Unor valuri nu poti sa li te impotrivesti – sau pe sleau apropo de PR
|Acum patru ani de zile cand pregateam deja lansarea in aprilie a site-ului PRwave si a agentiei pregatisem un slogan: “Unor valuri nu poti sa li te impotrivesti”. De altfel culorile identitare au fost alese pe acest principiu – si pana acum au ramas nemodificate (poate un pic mai intens devenit bleu-ul pentru vizibilitate pe internet si print).
La vremea aceea am avut parte de putini sustinatori si de multi care spuneau ca este o idee de slogan nepotrivita – “cum adica sa ai slogan cu negatie”? Am vrut la acel moment sa sugerez importanta PR-ului. Intr-o perioada in care putine companii (ma refer nu la multinationale ci la cele mici si medii) aveau persoana sau agentie care sa se ocupe de PR veneam si spuneam ca ai nevoie de asa ceva, de gestionarea imaginii in mod profesionist. Ideea de bleu era tocmai aceea de a sublinia un val linistit – ceva peren – nu unul puternic ce se sparge si dispare imediat.
Iata ca timpul dovedeste ca am facut bine sa nu ii ascult pe “marii experti” si sa raman fidela principiilor si ideilor mele.
Ma uit acum si vad ca in aceasta perioada pr-ul isi face pr. Am avut si la PRwave seria de materiale despre cum vad oamenii din industrie anul 2009. Toti marsau pe PR si pe activitati de CSR. Stiti, precum in film, parca vezi insirate toate modalitatile de promovare, stii ca se reduc bugetele si ca unele sume vor disparea altele vor fi realocate, si parca auzi pr-ul zicand “pick me, pick me, pick me”. Amuzant dar nu chiar.
De-atunci in toate publicatiile apar astfel de materiale – si la televizor si evenimente de asemenea.
Da, si noi am scris despre importanta PR-ului in perioada de criza. Am subliniat de asemenea faptul ca este important sa se vina cu idei diferite care sa aduca vizibilitate, sa consolideze relatiile cu diversele publicuri ale companiei.
Vad in ultima vreme din nou materiale pe exact acelasi subiect. Ceea ce ma enerveaza si dezamageste cumplit este faptul ca unele dintre aceste declaratii vin fix de la persoane care ofera niste servicii de “inalta calitate” facand multe dintre greselile infatisate pe acest blog (si inca nu le-am prezentat pe toate); vin de la companii/agentii cu probleme de reputatie sau clienti. Exista asadar o contradictie in situtatia de fata: se promoveaza ideea de calitate – dar culmea de catre unii care nu ofera asa ceva.
Evident exista si persoane care stiu ce inseamna PR-ul si ofera servicii pe masura. Clar este de asemenea faptul ca activitati de relatii publice aduc beneficii. Perfect adevarat este insa ca PR-ul trebuie sa aduca oricand creativitate si abordari inteligente si eficiente. Pana la urma ideea de a face relatii publice si de a avea astfel de activitati provenea tocmai datorita costurilor mai scazute si impactul obtinut prin implementarea unor strategii sau a unor programe de impact.
Se pare ca acum se promoveaza de fapt unele principii de baza – de la inceputuri – ale relatiilor publice.
La fel de adevarat este si faptul ca exista multe agentii si sunt multe persoane care ofera servicii de calitate si fara a se promova atat de mult. Tac si fac. Sau ies in fata cu povesti de succes. Si da, sunt si unii care stiu “cu ce se mananca PR-ul de calitate” si chiar daca ies in fata si prin articole o fac pe buna dreptate si merit!
Intrebarea care apare este urmatoarea: este bine ca se face un astfel de PR PR-ului – si mai ales de cine? Este de dorit sa se reactioneze – sau nu – la mesaje si la adresa celor ce le lanseaza? Exista vreun impact potential al acestor activitati?
Trebuie sa ramanem mereu diplomati si sa nu mentionam nici nume? Sa nu comentam? Sa nu spunem lucrurilor pe nume pentru ca deh, trebuie sa fim mereu diplomati? Pot aparea probleme de imagine si PR pentru PR tocmai din acest motiv?
