Cat de multe accepti sa ti se impuna in social media?/Cat de departe pot merge companiile?
|Social media. La moda. Tentante. Folosite. Interes.
Ca angajatii sunt primii purtatori de imagine ai unei companii nu mai e un secret.
Ca in zilele noastre social media sunt utilizate oficial de unele companii – din nou e ceva obisnuit.
Desigur ca si angajatii oricarei institutii – mari sau mici – pot fi prezenti in cadrul social media. Pot avea ce conturi doresc si sa le utilizeze cum poftesc.
Poate o companie sa impuna ceva unui angajat atunci cand vine vorba de social media?
Da. O companie poate solicita, de exemplu, ca angajatii sa nu posteze nicaieri informatii interne, confidentiale.
O companie poate preciza de asemenea ca fiecare persoana sa precizeze ca vorbeste in nume propriu atunci cand scrie despre compania la care lucreaza (sa nu para ca e un blog/cont “corporate”).
Poate o companie sa impuna utilizarea unui anumit canal – obligativitate de a avea conturi pe anumite retele si de a le folosi in anumite feluri?
Ei bine, aici trebuie spus ca exista limite. Atat timp cat nu vorbim de o prezenta online ca reprezentant al companiei, institutiile nu pot impune reguli de acest gen. Exceptie fac doar agentiile de spionaj (da, acolo angajatii n-au voie sa posteze informatii si poze de acasa, sa spuna unde se afla – banui ca va mai aduceti aminte de gafa unui sef de la MI6). Si chiar si acolo e mai degraba vorba despre ce NU se poate spune, nu despre ce sa se scrie, vorbeasca in online, cu cine etc.
La noi vad insa companii care trec de aceasta limita si impun diverse angajatilor. Mie nu mi se pare normal. E drept insa ca eu am o libertate anume.
Asa ca vin si va intreb si pe voi: ce acceptati sa vi se impuna in social media? Cat de multe inghititi? Ce ati facut intr-un anume fel pentru ca asa vi s-a solicitat? – de la utilizarea unei anume poze ca avatar si pana la ce scrieti, cu cine interactionati, ce conturi aveti etc.
Ce ati accepta si ce nu de la un viitor loc de munca – poate pe mai multi bani?
Cat de departe mergeti cu impunerea regulilor prezentei in social media a angajatilor dumneavoastra? Cand ii sanctionati pentru ceva ce fac in social media?
Lore, ca si tine, lucrez pentru propria firma, asa ca imi impun singura diverse 🙂
O companie iti poate impune sa ai diverse conturi pe diverse canale. Atata timp cat prezenta ta acolo e strict legata de munca si e remunerata. Dar asta se aplica doar pentru anumite tipuri de joburi.
La fel, pot impune sa nu folosesti astfel de canale in timpul programului sau pot preciza clar ce sa nu spui din firma – proiecte confidentiale, detalii despre clienti, etc.
mai departe, s-a cam terminat. Ce faci de acasa pe conturile personale de social media e strict treaba ta. Bineinteles, iti asumi si consecinte – daca vorbesti sefii de rau si ei vad, se poate termina urat.
Insa mai mult de atat nu poti cere unui angajat. Cei care acepta restrictii mai mari, o fac din motive personale, eu una nu as face-o.
Apropo de asta, la un moment dat, o anumita firma de research le-a impus angajatilor sa nu mai scrie despre proiectele la care lucreaza decat pe blogul companiei, nu si pe cele personale. De ce? Pentru ca oamenii, dincolo de faptul ca isi promovau firma si munca, se promovau si pe ei pe blogurile personale. Ceea ce le oferea firmelor de head hunting munitie sa ii recruteze pentru diverse alte locuri de munca 🙂
Daca ar fi postat mai mult sau mai putin anonim pe blogul de companie, nu s-ar mai fi impus asa usor ca experti si nu ar mai fi fost gasiti foarte repede.
Uneori e vorba doar de protejarea valorilor.
Just – apropo si de promovarea valorilor – desi e cu dus si intors ca oamenii aceia vorbesc oricum in cercul lor si deseori nici nu ai nevoie de asemenea firme, doar sa stie prietenii/cunostintele/oamenii din domeniu ca tu esti X care a facut proiectele a, b, c. Dar e de discutat aici – si mai depinde si de domeniu. Intr-adevar se poate impune sa nu stai pe diverse canale de social media in timpul serviciului. Foarte buna adaugire – multumesc (uitasem la ora la care compuneam insemnarea).
La fel, corect, daca te plateste e una. Dar sa NU fi platit pentru asta, sa nu primesti oricum o suma mare, sau si mai si cand e doar un contract de colaborare, ceva part time care completeaza ce faci in general sau alaturi de alte activitati, insa sa ti se impuna in cate grupuri ale retelei X sa fii membru, ce subiecte sa pui pe Facebook sau pe Twitter… eu zic ca e deja ceva deplasat!
La fel, nu poti avea pretentia nici ca o persoana sa aiba blog – poate nu are chef sau vreme sa il intretina.
Sau poate exagerez eu? Recunosc ca nu cred ca e asa si mi se pare ca a impune sau nu niste lucruri tine de bunul simt al angajatorului – doar ca in unele cazuri nu exista 🙁
Exista anumite impuneri, dar acum depinde. Acum daca lucrezi in online si social media si nu ai conturi pe retelele pe care le promovezi nu prea ai ce cauta in acel mediu. Insa, nu este corect sa ti se impuna sa postezi pe profilele personale mesaje legate de promovarea imaginii firmei la care lucrezi.
Depinde foarte mult de fiecare ce accepta si cum vede aceasta situatie. Eu una, respect compania insa pe conturile mele din Social Media nu as fi de acord sa postez diverse lucruri impuse pentru a promova imaginea firmei prin intermediul conturilor mele. 😉
Corect, depinde si de ce lucrezi.
Imopunerea la care ma refeream eu nutine insa de a posta mesaje pozitive despre compania la care lucreaza o persoana. Nu. E mult mai mukt de-atat.
Tine de ce sa scrii punct. Ce mesaje sa pui pe facebook, pe ce teme, cu ce oameni sa iti creezi legaturi pe LinkedIn sau retele similare etc. Ah, da: ce poza sa ai in profilurile de pe aceste retele! etc.