Cum sa faci bani din scris si cat poti castiga

laptop In urma unei discutii incepute ieri si continuate in aceasta dimineata pe Facebook, dar si dupa ce am citit in ultima vreme cateva materiale despre cat poti cere pe advertoriale si tinand cont si de colaborarile si experienta personala in acest segment, am zis ca merita sa adun mai multe informatii si sa incerc sa deschid o discutie despre cum sa faci bani din scris si cat poti castiga.

Primul lucru pe care vreau sa il subliniez este faptul ca avem doua aspecte:

– bani din advertoriale/link posts pe blogurile personale (0 sa folosesc cuvantul advertoriale mai jos, dar in fapt tineti cont ca ma refer la orice tip de articol pus pe blog: general si cu un link inclus, prezentari de produs – recenzii – sau advertoriale)

– bani din materiale scrise pentru altii (cu precizarea ca acestea pot fi sa apara cu numele tau sau ca poti scrie ca ghost writer pentru altii).

Al doilea element important de subliniat este faptul ca trebuie sa tinem seama de tara si de datele financiare din acea tara. Cu alte cuvinte, daca vorbim de pilda despre cat poti cere pe un advertorial, cu siguranta ca pe un site in engleza ai putea ajunge sa primesti mai mult – 200-300 $, fata de un blog in romana, unde sumele sunt mai mici. Revin mai jos.

Al treilea element, daca vorbim despre advertoriale, este dat de notorietatea persoanei si a blogului, de vechimea blogului, de vizibilitatea pe care o aduce, de increderea generata, de situatia in cadrul retelelor de socializare etc. Daca ne referim la a scrie articole, trebuie sa tinem cont de faptul ca acestea trebuie sa fie redactate in mod impecabil, corecte din punct de vedere gramatical, adaptat publicatiei on- sau offline care se scrie.

In plus, cand vine vorba despre scris articole pentru altii, la fel de important este sa se remarce faptul ca marile reviste isi permit sa ofere o suma mai importanta pentru un articol, dar este mai greu sa ajungi sa ai un asemenea job si materialele trebuie sa fie extrem de atent redactate.

Evident ca pentru a ajunge sa fii cautat – sau sa ti se raspunda pozitiv la o propunere facuta unei companii – trebuie sa ai un blog care sa ii indemne pe cei carora li te adresezi sau care te contacteaza sa doreasca sa le scrii un articol. Cand vrei sa scrii articole, trebuie sa ai in spate cateva materiale pe acel domeniu care sa le ofere o prima impresie celor pe care ii contactezi sa te aleaga pentru jobul pe care il ai.

Cum ajungi sa scrii?

Asa cum spuneam, daca vorbim despre advertoriale, atunci variantele sunt: esti cautat de companii/agentii sau le propui direct. Daca vorbim despre a scrie pentru altii, atunci ne referim despre joburi pe care le poti cauta online pe siteuri pentru freelanceri si nu numai. Evident, mai exista si recomandarile personale – oameni/clienti care te cauta pentru ca scrii bine si te recomanda mai departe.

Cat poti castiga

Ei bine, aici incepe distractia.

Iar aceasta distractie are multe surse si poate fi privita din multe unghiuri.

Sumele cerute pentru un advertorial, asa cum spuneam mai sus, difera in functie de numerosi factori. Dar i-am amintit doar pe cei care tin de blogger si nu si pe altii.

Avem asadar si partea clientului sau a agentiei. Uneori bugetele sunt prea mici pentru campanii reusite si de impact, sau unele agentii/unii freelanceri promit marea cu sarea pe sume mici si apoi trebuie sa livreze. Astfel se ajunge la solicitari de advertoriale pentru 5-10 lei, iar asa cum sublinia Maria in discutia despre care va spuneam, exista bloguri care accepta aceste sume.

Situatia se pastreaza si la nivel international: sunt unii bloggeri de pilda care, mai discret sau mai direct, ii critica pe cei care accepta 30-50, chiar 75 $ pentru un post.

Dar este clar o diferenta si intre 30 $ si 10 lei! Si atentie, vorbim despre advertoriale, cu alte cuvinte despre linkuri care ajuta la SEO si despre vizibilitate.

Nu exista o norma care sa poata fi utilizata ca baza. Nu se reduce totul nici la notorietatea celui care scrie (in fond nu castigi nimic daca esti prezent pe un blog cu colectie de advertoriale si campanii!), nici la vechime, nici la page rank, nici la domeniu. Cand se selecteaza blogurile cu care se lucreaza sa iau in calcul mai multi factori si, evident, se tine cont si de buget, insa apar diferente mari in sumele platite pentru un articol – de la cativa lei, la cateva sute de euro.

Este evident ca un produs de lux de pilda va avea un alt buget pentru materiale online fata de unul al unui producator roman aflat la inceput de drum. Cumva trebuie sa fie imbinate toate.

Si aici intervin si bloggerii: uneori scriu pentru niste produse – pentru ca le sunt folositoare, sunt curiosi, si le-ar dori, si nu pentru o suma anume primita. Alteori scriu chiar gratuit pentru ca o cunosc pe acea persoana (de la agentie sau producator) si doresc sa o ajute. Evident, alteori scriu doar in anumite conditii, pentru anumite sume si implicandu-se doar in anumite campanii.

Spuneam ca nu exista o norma, dar, mai mult, indraznesc sa spun ca aceasta nici nu se poate impune. IN final fiecare alege pentru cat estee dispus sa publice un articol si, mai ales, care este scopul blogului sau. Pe international de exemplu cunosc bloguri care nu au niciun post cu linkuri advertoriale, rar cate unul de la vreun hotel care i-a invitat sa stea la ei, indiferent de cum va arata postul despre experienta lor. Dar acei bloggeri isi doresc altceva de la blog decat sa publice advertoriale si sa faca bani din el in acest mod. Sa nu uitam ca pe travel se pot obtine alte beneficii, mult mai importante decat advertorialele, mai ales pentru cei care adora sa calatoreasca.

Despre scrisul de articole, aici iarasi e discutia lunga. Nu va asteptati de exemplu sa vedeti sume foarte mari oferite. La un moment dat, pe un site de joburi, cineva zicea ca cere 1$ pe 100 cuvinte si ca poate scrie 3000 -5000 pe zi. Ca atare era vorba despre volum – dar, intr-un asemenea volum, fara a se preciza un domeniu de activitate, probabil nu era vorba despre articole documentate, bine scrise, atent lucrate ci poate despre transcrieri de pe suporturi audio. Este cate-un loc pentru fiecare in functie de timp si de ce doreste sa faca si, evident, sunt si sume mai mari care se pot castiga.

Sa nu uitam ca poti alege sa incepi scriind pe sume mai mici si, cu un portofoliu de materiale, sa ajungi apoi sa castigi mai mult, sa scrii pentru publicatii mai mari.

Si pentru ca spuneam ca materialul este de fapt o invitatie la discutie, eu am incercat sa deschid niste linii, sa ofer niste puncte de reper, dar mi-ar placea sa vad o latura practica astfel ca va invit sa vorbim despre cat cereti pe un advertorial, pe ce sume nu ati lucra, daca ati scrie in engleza sau romana pentru altii si pentru ce sume si orice alte elemente pe acest subiect. Va astept cu drag si cu interes parerile si observatiile cu privire la piata de la noi, la sumele oferite, la banii facuti din blogging, la ce credeti ca ar trebui sa se schimbe, unde sunt problemele etc.

Share
73 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge