Protectia mediului? Ha-ha-ha ce poanta buna!
|S-ar putea sa socheze titlul. Dar s-ar putea ca dupa ce sunt lecturate randurile de mai jos sa se constate ca din pacate am dreptate.
Am vazut acum o campanie pentru protectia mediului. Recunosc ca mie imi place campania. Doar ca atunci cand vezi perspectivele – Craciun fara zapada si asa mai departe – nu te bucuri foarte mult.
Nu stiu insa ce tip de campanie de constientizare poate avea efect. Una caracterizata prin violenta nu are. Aceasta – campanie ce prezinta efectele pe termen lung si cu implicatii emotionale – se pare ca de asemenea nu are efectele dorite.
La ce ma refer?
La oamenii care ar putea sa ajute cu un gest mic – dar care prefera sa ignore impactul actiunilor lor.
Sa luam cel mai simplu exemplu: primim o sumedenie de pliante de la hypermarketuri. Eu am vazut cum o femeie – care se incadreaza ca venit, varsta si studii in publicul campaniei pentru protectia mediului – care arunca la cosul de gunoi vreo 10 astfel de pliante (de format A4, lucios, cu destule pagini cat sa intre toate ofertele). Si cand totul s-ar rezolva atat de usor: niste recipiente luate de fiecare administratie, puse in scara si o data pe luna sau candva sa fie ridicate si duse la un centru de reciclare. Nu pentru bani – ci pentru mediu, pentru noi, pentru copii.
Incearca multe companii sa faca diverse actiuni – si pot fi aici prezentate toate initiativele pe care le stiti sau care urmeaza a se lansa – o sa le includ intr-o lista in cadrul postului pe masura ce sunt prezentate. Se pare insa ca unii nu vor sa inteleaga. Si e pacat mai ales cand miza este atat de mare. Oare ce trebuie sa se intample pentru ca lumea sa constientizeze impactul real al actiunilor?
Loredana, ai dreptate, lumea e inconstienta sau nepasatoare, cinica chiar 🙁 sunt foarte multe lucruri ce pot fi facute de fiecare dintre noi pentru a proteja padurile si mediul. Insa in Romania mai ales, “pestele de la cap se-mpute” ! Uita-te ce grozavii face fosta ministra a mediului SULFINA BARBU in continuare, impreuna cu rozaliul de primar VIDEANU: taierea copacilor din Padurea Baneasa !! asta ii incurca foarte tare …in obtinerea de milioane de euro… deci, ce sa mai vorbim de omul simplu daca cei care sunt pusi paznici la oi fac totul intr-o mare bataie de joc ? :(( trebuie ca NOI, TOTI CARE PUTEM, SA FACEM O CAMPANIE ANTI DEFRISARI si PRO MEDIU foarte serioasa – sa ne stringem rindurile si sa le aratam tuturor ca nu sunt singuri in tara asta si pot face doar ce au chef…te invit deci pe grupul http://groups.yahoo.com/group/anti_poluare_romania sa ne ajuti si tu si sa facem ceva cu totii pentru un mediu curat !
Cred ca majoritatea oamenilor nu gandesc in termeni de cauza-efect…mai ales cand efectul si cauza sunt despartite de o bucata mai mare de timp. Ei stiu ca mediul ar trebui protejat, dar stiu si ca daca nu-l protejeaza maine nu li se va intampla nimic tragic….
Si ce sa mai zicem cand vedem unele campanii publicitare de pe la noi care ironizeaza ideea de protectie a mediului.
Oamenii constientizeaza ca mediul are probleme si trebuie protejat. Si mai constientizeaza ca trebuie sa se implice. Insa majoritatea campaniilor sunt prezentate ca principii si nu ca actiuni. Trebuie sa facem una , sa nu facem alta, ar fi bine sa, faceti asa, facem pe dincolo, etc… Oamenii pot si vor face gesturi mari daca sunt mobilizati cum trebuie.
O campanie cu ecou ar fi ceva de genul o zi fara gunoaie aruncate pe strada in Bucuresti sau alt oras, o campanie de educare si educatie practica in acest sens. Cu tineri in tricouri verzi asezati in locurile mai aglomerate care sa observe oamenii care arunca gunoaiele pe jos si ostentativ sa mearga ei sa le ridice. Si o campanie puternica inainte, mediatizare agresiva, alaturi de evaluarea consecintelor in scop motivational dupa. Etc. Gesturile mici sunt cel mai greu de realizat.
Va multumesc tuturor pentru comentarii.
Gesturile mici sunt intr-adevar greu de realizat – insa odata creata o obisnuinta in acest sens – din copilarie (de la a invata pe cineva sa nu arunce pe strada si pana la a recicla si a nu risipi) – se poate ajunge departe.
Si pana la urma… la ce folos ca avem campanii de constientizare – repet interesant facuta si cu puternic impact emotional – daca nu sunt INCA pubele separate pentru aruncarea gunoaielor diferit.
La ce folos lege cum ca nu putem arunca oriunde dorim electronice si electrocasnice cand unii isi arunca telefoanele mobile sau fostele frigidere pe unde apuca.
Si lista e din pacate deschisa.
Cred mult in ideea ca nu trebuie sa fie doar campanii ci create obisnuinte pe termen lung. Si mai cred ca ar trebui sa fie la nivel general – pentru ca numai astfel poate fi ceva de impact.
E putin ciudat si ironic dar cred ca motivul pentru care mesajele pentru protectia mdiului nu sunt auzite este chiar modul in care ecologistii stiu sa trateze problema. Greenpeace e putin prea extremist iar articolele din presa intotdeauna au fost sccrise in stil “the end of the world”. Asa ca lumea nu mai este impresionata, e ca in povestea cu lupul.
In momentul de fata ecologistii sunt pe aceeasi treapta cu vegetarienii si protestantii, sunt minoritati care nu accepta decat o singura cale, extrema daca vreti. Ar trebui sa luptam pentru ca acest cuvant sa insemne un om rational care intelege nevoile sociatatii dar care are grija de mediul inconjurator. Asta ne-ar ajuta mai mult.
Si pentru ca sunteti din PR am o rugaminte, daca o sa aveti ocazia sa ganditi o campanie de responsabilitate sociala cereti intotdeauna idei de la inginerii companiei. Ei stiu mai bine ce se poate face si o sa va fereasca de idei ca “un copac plantat pentru fiecare masina cumparata”… si acum ma intreb ce a fost in capul lor.
Ionut Parausanu
EcoMagazin
Hi everyone, it’s my first pay a quick visit at this web page, and piece of writing is really fruitful designed for me, keep up posting these articles or reviews.
I was suggested this website by my cousin. I’m not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed about my problem. You are incredible! Thanks!