Despre seriozitate, bani si afaceri
|In afaceri e de dorit sa nu pui suflet. Cu exceptia unor businessuri de suflet in primul rand, e de dorit ca orice afacere sa te lase detasat. Sa poti privi de la distanta tot si astfel sa poti analiza totul cu obiectivitate pentru a putea avea o afacere de succes.
In afaceri insa e bine sa iti tii cuvantul. Da, e plin de tepari si de tepe. E plin de oameni care spun lucrurilor pe nume – sa ne amintim de proiecte precum desprefirme.com – si de oameni care vorbesc despre neregulile savarsite in culise. E plin – si chiar scriam si eu – si de teapa ca mod de a face afaceri. Insa in afaceri e bine sa iti tii cuvantul. Daca un lucru spui ca va fi livrat intr-o anumita data, atunci sa fie livrat. La fel, daca ai de facut plati la o anumita data, sa fie facute atunci. Doar asa poti sa fii si recomandat mai departe.
Clientii au pretentia sa le fii mereu la dispozitie – insa uneori uita ca trebuie sa si plateasca. Sunt desigur clienti mari si clienti mai mici sau medii. Sunt situatii – si cred ca toti le vedem zilnic in presa – in care diverse companii cer insolventa/falimentul altor companii (de obicei nume mari) datorita faptului ca acestea din urma nu si-au onorat contractele si nu au platit furnizorii.
Orice client doreste sa aiba furnizorul la dispozitie. Uneori nici macar nu ii pasa cand ii spui ca timp de cateva zile nu vei fi disponibil, uita ca e de acord cu acest lucru si te suna atunci cand stie clar ca nu ii poti raspunde. Evident nu ai voie sa comentezi.
Orice furnizor doreste sa fie platit pentru serviciile/produsele sale. In sistemul economic actual, orice furnizor depinde la randul sau de platile pe care clientii le au de facut catre el, pentru ca el sa poata sa isi plateasca, la randul sau, furnizorii. Si lantul continua. Orice firma are un plan si stie clar cand trebuie sa ii intre, ce bani si de la cine. Stie de asemenea ce plati are de facut si catre cine. In mod normal are o suma acoperitoare – in cazul in care se intarzie putin unele plati. Dar stie ca poate conta pe o suma de bani.
De aici porneste blocajul economic actual. Multi spun ca e criza si ca din acest motiv nu pot sa isi onoreze platile pe care le au de facut. De fapt, ei stiu ca au de primit bani de la clientii lor, insa acestia nu ii platesc. Asadar ei nu isi pot plati mai departe furnizorii. Ajungem in acest mod la un blocaj economic datorat unor masuri si politici de afaceri adoptate de unii.
In cazul in care nu se fac platile la timp se pot emite facturi de penalitati – in momentul in care intra banii, pentru toata perioada de intarziere – sau se poate merge chiar mai departe, spre a se lua alte masuri.
Asa cum spuneam la inceputul insemnarii – in afaceri trebuie sa fii obiectiv. Nu trebuie sa te gandesti ca ai ajuns sa stii o companie de cateva luni/ani. Nu plateste – pune in aplicare penalitatile din contractul semnat de ambele parti. Asa se va invata minte. Poate nu vei mai lucra cu el pentru cum se poarta – dar vei stii ca incepe sa invete cum trebuie sa se comporte si ca dupa ce primeste ceva, trebuie sa si plateasca.
Partea cea mai rea. Evident ca intr-adevar pot fi momente in care un client vine si iti spune: uite, am situatia X si as putea sa fac plata insa cu o saptamana intarziere. Aceasta e o situatie pe care o poate intelege oricine si cu care poate fi de acord. Mai presus de orice, clientul vine inainte de termenul limita al platii si precizeaza ca va intarzia. Dar, termenul precizat va fi respectat.
Asa cum spuneam insa, exista si o parte mai putin placuta. Momentul in care un client nu plateste, dar nici nu spune in avans – doar furnizorul se trezeste ca nu are banii in cont la data la care stia ca trebuie sa ii intre si se duce sa isi intrebe clientul. Si aici intervine “distractia”: clientul paseaza furnizorul la diverse persoane/departamente din companie, fara insa ca vreuna din persoane sa ii ofere un raspuns clar. Mai mult, clientul ajunge in situatia de a nu mai raspunde la email, telefon sau orice alt mijloc de contact.
Si iar ajungem la intrebarea: ce se face cu acesti clienti? Unii am vazut ca aleg sa aiba o sectiune pe pagina lor cu clienti rau platnici. Dar cum nu sunt stransi toti la un loc nu ai de unde sa stii cu cine sa lucrezi si cu cine nu. Altii merg pe o suma platita in avans si restul la final – dar si acel rest e totusi o suma de care au nevoie. In sfarsit unii aleg sa nu mai lucreze cu acesti clienti, sa incerce sa isi recupereze totusi prejudiciul si de asemenea spun prietenilor despre situatie. Altii incearca sa se descurce cum pot si nu spun nimanui nimic.