai ales la cate drumuri trebuie sa fie realizate zilnic (intalniri, birou etc.).

Dupa cum stiti problema a aparut la inceputul lunii aprilie. Un articol din numarul de ieri al Saptamanii financiare aminteste: “Deduc, deci exist!
Chiar dacă, iniţial, Guvernul luase în calcul eliminarea deductibilităţilor atât în ceea ce priveşte TVA, cât şi  impozitul pe profit, la toate cheltuielile legate de parcul auto al companiilor (achiziţionare, combustibili, întreţinere), se pare că a dat un pas înapoi şi a acceptat un compromis. Astfel, leasingul a scăpat neatins, deducerea TVA rămânând în vigoare, pentru că ea a fost eliminată doar la achiziţia de vehicule, prin care „se înţelege cumpărarea unui vehicul din România, importul sau achiziţia intracomunitară a vehiculului”. Iar leasingul nu intră în niciuna dintre aceste categorii. Totuşi, cheltuielile privind combustibilul, pentru vehiculele rutiere motorizate utilizate de contribuabili pentru alte activităţi decât cele de taxi, şcoli de şoferi, curierat, agenţi de vânzări, transport personal la şi de la locul de desfăşurare al activităţii, intervenţie, reparaţii, pază şi protecţie, agenţi de recrutare forţă de muncă, care de reportaj, nu vor mai fi deductibile. Este greu însă de presupus că antreprenorii nu vor găsi o soluţie pentru a-şi „dedica” autovehiculele din parcul auto tocmai acestor nobile misiuni. De asemenea, firmele vor putea deduce TVA, în perioada 1 mai 2009-31 decembrie 2010, doar pentru aceleaşi tipuri de maşini exceptate de la eliminarea deducerilor din impozitul pe profit. „Se propune introducerea în Codul Fiscal a unui articol nou, astfel încât să nu mai poată fi dedusă taxa pe valoarea adăugată aferentă achiziţiilor de autoturisme care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, inclusiv pentru combustibilul necesar funcţionării acestor autoturisme”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de OUG. „La adoptarea acestei măsuri s-a avut în vedere practica europeană în domeniu, majoritatea statelor membre aplicând restricţii similare privind dreptul de deducere a TVA pentru autoturismele utilizate de companii. Printre statele membre care aplică astfel de restricţii menţionăm: Bulgaria, Ungaria, Germania, Austria, Polonia, Portugalia, Suedia, Franţa, Slovacia, Belgia”, susţine MFP.
Definiţia prezentată în ordonanţă pentru autoturism este orice vehicul rutier motorizat exclusiv destinat pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maximă autorizată care nu depăşeşte 3.500 kilograme şi cu maximum 9 scaune de pasageri, incluzând şi scaunul şoferului. Interdicţia de deducere a TVA nu vizează nici autoturismele utilizate pentru revânzare, închiriere sau pentru transmiterea folosinţei în cadrul unui contract de leasing financiar sau operaţional.
Interdicţia de deducere a TVA nu se aplică pentru avansurile care au fost achitate înainte de 1 mai 2009 pentru valoarea totală sau parţială a vehiculelor rutiere motorizate, dacă vehiculele sunt livrate după data de 1 mai 2009 inclusiv. Noua reglementare de deducere a TVA va fi aplicată până la 31 decembrie 2010 inclusiv.
Cheltuielile de funcÅ£ionare, întreÅ£inere ÅŸi reparaÅ£ii, mai puÅ£in cele cu combustibilul, aferente autoturismelor folosite de persoanele cu funcÅ£ii de conducere ÅŸi de administrare a unei firme, vor fi deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecărei persoane cu astfel de atribuÅ£ii.”

(articolul in intregime este acesta: Genocid Fiscal).

Masura nu este una care sa nu genereze reactii. Daca o companie achizitioneaza un produs necesar curateniei isi poate deduce TVA-ul. La fel pentru cele de protocol. La fel pentru bucurile necesare functionarii. Dar la un autoturism – necesar si el – TVA-ul aferent ratei lunare si combustibilului necesar nu se mai pot deduce. Dar… mai raman niste bani la buget.

Incotro asadar?

Share
8 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge