Cand nu stii mai bine nu vorbi – sau despre Dacia

Va aduceti aminte probabil proverbul cu “daca taceai, filosof ramaneai”. Ei bine, cam asa este si situatia la care ma refer astazi.

Asa cum spun intotdeauna, e de dorit sa vorbesti (si mai ales sa te consideri specialist) numai pe felia ta, pe lucrurile pe care le cunosti indeaproape si le stapanesti la nivel de cunostinte si experienta.

Am scris ieri despre niste experiente placute printre care si cea legata de Dacia. Insemnarea mea a coincis cu o veste ce a socat (aparent) pe multa lume. De fapt, nu socat este cuvantul cel mai potrivit ci mai degraba indignat. Se aratau – in declaratii la televizor ori in materialele din ziare – suprinsi ca Dacia, in perioada de criza si in care trimite oamenii acasa, isi permite sa sponsorizeze o cunoscuta echipa de fotbal din Italia – Udinese. Stirea a aparut si in ProSport.

Ca atare avem indignare, surprindere si mirare: “cum domn’e e criza daca sunt bani de asa o sponsorizare?!”. Sau “pai ce criza e daca bani de asa ceva exista?!”.

O sa va spun acum de ce nu mi se pare ca ar trebui sa socheze noua asociere de imagine si sponsorizare.

O companie cum este Dacia-Renault isi face o strategie pe termen lung – minim 6 luni daca nu un an sau poate mai multi ani. Vorbim despre strategia generala, cea pe care ulterior se mai pot adauga diverse elemente sau adapta altele. Care e scopul Dacia? Sa vanda masini pentru a avea cum sa isi plateasca angajatii si furnizorii, pentru a produce noi masini si a avea profit. Buun. Date fiind tipurile de masini produse, se pot usor identifica tipurile de cumparatori. Piata pe care se vand masinile Dacia nu e redusa la Romania, ca atare pot fi cautate asocieri de imagine si in alte tari in care exista un potential mare de vanzare. Daca exista deja o linie de asocieri de imagine – exemplu sponsorizarea unei echipe de fotbal in Romania -, inseamna ca asocierea se poate extinde si ajunge sa se discute si cu alte echipe din lume, din acele tari unde Dacia fie are vanzari mari fie poate avea.

Toate bune si frumoase pana aici. Se identifica o anumita echipa si apoi urmeaza faza gandirii unui proiect si evident a negocierilor. Cei socati acum de sponsorizare ar trebui sa ia in considerare faptul ca nu s-a putut face toata aceasta procedura intr-o luna. O asociere de imagine de o asemenea amploare se realizeaza in timp. Nu vorbim numai de negocieri, de semnarea contractelor, de plati ci aducem in discutie realizarea diverselor materiale – de la cele de eveniment lansare si pana la tricouri si promotionale. Lista e lunga, foarte lunga, si cu siguranta nu totul a fost realizat intr-o luna.

In consecinta e usor sa ajungem la concluzia ca aceasta asociere de imagine a fost gandita de multa vreme. Odata semnate actele, chiar cu aceasta criza, Dacia nu mai putea da inapoi (si nici nu cred ca ar fi fost indicat sa faca acest lucru).

Mai mult, asocierea de acum de imagine poate aduce vanzari ale masinilor produse de Dacia ceea ce inseamna, implicit, bani pentru companie (din nou revenim la bani pentru salarii, comenzi care inseamna oameni cu locuri de munca si furnizorii numerosi din tara ce primesc comenzi).

La final revin la mesajul de la inceput: e usor sa vorbim (de principiu despre orice vorbim chiar atunci cand nu ne pricepem nici cat negru sub unghie) insa ar trebui sa vorbim doar in cunostinta de cauza. E usor sa aruncam cu pietre intr-o constructie daca nu stim ce a implicat ridicarea acelei structuri. E usor sa facem speculatii fara a analiza in profunzime o anumita chestiune. Cel mai rau este ca, mai ales daca vorbim de mijloace de informare in masa, astfel de creeaza si induce o anumita perspectiva, un punct de vedere si o tendinta care poate avea rezultate bune sau produce mari prejudicii.

Tin sa precizez ca tot ceea ce am scris astazi nu are la baza informatii din interiorul Dacia; insemnarea nu este una platita ci va invit sa vedeti randurile de mai sus ca opinia unui om care stie ce inseamna o asociere de imagine, ce presupune (ca timp) aceasta si care a incercat sa prezinte si o alta varianta a celor oferite de media ieri. Argumentele mele vin din experienta in domeniu.

Adaugire: in Ziarul Financiar am gasit un articol in care directorul de comunicare al Dacia ofera si mai multe informatii: “Automobile Dacia promoveaza marca doar pe piata interna. Strategia cu Udinese a fost realizata de Renault Italia, piata respectiva fiind una dintre cele mai importante pentru Logan”, a declarat Liviu Ion, directorul de comunicare al Dacia. – articolul este aici.

Share
5 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge