Nu esti singurul cu o veste interesanta!

De fiecare data cand o companie are o stire, o informatie de transmis, ea se asteapta ca acele date sa apara imediat peste tot (daca se poate).

Nici nu mai conteaza daca stirea este intr-adevar una deosebita, inedita, daca e de interes pentru potentialii cititori ai unei publicatii. Nu conteaza de asemenea nici daca e scrisa intr-un mod adaptat publicatiei la care este trimisa. Compania are o stire asa ca aceasta trebuie sa apara.

Hai sa vedem putin cum stau totusi lucrurile – fara a avea insa pretentia unui post exhaustiv pe acest subiect!

Sunt stiri si stiri.

Sunt informatii transmise pentru ca trebuie sa mai zica si firma ceva. Aici nu vorbim asadar despre stiri cu adevarat deosebite, ci despre unele cat de cat interesante menite a pastra totusi firma in atentia jurnalistilor si, implicit, a tipurilor de public.

Sunt stiri interesante dar lansate cu ocazia unor evenimente dedicate industriei. Lansari de noi versiuni sau produse in IT – ca sa dau un singur exemplu. Toate companiile care participa la acele evenimente vor trimite stiri. Dintre acestea un jurnalist, redactorul vor trebui sa selecteze ce e mai important. Unele materiale vor intra ca stiri pe larg, altele vor fi stiri pe scurt, altele nu vor intra.

Sunt stiri despre rezultate financiare. Si acestea se trimit, de obicei, in perioada in care si celelalte companii au vesti pe aceeasi zona (perioada de balante, bilant)…

Sunt stiri trimise dupa ce s-au organizat niste evenimente. Daca la aceste evenimente au fost invitati si jurnalisti si ei au primit si mapa de presa este posibil sa fie mai mari sansele de preluare a informatiilor.

Sunt stiri si stiri – iar lista de mai sus nu este completa. Fiecare companie decide care sunt informatiile pe care le ofera presei, pe care vrea sa le comunice mai departe.

Cum intra o stire intr-o publicatie? – ei bine iata o poveste care pentru multi pare a fi o adevarata gaura neagra. Pentru intelegerea ei insa nu e nevoie decat de putina logica.

E important despre cine e stirea? Da, conteaza daca avem de-a face cu o companie cunoscuta sau nu. E clar ca numele familiare vor atrage cititorii sa citeasca materialul. Conteaza asadar si cine mai trimite stiri – pentru ca in final se face o selectie.

E important subiectul? Desigur – conteaza ce se spune, cat de importanta e in acea perioada chestiunea, daca e ceva deosebit, nou, inedit etc.

E important sa cunosti jurnalistul? E important macar sa stii cine pe ce domeniu scrie – ca sa trimiti o stire pe cultura cuiva dela redactia culturala si nu cuiva de la finante-banci. Daca ai o relatie buna cu jurnalistul unii vorbesc cu el – daca au o stire cu adevarat importanta si fara a abuza pentru a vedea daca e de interes. Da, se influenteaza.

Conteaza daca jurnalistul a primit o mapa de presa? Uneori da, alteori ba. Da, daca acea mapa ii pune la dispozitie mai multe informatii, ii ofera o privire de ansamblu. Nu daca e ceva urgent, important, cand a se castiga timp pentru ca in final cititorii sa fie cei care castiga primind informatia rapid.

Conteaza daca jurnalistul stie pe cineva din companie? Aici raspunsul este da. Chiar daca stirea e trimisa de agentie, tot e important ca, pe termen lung, sa existe intalniri are reprezentantilor companiei cu jurnalistii. Este inadmisibil – am mai spus-o – ca nimeni dintr-o companie sa nu se intalneasca in 3 ani de exemplu cu nimeni din presa, nici macar cu cei ce au publicat stiri despre organizatie, dar sa aiba mereu pretentia ca stirile sa ii fie preluate, indiferent de subiect.

Important de retinut este ca nu esti singurul care are o veste interesanta. De altfel e o intreaga discutie si cu privire la ce este o stire interesanta – dar aici va invit sa cautati materiale pe subiect pentru ca sunt multe.

Jurnalistii ar trebui sa aiba libertatea completa a selectiei informatiilor relevante. Desigur ca intra in actiune si politicile de trust si nu numai. Desigur ca mai conteaza, dupa cum spuneam, si daca exista relatii create anterior.

Ce va pot spune cu siguranta insa este ca daca materialele sunt interesante, iar aparitia lor intr-o anumita publicatie – presa scrisa sau nu – ar duce la beneficii acelei publicatii (a se intelege strict cititori care sa aprecieze ca gasesc acele date) atunci da, stirea va intra. Nu am platit niciodata pentru publicarea stirilor, si au fost preluate stiri de catre jurnalisti pe care nu ii intalnisem niciodata, cu care nu avusesem niciun contact anterior. La fel, au fost informatii care nu au intrat in multe publicatii desi cunosteam pe unii dintre cei carora le trimisesem materialele.

O stire nu o sa intre peste tot – trebuie tinut cont de informatie si trimisa in forma specifica acolo unde este ea de interes. Unui jurnalist nu i se poate pretinde sa publice ceva. Oferind insa continut de calitate in mod constant veti ajunge o sursa de informatii care va fi luata in seama si, alaturi de alte politici de pastrare a legaturii cu jurnalistii si de media relations veti avea succes. In anii de experienta la PRwave INT. am avut multe exemple de acest gen – si multe cazuri de succes pentru clientii nostri. Daca sunteti interesati de activitati de media relations si de consiliere cu privire la modul in care puteti deveni mai vizibili va stam cu drag la dispozitie – imi puteti scrie direct pe loredana@prwave.ro.

Share
2 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published.

CommentLuv badge