Scrisul pe blog si consecintele sale

Vorbeam recent cu cineva despre inceputurile blogului sau. Nu, nu este cineva de la noi din tara, ci este vorba despre o persoana care are un blog de calatorii. A debutat insa cu un articol care putea da nastere extrem de usor unor controverse: cateva locuri pe care le-a vizitat, orase faimoase, dar care au dezamagit-o. A avut un articol argumentat, frumos scris dar a venit intrucatva impotriva unor recomandari obisnuite de orase/locuri pe care ar fi musai sa le vezi cat traiesti.

blog word

Blog, cuvant, poza de pe Shutterstock

Materialul in cauza a strans destule comentarii, unele pro altele, inevitabil, contra. A avut reactii si pe Facebook si pe Twitter – retelele cele mai folosite in acel moment. Mi-a spus sincer ca fiecare comentariu care nu era argumentat, ci doar malitios (de genul „nu a stiut sa se bucure de ce vedea”, „nu se poate numi calator” etc.) a durut-o. Mi-a marturisit chiar ca s-a gandit atunci ca mai bine inchide blogul. Pentru ca iubea sa calatoreasca si deoarece isi dorea sa impartaseasca descoperirile ei, si bune si mai putin frumoase, a ales sa continue. Azi are un blog de succes, dar inceputul a ramas… de neuitat.

Asa mi-am dat seama ca scrisul pe blog are cateva consecinte si nu intotdeauna oamenii realizeaza ca se expun si ca limitele doar ei le impun, nu ceilalti.

Consecinta 1: crearea unei imagini

Fie ca vrei sau nu, cand scrii pe blog, daca ajungi sa fii citit de multi oameni, acestia isi formeaza o impresie despre tine strict in baza a ceea ce scrii online. Este o imagine pe care tu ti-o creezi si o intretii, care poate sa te reprezinte sau poate fi un soi de avatar. Online-ul permite oricui sa se exprime, indiferent de stilul in care alege sa o faca si de ce alege sa spuna. Atentie asadar la imaginea pe care o transmiti.

Consecinta 2: oamenii te vor judeca
Fiecare are parerile sale pe care este liber sa le impartaseasca in cercuri mai restranse sau mai largi. Cu cat aspectele abordate sunt mai controversate, cu atat mai mult cresc sansele ca postarile de pe blog sa genereze reactii dintre cele mai multe si dintre cele mai aprige, pro sau contra.

In secunda in care incepi sa iti expui viata si parerile sau alegerile facute, automat unii se vor regasi in ceea ce scrii in timp ce altii vor deveni criticii tai. Sigur ca intotdeauna va conta tonul in care este lasat un comentariu cu o parere diferita, argumentele oferite, dar este clar ca pot aparea discutii si ca, uneori, poti avea parte chiar de persoane rauvoitoare care te insulta si ii insulta si pe cei care au comentat anterior pe blog (mi-aduc aminte de pilda de un articol al unei mame bloggerite care a marturisit ca avea niste probleme cu alaptarea si cum au sarit multe femei sa o critice, dar sunt si cazuri in care unii isi inchid blogurile din cauza rauvoitorilor). Sunt strategii de gestionare a unor asemenea situatii, nu despre ele scriu acum aici, insa elementul pe care imi doream sa il evidentiez este: atentie la ce scrii. Nu uita ca, atat timp cat blogul nu este parolat sau comentariile blocate (caz in care oricum oamenii pot comenta la ei pe bloguri, pe Facebook etc.), oameni sunt liberi sa comenteze.

Blogging target

Blogging tinta, poza de pe Shutterstock

Consecinta 2’: oamenii te vor comenta

Desi informatia este in buna masura inclusa in consecinta 2, am vrut sa evidentiez acest aspect intrucat judecatile ajung sa genereze articole pe alte bloguri, comentarii si linkuri pe Facebook (noi surse de trafic). Uneori sunt articole care completeaza ceea ce spui sau care iti sustin afirmatiile cu noi exemple. Alteori sunt materiale mai ample decat un comentariu care ofera contra-argumente la spusele tale si care, in functie de cum sunt realizate, te pun intr-o anumita lumina.

Consecinta 3: poti castiga – bani, faima

Daca am vorbit despre o consecinta mai putin placuta – judecarea de catre altii, nu de toti cititorii, dar de unii – atunci este cazul sa amintim si un rezultat mai placut: castigurile din blogging. De la participarea in concursuri si pana la programele de afiliere sau articolele sponsorizate, de la primirea unor obiecte pentru testare si pana la oferirea unor gratuitati in schimbul unor articole pe blog, de la invitarea ca vorbitor in cadrul unor evenimente si pana la castigarea unor clienti, daca persoana care are blogul are o firma sau este freelancer, toate sunt castiguri palpabile, mai mari sau mai mici, care pot fi obtinute din blogging.

Atentie asadar la subiectele alese pentru blog, la calitatea articolelor si la scopul pentru care creezi, in final, blogul.

Consecinta 4: devii lider de opinie

Ceea ce spui ajunge sa conteze. Produsele/Firmele pe care le recomanzi sunt cautate, iar cele pe care le critici sunt ocolite. Evenimentele pe care le recomanzi isi vand biletele; proiectele tale au succes; sfaturile iti sunt cautate. Ceea ce spui devine, intr-un fel, aproape litera de lege pentru unii. Aceasta te ajuta sa castigi mai mult (vezi consecinta anterioara), dar iti poate aduce si mai multi… „dusmani” (vezi consecinta 2).

Asa ca, inca o data, atentie la ce spui, la domeniile abordate pe blog si la temele dezbatute.

Consecinta 5: obtii ajutor

Da, atunci cand ai un blog citit de multi oameni, ajungi ca, daca ai nevoie de ajutor, sa il poti primi de la acestia chiar daca nu v-ati intalnit vreodata. Ajutorul poate consta intr-o carte pe care o cautai si pe care cineva ti-o poate imprumuta, recomandari pentru furnizorii nuntii tale (am vazut pe cineva care si-a intrebat cititorii ce furnizori ii recomanda pentru marele eveniment si apoi le-a spus pe cine a ales intr-un material separat), ajutor poate financiar daca ai o problema la un moment dat, recomandari diverse (cineva intreba despre retete pentru copii, altcineva despre seriale de urmarit etc.). Atentie asadar la modul in care iti creezi o comun

Consecinta 6: cunosti oameni, iar unii iti devin chiar prieteni apropiati

Enumerarea consecintelor nu este musai realizata ca un soi de top, insa trebuia sa le separ cumva si sa le asez intr-o anumita ordine. Ele se impletesc, se completeaza firesc. Scrisul, tocmai cand este insotit de multi cititori, iti poate facilita intalnirea unor persoane deosebite. Se face asadar pasul din on-line catre off-line, cand numele sau nickname-urile prind viata si chip. Dincolo de poze si de randurile asternute se intalneste omul asa cum este el si, mai ales, asa cum se poarta. Spontan – fata de blog unde se pot rescrie randuri din articole, sterge anumite cuvinte inainte de a fi publicat materialul si asa mai departe.

Se poate ca, in timp, dupa mai multe interactiuni cu anumite persoane sa ajungi sa castigi niste prieteni – iar acesta este unul dintre cele mai mari si mai frumoase castiguri, din punctul meu de vedere. Da, recunosc, am cativa prieteni cu care asa a inceput relatia: ne-am citit blogurile, ne-am cunoscut on-line si abia apoi ne-am intalnit offline (cand am putut, daca am fost in aceeasi tara, in acelasi timp), dar sunt cativa oameni dragi pe care, fara online, nu i-as fi intalnit poate niciodata.

Acestea ar fi, in mare, consecintele scrisului pe blog. Unele frumoase si placute, altele mai putin. Cat despre cei care critica, fie se poate sa iti aduci aminte ca Donald Trump spunea ca „parerea unora nu valoreaza nici macar cat hartia pe care este scrisa”, sau, daca sunt comentarii bine scrise, te pot imbogati si ajuta sa gasesti noi perspective.

time to share

Time to share, poza de pe Shutterstock

Share
53 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge