BMW, Audi, Rolls, Mercedes … toate copiate – la propriu – de chinezi
|Am vrut sa nu scriu foarte multe posturi pe zi. Sa las lumea sa aiba vreme sa citeasca si sa dezbata. Doar ca am primit un articol – il puteti citi si voi aici – si… nu imi vine sa cred.
Chinezii copiaza tot – acum au ajuns la masini… la marci celebre.
Voi ce parere aveti???
Care este viitorul?
Insemnari similare
8 Comments
Nu esta absolut nici o mirare ca se intampla asta in China. Mirarea este cum vor reactiona producatorii de fapt si de drept..sa isi revendice drepturile de autor.
Si cum va reactiona piata – se vor lua masini din acestea ieftine – plus accesorii (sigle etc.) astfel incat unii sa poata spune ca iata au masina de marca?
Mai mult, cat de sigure sunt?
Cat de completa este acoperirea marcii si a elementelor identitare in China? Cum evolueaza situatia daca aceste masini ajung in alte zone ale lumii?
Problema este relevanta pentru fiecare in parte, si nu neaparat la nivel global – desi ar fi frumos sa fim sinceri si sa recunoastem ca “global”-ul este o mare suma de “individual”-uri. In consecinta, succesul global al unor asemenea initiative va depinde exclusiv de alegerea FIECARUIA dintre noi.
Siglele nu vor fi niciodata identice. Nu mai stiu unde citeam acum catva timp despre impactul marcilor precum Adibas, Dihor, Reebak, Panasoanic s.a.m.d. asupra pietelor pe care incearca sa le, hai sa zicem, perturbe. Dar va rog sa nu va apucati sa comparati prune cu gutui si sa constatati ca diferenta se masoara in boboci de gasca. O _masina_ nu este un tricou, sau un radiocasetofon, sau o minge de fotbal. Masina nu are voie sa se strice, sau cel putin nu are voie sa se strice in mijlocul drumului prin defectiuni la sisteme critice (frana, directie si suspensie). Este treaba autoritatilor rutiere din fiecare din tarile in care asemenea marci vor dori sa intre sa se asigure ca fiecare model ce urmeaza sa fie comercializat corespunde tuturor criteriilor de siguranta minim necesare pentru a nu pune in pericol viata pasagerilor care il folosesc SI / SAU viata altor participanti la trafic, a caror potential unica vina ar fi de a se afla la locul si momentul nepotrivite…
In plus, nu e totuna cu a vinde un tricou contrafacut cu a vinde o masina, hai sa zicem, copiata. O masina se inmatriculeaza in baza unor documente oficiale, iar contrafacerea acestora (factura, aviz de omologare RAR etc.) constituie infractiune si costa puscarie. Deci aceasta varianta de intrare pe piata e total exclusa. (In plus, incercati Dvs. sa bagati in tara o masina intr-un geamantan, si daca va iese, spuneti-mi si mie ca ma apuc de contrabanda :p )
Mai este o problema. Link-ul pe care ni l-a prezentat Loredana prezinta niste logo-uri destul de apropiate de ale originalelor. Asta ma bucura, si iata de ce: in tarile cu apa calda, nici un om intreg la cap nu va lua o copie, pentru ca isi sifoneaza serios imaginea (“ia uite-l, ba, si pe sarantocu’ asta!!!”) si este constient de diferenta calitativa dintre original si copie (exemplu clasic: cautati comparatii obiective intre Concorde – originalul – si sovieticul TU-144 – copia). Iar incercarea de a intra pe asemenea piete (“cu apa calda”) cu nume si logo-uri asemanatoare cu originalele, s-ar putea sa-i coste pe chinezi cat nu face. Iar cei din tarile _fara_ apa calda oricum isi permit prea greu un original, iar daca baietii palizi vor avea grija sa scoata niste produse cat de cat bune, au sanse mari de succes acolo. Si daca totusi autovehiculele produse de ei vor fi… mai putin bune, nu pot decat sa ma bucur de faptul ca in sfarsit va intra in functiune selectia naturala, ca si-asa “populatia planetei creste dar inteligenta ramane constanta”…
Iar referitor la scaderea cotei de piata a marcilor de prestigiu, nu ma deranjeaza: globalizare ati vrut?!? Luati, tata, globalizare – numai s-o puteti duce!
Oricum, cei care au mai interactionat cu extrem-orientali mi-au povestit multe despre cronica lipsa de imaginatie a acestora. Un cunoscut imi spunea ca a vazut un chinez la o expozitie de utilaje care face poze peste poze. Cand i s-a spus ca nu are voie sa fotografieze, a scos agenda si a inceput sa deseneze. Iar un mare producator de componente de calculator, care isi deschisese un birou de cercetare-dezvoltare la Shanghai, a trebuit sa-l inchida dupa un an de zile deoarece au recunoscut eficienta si sarguinta de care au dat dovata localnicii, dar nu puteau compensa in nici un fel lipsa de creativitate.
Oricum, tineti ochii pe “micul” ursulet Panda – e dragut si simpatic, dar nu va sta deoparte la impartirea “marii placinte” care este piata mondiala. Si sunt ieftini rau de tot la forta de munca, iar calitatea nu este absolut execrabila…
Efectul pozitiv al copiilor este de a-i provoca pe autorii originalelor sa scoata pe piata numai produse de inalta calitate. Calitatea nu se poate copia fara cercetare, pentru ca tehnologia este pazita cu strasnicie de creatorii ei – tocmai pentru a nu ramane pe drumuri dupa luni si ani de munca…
http://jalopnik.com/cars/top/fake-ferrari-from-china-the-chenzo-170509.php
Vizionare placuta 😉
Ave, un mic reality-check legat de Tupolev TU-144 (din intamplare ma pasioneaza subiectul):
Western media nicknamed the plane Concordski (sometimes Konkordski), sounding like a Russian surname yet still very close to Concorde, to which Tu-144 was visually similar. A prototype first flew on December 31, 1968 near Moscow, two months before Concorde.
The similarity of the Tu-144 to the Franco-British supersonic aircraft was superficially very great, but the differences in the control, navigation and engine systems were dramatic. Just as the Shuttle Buran program was developed as a response to the Space Shuttle program, but was in the end quite different, the Tu-144 was in some ways a more technologically advanced aircraft. Many substantial upgrades and changes were made on the Tu-144 prototype (serial number 68001).
(mici detalii de pe Wikipedia – ce a omorat Tu-144-ul a fost un accident aviatic, nu ‘brand-ul’)
E interesanta povestea chitarelor electrice fabricate in Japonia in anii ’70-’80. Marci cum ar fi Greco sau Tokai produceau chitare electrice la fel de bune sau chiar mai reusite decat originalele!
Si legat strict de masini si China, forget BMW, remember the fake chinese Ferrari Enzo? 🙂
Ah si n-a observat nimeni ‘iPod’-urile din reclamele de la Cora & co.?
Adrian – din pacate linkul oferit pentru Ferrari nu mai este disponibil – daca mai stii si un alt loc unde a aparut acel moment video – ofera-ni-l te rog – acum suntem curiosi. Multumesc
adrian: am mentionat Concorde-ul si Tu-144 pentru ca – ok, nu am sapat si in alte locuri dupa informatii – englezii se plangeau intr-un documentar ca ar fi arestat cateva persoane pe care le-au acuzat de spionaj industrial; mai exact, furt de informatii din proiectul concorde.
Dar e adevarat – e plina piata de chinezisme, din pacate. Si e nasol cu alea copiate BINE (vezi de ex. aparate foto, camere video etc.) La masini s-ar putea rezolva oarecum mai usor, prin verificarea VIN-ului, desi nu sunt ferm onvins ca nu se pot gasi “workaround”-uri si pentru asta (de fapt aratati-mi o singura metoda de protectie care sa nu poata fi sparta… A, da: semnatura digitala pe fiecare motor si sasiu – beat that, MoFo-s!) Dar gata, ca le dau idei porducatorilor de masini 😀 si asta costa.
Poate sunt masinile de marca din Europa copiate de chinezi, dar nu cred ca sunt si la fel de bune ca cele originale.