Produse vandute si consumabilele necesare ulterior – greseala de business?

Stiu, stiu, aici e o rubrica cu traditie dedicata greselilor de PR. Dar iata ca astazi va propun sa discutam despre o greseala de business – asta daca nu vom descoperi impreuna ca e un mare interes de afaceri.

Dar sa incepem cu inceputul.

De aceasta data am chiar un exemplu personal. Am luat acum cativa ani o imprimanta – de fapt un aparat multifunctional, cu scanner inclus. Nu l-am ales pe cel mai nou si varf de gama in acea perioada (nu mi-l permiteam) dar nici pe cel mai vechi. Cand am facut alegerea ne-am uitat desigur si la consumabile – in speta sa existe cartusele necesare. Si erau din plin (sunt cartuse separate pentru fiecare culoare in parte din CMYK).

Dar iata ca nu trece jumatate de an si incepeam sa nu mai gasim asa de usor cartuse. Da, voiam cartuse originale, inclusiv pentru ca al meu sot spunea ca altfel e posibil sa se strice imprimanta.

Buun. Initial cartuse erau in Flanco, Altex, Diverta – chiar si in Cora sau Carrefour – pe multe siteuri online sau in magazine mai micute. Apoi incepeai sa gasesti doar online si nu de toate. Da, luai ce gaseai – vorba aceea negru se consuma oricum mai mult – si incercai sa ai un cartus de rezerva/culoare.

Numai ca nu merge asa – pentru ca la un moment dat nu am mai gasit cartuse originale. Nicaieri. Si aveam nevoie. Am amanat cat am putut si a trebuit sa luam unele compatibile. Am continuat in paralel sa cautam din cele originale.

Ah, mica precizare: pretul cartuselor era in permanenta crestere – evident, nu?

Bun, cautam, dar tot nu gasim. Asa ca am luat si setul 2 tot de cartuse compatibile.

Si iata ca imprimanta a inceput sa “faca figuri”. Acum am gasit – dupa multa vreme si nu toate dintr-un loc – si cartuse originale. Are cartuse originale – dar ia ghiciti ce s-a intamplat: nu mai printeaza color.

Evident ca vom gasi o solutie (adica e clar ca va trebui schimbata imprimanta). Importanta e insa esenta pentru ca aceasta poveste cu disponibilitatea consumabilelor post achizitie nu se intampla doar in IT.

Am vazut aparate la care nu mai gasesti piese – gen un aspirator la care se strica un mic cot sau ceva oricum neimportant, sau nu atat de vital incat sa fie nevoie sa schimbi aspiratorul. Evident la 2 ani de la achizitie, nicaieri nu gasesti o piesa asa ca e clar ca trebuie inlocuit.

Am vazut situatii similare pentru multe aparate utilizate in domenii diferite si de-aici intrebarea: e greseala de afaceri?

Se spune ca e foarte importanta partea de servicii post-vanzare. Si e drept, e importanta.

Numai ca nu trebuie sa ajung musai sa iau legatura cu tine companie – post-vanzare. E suficient ca eu sa am nevoie de un asemenea consumabil si sa nu il gasesc.

Acum un calcul: daca luam imprimanta pe care o dadeam de exemplu, ea avea garantie 2 ani. In mod normal, luata pe firma, te gandesti ca o vei avea minim 3 ani (inclusiv pentru amortizare). Oricum, nefiind folosita extrem de intens, nu te gandesti ca o vei arunca prea curand.

Asadar ar trebui ca din momentul in care tu companie-furnizor stii ca s-a facut ultima vanzare a acelui model de imprimanta (chiat ca o scoti din productie, dar a noastra s-a mai gasit multa vreme, probabil daca o caut online inca o mai gasesc) sa te gandesti sa oferi pentru minim 3 ani consumabilele necesare si, evident, service.

Sa intampin probleme la nici un an de la achizitie, sa se strice pentru ca tu nu ai asigurat o buna distributie a consumabilelor – ei bine, iata o problema.

Spuneam la inceput ca s-ar putea sa nu fie o greseala de business ci un mare interes. Sa vedem cum.

E logic de altfel: daca eu nu mai gasesc produsele necesare, trebuie sa cumpar ceva nou. Si-atunci inseamna ca in loc sa iau un consumabil, trebuie sa iti fac o noua vanzare. Tie sau concurentei.

Suma rezultata din vanzare e mai mare decat cea primita in urma comercializarii consumabilelor (desi pe termen lung si mai ales pentru cei care folosesc intens o imprimanta…). Oficial tu, furnizor, castigi mai mult. Iar eu, client, am mainile legate. Atat timp cat nu am cum sa fortez disponibilitatea cartuselor…

Si-acum vin si va intreb pe voi: ati trecut prin experiente similare?

Ce parere aveti de situatie: e greseala de afaceri sau interes pur material?

Share
57 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published.

CommentLuv badge