PR-ul are nevoie de PR. Altfel se pierde printre altele, si daca noi, cei din domeniu nu-i subliniem importanta, atunci cine? Oricat de nemaipomenit ar fi, daca nimeni nu stie, nici nu se cumpara 🙂
Asta imi aduce aminte de o scrisoare de intentie in care candidata se asemana cu o rosie pe taraba, pe acelasi principiu pick me, pick me 🙂
Insa cine vorbeste despre calitate si reputatie in PR conteaza extrem de mult. Ne putem trezi toti cu o problema de imagine destul de serioasa atunci cand si potentialii clienti vor descoperi rufele murdare. Dar poti sa te apuci sa zici ceva? Ce dovezi ai? Niste greseli de PR. OK, tu le sesizezi, le sesizam si noi cei din bransa. Dar daca nu le observa clientii, daca nu stiu sa faca diferenta intre serviciile oferite de diversi? Cum poti convinge?
Si ajungem de unde am plecat: avem nevoie sa ne definim, sa ne promovam si sa ne stabilim niste standarde. Iar apoi incepe munca grea: trebuie sa le respectam 😀
Ultimul post al Alina Popescu: Mirror Communications’ Website is Open for Business
Cu siguranta e nevoie ca oamenii – fie ca se afla la inceput de drum in afaceri fie ca deja au firme – sa constientizeze cum ii poate ajuta o activitate sustinuta de PR. La fel, e cert ca ceidin domeniu pot vorbi mai bine despre acest aspect. In sfarsit, important e ca mesajul sa ajunga acolo unde trebuie. E insa o situatie aparte cu cine te reprezinta. In fond la nivel de tara suntem judecati dupa persoanele – de obicei de o anumita etnie – care fac rau – dar care sunt multi afara si… vrem nu vrem ne reprezinta.
Ca atare si acest lucru e important: cine ne reprezinta. Si degeaba ne intalnim noi intre noi, ne dam premii pe campanii asa-zis de PR care insa au avut in spate si campanii de media si de publicitate cand mesajele nu sunt corect transmise si nu ajung acolo unde trebuie.
Evident insa ca daca vorbim de o oportunitate – aceea de a face PR – trebuie sa si iesi in fata pentru a veni clientii – nu (si pentru a-i pastra pe cei existenti)?
Foarte adevarat, suntem judecati dupa cei care isi asuma rolul de reprezentanti. Poate ne-ar trebui un bad pitch blog? Desi vad ca tu te ocupi de greselile majore 🙂 Sau o rubrica good pr/bad pr, cum am mai vazut eu, doar despre firme de la noi insa?
Iar cu premiile…nu stiu ce sa spun, e ok sa ai o recunoastere. Dar cred ca un client extra multumit care sa ramana client mult timp si sa te recomande la altii inseamna mai mult 😛
Ultimul post al Alina Popescu: Mirror Communications’ Website is Open for Business
diplomati sau ipocriti? ca una este una, cealalta este altceva! cred ca trebuie sa se renunte la ipocrizie in PR! eu am gasit-o in domeniu in 2005 si inca o regasesc. Caci nu uitati, adevarul este cea mai buna minciuna!
BRAVO Lori!
In sfarsit cineva pune punctul pe I.
Probabil din cauza ipocriziei multi ,, PR-isti ,, nici nu vor raspunde, se vor ascunde dupa actiunile lor fade de cele mai multe ori fara nici un fel de finalitate.
Observ cu amuzament ca in perioada de criza lipseste tocmai PR-ul de criza. Observ ca in politica lipseste PR-ul cu desavarsire dupa cum diplomatia a murit de mult.
PR-ul este de cele mai multe ori confundat cu ,, ne imbracam frumos, mergem la Gala, luam premiu si gata,,. Cati PR-isti sunt verticali in fata clientului si isi asuma chiar pierderea lui in detrimentul compromisului? Cati PR-isti isi fac PR asa cum scrie la carte?
Nu cred ca am sa gresesc foarte mult afirmand ca PR -ul este la inceputurile lui. Acum se pun bazele si ar fi tare bine sa nu se construiasca pe compromis.
@Adriana Petrescu: evident ca nu raspund multi – am primit deja ceva raspunsuri insa via telefon, nu postate aici. Astazi am continuat cu inca un aspect important – apropo tocmai de criza, previziuni si asa mai departe.
Cat priveste verticalitatea – as spune ca din pacate avem foarte putini oameni cu coloana vertebrala, in toate domeniile, si ca atare se simte si in PR si afaceri lipsa lor.
Intr-adevar insa nu sunt multi PRi care sa “nu inghita” doar pentru ca lunar primesc o suma de la un client. Cat despre PR cum scrie la carte mai adaug o intrebare: Cati au citit cu adevarat cartile importante si continua sa invete si sa citeasca?