Datul zapezii la romani 2
Despre datul zapezii de pe langa masini si alte asemenea am scris aici. Noroc ca am cautat si mai stiu ce am scris pe blog – ca altfel puneam si elementele acestea in insemnarea de azi. Asa ca azi o sa am un singur aspect.
Datul zapezii in fata blocului. Acum sa nu presupunem musai blocuri de 8-10 si peste etaje. Sa luam un “amarat” de bloc de 4 etaje (plus parter) cu cate 4 apartamente pe etaj. Si sa nici nu presupunem ca sunt oameni in putere sau ca e cate un barbat in fiecare apartament (se mai intampla sa fie batrani sau doar mama si copil – eventual si bunica). Sa zicem insa ca (macar in medie) din 4 apartamente, la 2 pe etaj se gaseste un domn in putere numai bun sa dea zapada. 2 barbati * 5 etaje (cu parterul inclus) = 10 barbati. Acum hai sa fim seriosi: cat de mare e bucata aceea ce trebuie deszapezita? Scari si trotuar pana la ultima camera a apartamentelor de la parter (unde oficial ajung cei de la celelalte scari sau incepe strada). Cum blocul are de obicei 2 intrari presupunem ca avem 5 barbati pentru partea din fata si 5 care sa dea zapada in spate.
Evident ca nu e nevoie sa dea toti o data. Oricum in an nu ninge o data. Si totusi e suficient sa vedem pe cate trotuare nu e data zapada.
Intrebari – care poate vor primi raspuns:
Ninge doar cand barbatii nu-s acasa? (evident cu zilele lipsesc ca nu-s nici a doua zi, nici dupa)
De ce vedem de obicei tot un domn pe la 60 de ani dand zapada?
De ce nu e nimeni care sa “dea startul” – sau macar de ce cand e unu’ afara si da zapada nu ies si altii sa ajute?
De ce mai toti asteapta ca administratorul sa dea zapada si femeia de serviciu sa curete la scari si ghena?
Vorbim evident de o obligatie care apartine tuturor celor ce locuiesc intr-un bloc. Si de o scutire de efort si a sotiilor, fetelor, copiilor, mamelor si rudelor/prietenilor ce vin in vizita ale tuturor. Si totusi de ce aceasta lipsa de interes?
Asa ca la final inca 2 intrebari:
- care e starea zapezii de la voi din fata blocului? E data sau nu e data?
- stimati domni, cand ati iesit ultima oara la dat zapada?
Cum facem ca indiferent de solutia aleasa pentru datul zapezii, aceasta sa si fie data, sa nu mai avem munti de zapada si apoi gheata si polei pe trotuare?
PS: postul e pentru blocuri pentru ca la case se stie ca cel ce locuieste in acea casa isi curata trotuarul altfel primeste amenda. Singura asemanare e ca si la bloc se dau amenzi – dar le plateste lumea la comun…
Insemnari similare
- 14 March 2010 Despre zapada – o abordare neobisnuita
- 21 January 2012 Iarna de la geamul meu – prima ninsoare
- 19 January 2010 De ce urasc eu gresia – mai ales pe ninsoare – si trotuarele “aspectuoase”
- 21 February 2012 De ce se circula greu in Bucuresti zilele astea
- 1 February 2012 Cod rosu de ninsori – v-ati facut provizii?
Related Posts
-
Balcaniada – de vara si de toamna sau idei de vacanta
24 Comments | Jun 28, 2012
-
Istoria lumii. Din preistorie pana astazi: prezentare si #concurs
27 Comments | Jan 8, 2015
-
Cadouri de Craciun
7 Comments | Dec 30, 2008
-
Vesti si nou cont Twitter
No Comments | Dec 13, 2009
Hai să fiu eu Gică contra 🙂
Eu nu am dat niciodată zăpada de la bloc. Nici nu intenționez s-o fac. Nu am nici o problemă fizică, am dat-o fără probleme din jurul mașinii. Dar nu cred că datul zăpezii din fața blocului este în vreun fel problema mea.
Legea zice că proprietarul/administratorul clădirilor trebuie să se asigure că e curat. Sunt perfect de acord cu asta, înțeleg motivele pentru care această obligație există. Nu sunt însă de acord cu abordarea ta în satisfacerea cerinței.
Eu, ca membru al asociaÈ›iei de proprietari/locatari, am ales un om care să rezolve TOATE problemele comune ale blocului – să plătească facturi, să semneze contractele, să angajeze/concedieze femeia de serviciu, etc. Este inclus È™i asiguratul că zăpada este degajată dacă a nins.
Nu mai spun că este inechitabil ca anumite apartamente să participe la datul zăpezii (doar pentru că acolo sunt bărbați în putere), iar altele nu. Cum aș putea eu să am tupeul (dacă aș fi, de exemplu, bolnav), să-i cer altcuiva să-și dedice o oră din timpul pe care l-ar petrece cu familia sau poate muncind, ca să-mi curețe (și) mie trotuarul? Mi s-ar părea nesimțire din partea mea, sincer.
În plus, există multiple soluții pentru problema zăpezii:
* prima și cea mai simplă: să o facă femeia de serviciu. Când e angajată, să știe că asta intră în atribuțiile ei, dacă-i convine bine, dacă nu, există mulți șomeri care ar accepta jobul.
* alternativ, i se poate acorda un bonus suplimentar pentru lunile cu zăpadă. Asta se împarte în mod egal la toate apartamentele.
* dacă e urgent, se poate contracta un om suplimentar care să dea zăpada (de ce nu, poate fi chiar cineva din bloc). Cu 2-3 lei de apartament se rezolvă problema (2 lei e chiar foarte mult, la noi sunt 46 de apartamente, asta ar însemna aproape 100 de lei, ceea ce e imens pentru câteva ore de muncă).
Toate variantele astea mi se par echitabile (toată lumea contribuie în mod egal), fără a obliga pe nimeni la o activitate pe care nu poate sau nu vrea să o desfășoare.
Din fericire pentru mine, locuiesc într-un bloc în care administratorul este suficient de destupat la minte încât nici măcar nu i-a trecut prin cap să convoace lumea la dat zăpada, deși sunt suficient de mulți tineri și bărbați în formă. Zăpada a dat-o femeia de serviciu, și este plătită pentru asta.
Iar dacă aÈ™ sta la casă, cel mai probabil că aÈ™ face la fel – câteva zeci de lei date cuiva care să-mi presteze acest serviciu mi se pare absolut rezonabil. ÃŽn acele ore eu pot să stau cu familia (È™i nu poÈ›i pune un preÈ› pe asta) sau să muncesc (È™i să produc mult mai mulÈ›i bani).
Ovidiu, ziceam aseara: eu stau in bloc de 4 etaje cu 2 scari, 12 apartamente pe scara, din cam care 8 apartament detin barbati cu varste intre 30-50 ani. Femeia de serviciu vine dimineata dar de nins nu ninge intotdeauna dimineata si de dimineata pana seara se poate face foarte usor polei. Problema mea e ca eu am dat zapada cand a nins prima data anul asta si ca vecini mei fumau de la balcon sau ieseau sa se joace cu copchiii in fata blocului, copiii aia care se joaca fotbal in casa la 12 noapte, cam asta e “the whole picture”.
Problema nu e neaparat doar peticul de trotuar din fata blocului, asta este doar o mica parte din problema mai mare pe sistemu: “eu de ce sa fac daca altcineva nu face” sau pur si simplu ” de ce sa fac eu ca oricum nu schimb nimic”… care e lipsa de orice fel de spirit civic…
@mirunescu, te înÈ›eleg perfect cu vecinii nesimÈ›iÈ›i, am È™i eu câțiva. Dar cazul tău punctual nu ar trebui să fie mai important decât o problemă principială – a cui de datoria să se asigure că e curățată aleea. Știi deja ce cred eu.
Ovidiu, atitudinea ta e tipic de genul “Lasa ca o sa se gaseasca un fraier sa dea zapada”. Si tu zici ca o dai de unde iti pasa – masina – dar nu si de la bloc.
Eu, asa cum am spus, nu consider datul zapezii ceva ce trebuie lasat mereu pe seama altora intrucat ORICE barbat care da zapada o da si pentru iubita/sotie, pentru copiii lui si pentru toti cei care il viziteaza – sa nu isi rupa gatul. Si da, sunt locuri unde ajungi sa mergi pe strada ca sa nu cazi pe poleiul de pe trotuar. Iti risti viata (si poate si pe a unui copil daca esti insarcinata de exemplu) din cauza nesimtirii altora.
Imi pare rau dar datul zapezii de UN BARBAT la o scara nu ia mai mult de jumatate de ora (pe ceas atat i-a luat lui Andrei, atat altadata altui vecin si tot asa). De ce sa se dea mai multi bani pentru lipsa de spirit civic a celor ce stau intr-un bloc? Sau, alternativ, barbatii care nu vor sa dea zapada de ce nu platesc ei din buzunar pe cineva sa o faca in locul lor?
Si da, Miruna e un alt exemplu pe care am incercat sa nu il dau in insemnarea initiala ca sa nu se spuna ca fac din femei victime sau singurele salvatoare. Dar iata ca da, e femeie si da zapada 🙂
@Loredana, consider atacul nemeritat. Am scris că mi s-ar părea nesimțire din partea MEA să mă aștept să dea alt vecin pentru mine. Am spus și că plătim special pe cineva să facă asta. Te rog recitește comentariul meu.
A, iar de la maÈ™ină o dau nu pentru că mi-ar păsa mai mult decât de scara blocului, sau de plăcere, ci pentru că durata/efortul sunt suficient de mici încât să nu irosesc mult mai mult timp căutând pe cineva care să mă ajute, etc, etc…
Dacă am avea la bloc parcare proprie, păzită (dar nu avem), mi s-ar părea natural să ne curețe cineva plătit și parcarea.
Ovidiu eu am vorbit despre o atitudine pe care o remarc in general – altfel nu ar fi blocuri intregi (sau scari de la blocuri) unde zapada e data si altele unde nu, unde e polei si unde da, femeie insarcinata fiind a trebuit sa o iau pe strada ca sa nu imi rup gatul si sa pot ajunge totusi unde trebuia. Tu nu ai zis ca la tine se plateste – ai oferit solutii, dar nu ai spus ca la voi la bloc zapada e data platind pe cineva. Oricum mie tot firesc mi se pare sa o dea locatarii. Statul la bloc nu inseamna ca le ai pe toate la botul calului si ca nu mai trebuie sa faci nimic. Sunt niste responsabilitati si acolo, iar datul zapezii e una dintre ele. Insa eu da, in fiecare loc unde zapada nu e data, consider ca e vorba doar despre nesimtire si lipsa de spirit civic, ca avem doar o atitudine totul mi se cuvine si lasa ca sunt altii mai fraieri, lasa ca se descurca lumea si tot asa.
Insemnarea in sine sunt un semnal de alarma si din pacate nu vine in urma constatarii unei scari unde nu s-a dat cu ceva. Dimpotriva!
Am scris aÈ™a: “Zăpada a dat-o femeia de serviciu, È™i este plătită pentru asta.” Poate nu am fost suficient de clar. Femeia de serviciu primeÈ™te ceva în plus la salariu (nu sunt sigur, dar cred că dăm fiecare câte 2 lei pe lună de iarnă în plus).
ÃŽn rest, despre împărÈ›irea responsabilităților È™i unde se termină treaba administratorului È™i începe a mea, let’s agree to disagree.
Ideea e doar ca asa cum zice Miruna, zapada trebuie data nu doar dimineata. La noi la bloc femeia vine de 2 ori pe saptamana – suficient pentru a face curat, insuficient pentru a da zapada. In plus ninsoarea nu cade la ore fize – cum zice iar Miruna. Oricum nu e o metoda pe care sa o agreez (deseori femeia de serviciu e o doamna mai in varsta, o mana de om, iar sa dea ea zapada fie si pentru cativa lei in plus mi se pare o exagerare – ca sa fiu diplomata – iar santajul cu nu dai zapada, te dam afara e si el… – din nou “…” ca sa fiu diplomata). Sper doar ca femeia de la voi e un munte de om, fara nicio problema si nu in varsta :).
A, și mi-am adus aminte de o soluție foarte eficientă la problema asta, auzită de la niște cunoștințe din Canada.
Acolo, după ce ninge, ai x timp (parcă 24 de ore de la încetarea ninsorii) să-ți cureți trotuarul și aleile. Dacă nu o faci, în ora 25 vine firma specializată și-ți curăță, și plătești atât amendă cât și serviciul (de câteva ori mai scump decât în mod normal). Prin urmare, oamenii ori au o firmă care îi are pe listă (ca la gunoi) și le curăță automat, apoi le trimite facturile, ori fiecare își curăță singur (în general la case).
Totul civilizat și eficient.
@Loredana, femeia noastă are până în 35 de ani și e zdravănă. Iar înaintea ei a fost un bărbat.
Pentru cele care chiar nu pot, am oferit È™i soluÈ›ia angajării SUPLIMENTARE a cuiva “pe proiect”.
Dar deja nu mai are sens să continuăm discuția, e clar că nu te voi convinge că există alternative, și oricum deja ai început să găsești corner cases în care variantele mele nu funcționează. Ceea ce, de fapt, mă bucură, pentru că înseamnă că ideea principală este validă, altfel mi-o demontai deja.
