Te plangi sau iei masuri?

Mai mult ca sigur ca sunt aspecte care te nemultumesc, fie ca vorbim despre viata persoanala, fie ca ne referim la cea profesionala.

Nu trebuie sa fie multe sau in ambele “zone” – insa ceva e pe-acolo si te enerveaza/te deranjeaza/nu iti convine.

Cum reactionezi insa?

O solutie e sa te plangi. In acest caz trebuie vazut cum si unde te plangi.

Daca te enerveaza ceva de la birou insa tu te plangi doar sotului/sotiei acasa nu se rezolva mare lucru, nu? Te ajuta sa te descarci, primesti poate un sfat bun, dar la birou despre nemultumirea ta nu se afla, masuri nu se iau asa ca, probabil, nimic nu se schimba.

Daca te deranjeaza ceva la partenerul/partenera de viata dar spui doar prietenelor/prietenilor si niciodata lui/ei – ba chiar va certati pe chestiuni complet irelevante – atunci din nou slabe sanse sa se rezolve ceva.

Daca te plangi cui trebuie insa are vreun rost? Poti face o plangere oficiala – in instanta – cand e cazul in functie de ce te deranjeaza (normal ca nu vorbim de ceva mic de la birou). Poti merge la coleg la birou si sa ii spui ce nu iti convine; poti sa te adresezi superiorului pentru sfaturi sau pentru a-i face cunoscuta problema; in sfarsit poti sa ii spui persoanei cu care traiesti ce te deranjeaza.

Conteaza cum te plangi. Una e sa arunci vina si alta sa fii diplomat, sa nu cauti cearta ci sa fii orientat pe descoperirea unor solutii. Alta e sa pozezi in victima, sa fii crizat/a si sa nu te intereseze ce au de spus ceilalti. E drept, unor femei pisiceala s-ar putea sa le fie de ajutor – asta sau o fusta scurta. Conteaza cui se plang si in ce context, ce rezultate vor sa obtina si pe ce termen.

O alta solutie e sa oferi… solutia. Bun, e usor, amuzant, simplu sa te plangi. Le pui altora problema in brate – sa se descurce, nu e treaba ta.

Dar daca solutiile gasite de ei nu te multumesc?

Daca ei n-au timp prea mult pentru problemele tale?

Daca te consoleaza pe moment dar apoi nimic nu se schimba?

Daca solutiile gasite de ei nu sunt urmarite in timp pentru a se vedea impactul si ce modificari trebuie realizate?

Daca, daca, daca.

N-ar fi mai simplu sa eviti toti acesti “daca”?

Se pot evita gandindu-te la solutii, expunand problema cui trebuie dar oferind si o modalitate (macar una) de rezolvare. Deschiderea spre a afla parerea celuilalt/celorlalti cu privire la solutia propusa de tine si de a gasi impreuna calea cea mai buna ajuta de asemenea in astfel de imprejurari.

Mai mult ai cumva sansa ca modul in care doresti sa se rezolve problema sa fie cel in care va merge discutia. Propui direct solutia ta – si apoi vezi ce se intampla, dar macar stii ca ai oferit-o, ca ai o sansa ca ea sa fie cea aprobata, indiferent de caz (personal sau profesional).

Bineinteles ca si aici conteaza cum propui solutia si cui. Daca nu te duci la cei in masura sa decida, solutia poate fi, evident, insusita de colegi. Si se intampla. Daca te duci cu gandul de a o impune, fara a fi deschis la comentarii ai grija, din nou nu e tocmai o atitudine indicata, care sa te duca unde iti doresti :).

Modul in care reactionati este unul care va defineste perceptia pe care o au altii despre voi, imaginea lor despre voi. Din acest motiv ceilalti vor fi pregatiti cu o reactie potrivita, vor putea sa prevada reactiile si sa stie daca merita sa vina la voi sau nu. Reputatia va va fi intregita si de modul in care reactionati la diverse situatii in care solutiile sunt fie compatimirea de sine si plansul, victimizarea, fie gasirea unei solutii. Pe termen lung s-ar putea sa va intrebati de ce oamenii va vad intr-un anume fel, de ce reactioneaza intr-un anume fel sau nu va baga in seama atunci cand se discuta anumite probleme. De ce oare? Sa aiba cumva imaginea pe care o au ceilalti despre voi un impact? Sigur ca da! Asa ca atentie la fiecare detaliu!

Si-acum va intreb: voi ce faceti? Va plangeti sau luati masuri?

Share

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge