Cand si unde se termina sfatul si unde incepe consilierea (afacerea)?
|Banuiesc ca nu-s singura careia i s-au cerut sfaturi. Chiar si eu am apelat uneori la sfatul unor prieteni sau a unor persoane in care am incredere – si sfaturile sau parerile lor mi-au fost de real ajutor.
Vin si intreb insa: Cand si unde se termina sfatul si unde incepe consilierea (afacerea)? Ce m-a facut sa ma intreb “public”: acest lucru? Un post de pe forumul PRwave. Dar nu este singurul loc si singura intrebare de acest fel – nici macar pe acest forum ca sa nu mai spun de in general.
Daca ceea ce spunem intra de fapt in categoria servicii pentru care altii platesc, le oferim pe tava la o simpla intrebare?
Unde tragem linie?
Cum putem stabili granite? Cand devin sfaturile platite? Faptul ca persoana care intreaba e un cunoscut sau chiar prieten influenteaza?
Exista vreo diferenta intre granita sfat-consiliere in functie de domeniul de activitate?
De la “T1=5 secunde” sau mai mult, sfaturile devin platite.
T1= Timpul dintre cererea unei favori si timpul numirii favorului.
Ex.:
“T1=1 secunda” – (Cristi, poti sa-mi faci si mie o favoare? .. Da-mi si mie un pix, te rog.)
“T1=6 secunde” – (Cristi, poti sa-mi faci si mie o favoare ? …………….. ………. ….. .. … …….. ……………………. ….. Mai stii castelul ala de l-ai ridicat tu anul trecut ? Vreau sa-l darami si sa-l faci inapoi.
Consiliere este atunci cand te duci in calitate de consultant iar pt asta tb sa iei niste bani..in functie de timpul tau si timpul alocat acelei intrevederi; daca e intre prieteni si prieteneste facut, atunci e mai degraba sfat si aici e granita dintre cele doua (pentru una primesti bani, pentru cealalta primesti “de baut”)
Ca atare pentru oricare dintre variante asteptam ceva? – E clar ca pentru varianta business sunt bani implicati 🙂 – dar pentru prieteni… poate fi vorba de sfaturi fara sa ne gandim la ceva de baut sau vreun serviciu – sa vorbim de sfaturi complet dezinteresate?
nu exista sfaturi complet dezinteresate. chiar daca cineva ma sfatuieste si nu are nici o asteptare de vre-un fel din partea mea, ii face placere sa ma sfatuiasca, iar eu fara sa vreau ii adun puncte pt. orgoliu.
vis-a-vis de prieteni .. sunt “prietenii business”, care functioneaza pe principiul barter, si mai sunt si prieteniile apropiate intre oameni care ies la bere. acuma .. nu stiu daca sfatul de la bere e la fel de valoros ca celalalt din barter .. probabil conteaza cand e spus(inainte sau dupa berea respectiva).
si probabil conteaza si cand e mai inspirat “bautorul” – cand e mai creativ si are idei mai bune: inainte sau dupa bere.
Pe mine una nu ma deranjeaza sa dau sfaturi. De-aia am blog.
Dar una e sa dai sfaturi, si alta e sa dai solutii.
A fost pe pr_ong acum vre-un an o discutie de genul acesta: ceruse cineva o strategie de comunicare de agata (oh, absurdul situatie), si luata la bani marunti, a cerut idei de comunicare pentru un ONG… eu aici as trage linia. Una e sa intrebi ceva de genul: cum ar trebui sa abordez construirea unei strategii de comunicare, sau ti se pare acesta un obiectiv viabil, sau chiar crezi ca mesajul acesta are imoact la public, si alta este sa pui o intrebare ac cea indicate de Loredana, care-ti cere o strategie pe tava, sa macar niste idei, posibil novatoare, dar oricum gratis. Varianta din urma denota naivitate si indolenta in cel mai bun caz, si nu zic in cel mai rau…
Eu dau sfaturi. Cui ma intreaba si cui nu. Dar refuz sa dau solutii gratis. Mai ales cand nu-mi sunt atribuite. De aceea, pe prieteni ii ajut, cu sfaturi sau comentarii sau cu solutii, fara bani, dar cu credit where it’s due. Sunt pragmatica: De creativitatea si profesionalismul meu, cat o fi ele, eu trebuie sa profit. Celorlalti nu le dau decat indiciile pentru asi exercita ei creativitatea si a isi creste profesionalismul.
Super post, Loredana. Chiar e o tema interesanta. Mi-ar placea sa stiu ce cred si altii.
iaca inca o parere: sfaturile sunt o metoda fantastica de promovare gratuita… evident, daca sunt sfaturi cu efecte bune.
am o banuiala ca multa lume din tara noastra inca mai crede ca este obligata sa ceara bani mai inainte de a fi convins de fapt cu privire la valoarea marfii.
de asta ma gandesc eu ca nu prea avem comercianti, ca si… cum sa zic… vocatie: oameni care sa inceapa prin a te convinge, nu prin a-ti tranti sec in obraz factura pro-forma.
NU cred ca majoritatea chestiilor pe care le poti afla de la amici la o bere sau o discutie simpla de 15 minute valoreaza greutatea lor in aur sau valuta (sau chiar in lei vechi). daca ar fi atat de multe idei fantastice prin mediul de afaceri din RO, nu ar merge asa de greu economia reala (cea statistica nu are nici o importanta).
cred ca ceea ce ti se spune de obicei, chiar cu amabilitate sau prietenie, sunt chestii pe care le poti afla USOR daca iti propui sa citesti macar 2-3 zile carti si niste articole de specialitate din domeniul cu probleme al afacerii/ activitatii tale.
ceea e insa nu stim noi, in general, sa facem in RO este sa punem problemele corect… si, din pacate, nici nu pra stim sa cautam in mod eficient solutii.
pe scurt:
orice schimb de informatii (verbala sau non-) modifica diverse “conturi” interpersonale, cred ca se poate spune asa.
aceste conturi insa nu pot fi valorificate imediat in bani. ele sunt folosite ptr. a construi fundatii ptr. parteneriate pe termen mai lung, bazate pe incredere in capacitatea celuilalt de a furniza in mod repetat informatii utile in activitatea mea.
asa ajung ca, la un moment dat, pur si simplu sa-i propun celui care-mi tot da sfaturi bune sa-i dau bani, numai sa ma ajute sistematic/ la un anumit proiect, in loc sa-mi dea doar cu lingurita sfaturi.
e o chestie elementara de ‘persuasiune’ in afaceri: trebuie sa fii perceput ca fiind util cu mult inainte de a incepe sa ceri bani.
iar asta, cu tot respectul, se face cel mai bine exact prin sfaturi.
Foarte Bune si Gratuite.
si Repetate.
P.S.: aceleasi idei se aplica si-ntre prieteni, dar cu alte obiective… ma gandesc insa ca ‘aria semantica’ a acestui blog e lumea afacerilor, asa ca nu insist aci…
great points altogether, you just won a new reader. What may you suggest in regards to your publish that you just made a few days ago? Any sure?
We have read a number of good stuff the following. Certainly value book-marking intended for returning to. I amaze the way a whole lot test you place to make this type of fantastic educational internet site.