Ideea principala e clara: zapada trebuie data in ziua in care ninge (chiar si de 2 ori daca se impune) din fata blocului astfel incat pe trotuar sa se poata circula. Aceasta e responsabilitatea tuturor celor din bloc si in mod normal si-o asuma barbatii care locuiesc acolo. La fel ideea e ca s-ar putea ca intr-un an sa nici nu fie nevoie sa iasa toti barbatii din bloc la dat zapada – asa ca da, ar putea face prin rotatie. Si la fel nu cred in sume suplimentare – poate pentru o batrana care sta singura 2 lei inseamna painea pe 3 zile – daca un barbat nu vrea sa dea zapada poate da el 5 lei cuiva sa o dea. Blocul implica insa responsabilitati, ar fi cazul ca toti sa inceapa sa inteleaga asta.
Spiritul civic implica si el mai multe aspecte si o discutie lunga. In general insa e vorba de asumare, de a pune mana si a face ceva, nu de a astepta sa faca altul (si nu ma refer aici doar la datul zapezii).
zic aici ce-am zis si pe twitter, sa ramana pentru posteritate: eu as prefera sa stim cu totii ca zapada trebuie data, ca nu trebuie sa arunci mucuri de tigara pe scara, ca scara nu e boxa unde depozitezi ce nu mai incape in casa, ca scara si intrarea in ea sunt tot un fel de casa…
eu cand eram in mica ziceam ca balconu e curtea noastre, ei bine am crescut si putem crede ca scara blocului e curtea noastra. o sustin pe Loredana cu blocul implica si responsabilitati traiul la bloc presupune ca nu stai singur in padure si ca ai vecini cu care practic locuiesti impreuna intr-o casa shared unde se inchide usa in fiecare apartament, asta nu inseamna ca daca ai imparti o casa mai mica ti-ai permite sa arunci gunoiul pe holul comun. atat timp cat zapada e data, e ok, desi si eu as prefera sa se mobilizeze lumea sa dea zapada, sau timpul cu familia e tot timp petrecut daca un copil face un om zapada si tu dai zapada si oricum sedentarismul ne omoara dar asta tine de optiuni personale.
discutia asta chiar nu e numai despre zapada…nu e nici despre nesimtire, pentru ca nesimtirea e in general individuala, e despre o societate…
ps: sper sa nu priceapa nimeni ca agresiv comentariul meu pentru ca mai e ceva ce ma enerveaza: dezbaterea cu mainile in sold…
Ideea insemnarii era si aceea de a gasi modalitati prin care spiritul civic (sau alternativele care exista) sa fie sigur puse in practica.
Cum ajungem sa avem toate blocurile cu zapada data de pe trotuar – indiferent de solutii? Cum miscam muntii? Cum putem determina lumea sa inteleaga ca nu doar altul trebuie sa vina si sa faca si noi sa ne folosim?
Chiar daca exista amenintarea unei amenzi, nici la case nu sperie pe nimeni.
Eu zic ca oamenii nu stiu sa vada acest lucru ca pe ceva frumos, ci ca pe o povara.
Din pacate asa este: nu totul functioneaza cu motivarea negativa, iar datul zapezii e vazut doar ca o corvoada.
Cum am putea schimba asta?
Loredana, ma stii cat de mare si puternica sunt ! Si, totusi, intr-o seara de decembrie, cand si la noi a nins foarte mult, cand m-am intors de la munca, un vecin si prieten totodata, – un doctor de vreo 32 de ani – dadea la lopata cu foarte mult entuziasm, ceea ce m-a facut sa-i cer sa ma lase si pe mine. Si asta am si facut. Am facut miscare, eram si rumena in obraji si am dormit si mai bine ! Motivatia ? Hm..
Daaa, stiu, esti un munte de om 😉 Ma bucur ca ti-a facut placere – e bine cand in acest spirit se da zapada. Eu sunt sigura ca se poate – constat insa ca din pacate in multe locuri lenea sau plictiseala, privitul ca pe o corvoada si cine mai stie ce alte motive fac ca zapada sa ramana multa vreme pe trotuare, inclusiv sub forma minunata de polei.
Treaba asta cu zapada e la fel ca si lucratul gradinii primavara, ambele sunt din ce in ce mai ignorate pentru ca “se poate si fara” …
Din pacate ai dreptate… Doar zapada se topeste, iarba creste si tot asa, nu?
Uite ca la asta nu m-am gandit dar totusi nu ar fi o scuze suficient de buna pentru ei. Pana apar ghioceii, pana apare iarba mai dureaza mai bine de o luna in care suportam mocirla, zapada abundenta.