Brandul Romania, incotro?

Citeam astazi un material – scurt e drept – in Jurnalul National. Un articol ce vorbea despre o realitate: Romania ca brand de tara nu e clar asociata cu anumite elemente (“România nu are o imagine distinctă ca brand de ţară şi ocupă locul 81 din 102 de state în raportul Country Brand Index (CBI) pentru 2009 al companiei FutureBrand.”).

Lipsa de coerenta aduce prejudicii.
Iata ca acest element nu este doar o replica, o observatie logica realizata de toti cei ce analizeaza cu putina atentie si un dram de bunavointa imaginea tarii noastre.

texturaAmalgam Nu trebuie sa fii mare specialist ca sa iti dai seama cu ce e amestecata Romania. Ba sunt elemente negative – unele clare si din pacate reale (de genul cersetori, rromi si hoti) – ba sunt unele pozitive. Dar si cele pozitive ba sunt reactii la cele negative – exemplu turneul lui Damian and Brothers de promovare a muzicii tiganesti care a pornit ca proiect la ideea cuiva din Ministerului de Externe si s-a prelungit, insa se va incheia curand – ba sunt elemente scoase in fata de unii altii prin diverse modalitati.

Si aici avem de-a face cu mai multe directii – deloc de neglijat. Ba sunt oameni de afaceri cu unele interese, ba sunt interese politice, ba sunt campanii care mai de care mai diferite – ca deh, trebuie sa se vada ce ai facut tu.

Individualul afecteaza o tara, generalul. Ceea ce pare sa nu se constientizeze este ca o strategie coerenta, bine realizata, gandita pe termen lung si implementata asa cum s-a aprobat ar fi un castig pentru toti. Ceea ce face o persoana/o institutie, daca nu este bine gestionat, poate aduce prejudicii la nivel general.

Toate elementele ce tin de tara ar trebui gandite in afara oricarui interes. Suna utopic, nu? Dar aceasta e singura sansa reala.

Avem o sumedenie de lucruri pe care le putem evidentia: traditiile autentice, produsele naturale, gustoase si unice (ganditi-va doar la faptul ca afara nu gasiti in multe locuri telemea ca la noi in tara, nu gasiti rosii cu gustul real de gradina ca la noi etc.), locurile inedite – numeroase dar ar trebui de asemenea sa privim in afara catorva locuri recomandate de agentiile de turism s.a.m.d.

Sa nu aud ca nu se poate. Sa nu aud ca nu tine si de noi. Sa nu aud ca e greu. E tare usor sa te ascunzi dupa scuze. Suntem maestri in aceste directii. Din pacate insa ar trebui sa constientizam ca orice se face ne afecteaza pe toti. Ca efectul poate fi bun si beneficii pot fi e clar. Ca poate fi mai putin bine… iata ca si acest lucru e clar.

Si-acum vin si intreb: au vazut oare toti cei ce trebuie sa vada raportul la care face trimitere Jurnalul National? Se va schimba ceva? Si daca da, cand?

Share

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge