Firma “Facem din “rahat” bici si mai si plezneste”

O sa incep cu o precizare: cele ce urmeaza nu sunt vorbe despre toti clientii. Si nici macar despre toti clientii mei, ori despre orice client mic in general.

Sunt insa – si cred ca multi s-au intalnit cu astfel de situatii – sunt spun si oameni (din categoria <patronul romanesc>) care vor rezultate mari daca se poate chiar gratis.

Este bine stiut ca sunt inca o sumedenie de companii (mari si mici) care nu inteleg PR-ul, ce inseamna comunicare si strategie pe termen lung. Sunt de asemenea oameni care nu inteleg ca un pret per comunicat de presa presupune ca doar scrii acel comunicat de presa. Altul este pretul pentru diseminarea lui si eventuala monitorizare costa si ea. 4 comunicate pe luna implica doar atat: realizarea celor 4 materiale in baza informatiilor trimise de la client. A gasi subiecte, a face strategie si asa mai departe implica o munca de consultanta, adica si niste costuri suplimentare pentru activitatile realizate.

Si asa ajungem si la zona mai putin placuta: oameni care vor rezultate imediate, exceptional de mari cu bugete de ordinul sutelor de euro (a se citi deseori sub 500 de euro), care sa includa si costurile de agentie si evident si altele suplimentare.

E clar ca nu se poate lucra – cu exceptia unor proiecte mai mici, lucruri clare – in aceste conditii. Cand vorbesti si de strategie, si de 4-5 comunicate pentru cele 2-3 produse ale companiei care se doresc a fi promovate separat, si de implementare, 400 de euro sunt evident insuficienti.

Cu toate acestea am auzit si de o selectie de agentii de PR la care pretul minim pentru multitudinea de elemente ce se cereau a fi realizate era undeva pe la 2000 de euro, iar o firma a venit si a oferit pretul de 600 ron. Da, nici macar 200 de euro. Daca as fi client, cand as auzi o asa de mare diferenta de pret nici nu as discuta cu tine agentie. Una era ca diferenta sa se situeze la 100-300 euro si altul e cazul de fata. Daca as fi fost agentie care participa la acea selectie m-ar fi bucurat nespus ca nu am fost selectata.

Ceea ce se remarca insa e faptul ca pe piata exista clar o nisa pe care o putem numi mai in gluma, mai in serios: a “firmei care face din <<rahat>> bici, si mai si plezneste”. Sa ne intelegem: si noi am avut rezultate mari si importante cu bugete reduse. Dar nu pentru proiecte derulate pe luni de zile si care sa implice saptamani de munca pe luna. Nu credem in “jecmanirea” clientului, dar ideal ar fi ca oricine sa se evalueze obiectiv si sa stie ca pretul fixat trebuie sa acopere costurile si sa aduca si un mic profit, mai ales ca pana la urma arata si cata incredere ai in fortele proprii (ca persoana la o negociere a salariului si ca firma). Si daca accepti o data un buget redus, a doua oara nu o vei mai face. (Evident intreaga prezentare de pana acum scoate din calcul proiectele pro-bono sau pe care agentia le sprijina financiar in mod oficial.)

Trebuie sa recunosc insa ca altceva ma “amuza” mai mult: ca sunt clienti care dupa ce o agentie se chinuie sa rezolve problema cu biciul, si rezultatele sunt vizibile, se trezesc sa critice. Sa se declare nemultumiti. Ei bine da, nimic nu e niciodata suficient pentru unii.

Morala?: o nisa exista. N-o recomand nimanui insa si evident in timp este de dorit sa reusim sa prezentam mai bine acest PR (si prin specializarea persoanelor care ofera aceste servicii, si prin selectia naturala a lor) astfel incat toti sa stie ce sunt relatiile publice, ce implica munca alaturi de o agentie sau consultant extern, cu ce te poate ajuta si cat costa acele servicii (sau macar ca nu sunt gratuite).

Share
84 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge