Ce se plateste in PR? – 1

Dupa n discutii cu amici si prieteni din diverse agentii (pe care le detin sau unde lucreaza), dupa n intalniri sau solicitari de oferte venite pe e-mail si dupa ani de practica imi dau seama – si n-o spun cu bucurie – ca inca nu se stie prea bine nici ce inseamna relatiile publice si nici ce se plateste in PR.

Sunt multe perceptii eronate si idei gresite – asa ca nu pot decat sa incerc sa clarific unele aspecte. Cum despre ce e si ce nu e PR am mai vorbit, o sa incep azi o serie despre ce platim in PR.

Intai de toate sa spun asa: ca precizarea cu “PRul e gratuit fata de publicitate unde platesti” este una gresita. Sa vedem de ce.

Ideea de mai sus e vehiculata in momentul in care se face diferenta intre publicitate si PR. Numai ca totul se priveste dintr-o anumita perspectiva: achizitia de spatiu. Publicitatea presupune ca daca tu ai platit un anumit spatiu, acela sa iti fie rezervat si in el sa poti pune tu ce doresti – un advertorial, o macheta etc. Platind ti se garanteaza ca informatia apare. Diferenta ar fi ca la PR nu se garanteaza aparitia. Acest lucru e perfect adevarat: relatiile publice si comunicarea inseamna ca trimiti o informatie care poate intra sau nu intr-o publicatie (in functie de diversi factori). Se spune insa ca daca intra in acea publicatie atunci totul e gratuit.

Ei bine, nu-i chiar asa.

Da, materialul intra fara sa se fi platit. De altfel atunci cand se angajeaza un om de PR sau cand se incheie un contract cu o agentie, adesea se intreaba daca au relatii in presa. Vizibilitatea in media e una foarte cautata. Dar cum ajungi sa ai acele relatii? Normal, in timp, cunoscand oamenii, vorbind cu ei, iesind cu ei si poate chiar luandu-le cate un mic cadou cu ocazia zilei de nastere sau a unor sarbatori (8 martie, Craciun etc.).

Dar aceste iesiri, aceste cadouri, intretinerea relatiei se realizeaza gratuit?!? Evident ca nu. Totul costa. Daca o agentie are niste relatii – sau si le creeaza – trebuie sa le intretina. Aceasta mentinere a unor relatii cordiale se realizeaza cu un buget (de la timp la resursa financiara directa). Banii – daca vorbim de agentie – trebuie sa vina tot de la clienti, din cash flow. Ca atare tu, client, s-ar putea sa ai parte de articole gratuite pentru ce doresti sa promovezi insa nu inseamna ca platesti doar 100 de euro pentru un comunicat. In niciun caz!

Da, cu siguranta costurile sunt semnificativ mai mici decat achizitia unor machete – insa nu inseamna ca ele nu exista. Sa nu uitam ca se spune ca nimic nu e gratuit. Chiar daca o persoana te ajuta cu ceva, gratuit, si tu va trebui sa o ajuti – si chiar si un contra-serviciu poate fi considerat plata.

Ce se mai plateste in PR vom discuta cu alte prilejuri!

Share
60 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge