Carpathian Garden, turismul, Romania si impactul negativ
|Am incercat sa ma pastrez departe de acest subiect desi pana la urma e ceva ce are un impact asupra tuturor romanilor.
Si totusi vad ca lucrurile merg din rau in mai rau asa ca va propun astazi o altfel de perspectiva asupra a tot ceea ce se intampla acum cu noul brand de tara – Explore the Carpathian garden – cu turismul, problemele, scandalurile.
Sa o iau pe rand.
Se da un brand de tara. In fiecare an insa e schimbat si aproape ca nu exista nimic constant. Cum e cu imaginea pe termen lung, cu o strategie integrata care are activitati planificate in timp, mesaje-cheie bine alese in functie de public tinta si asa mai departe.
Unde e consistenta imaginii?
Vin apoi si va intreb daca nu cumva tot scandalul acesta cu frunza nu putea fi prevenit. Nu se putea face ceva care sa nu implice achizitie a nimic legat de design – tocmai ca sa nu fie probleme?
De fapt, ca mica paranteza, asta nu am inteles eu: cand cineva cumpara o fotografie pentru ceva – logo mai ales – de ce nu se achizitioneaza imaginea in exclusivitate? Toate siteurile de profil au aceasta optiune, iar costurile nu sunt enorm de mari (am vazut undeva pe la 500 eur sau 1500…). O idee asa ca sa nu mai ai probleme… zic si eu.
Am postat si un topic pe Forumul PRwave pe acest subiect, unde aveti si parerea presedintelui pe subiect. Si chiar insist asupra unei intrebari de acolo: care e oare impactul acestui scandal care iata ia amploare de la o zi la alta asupra Romaniei la nivel international. Considerati ca ne ajuta in vreun fel???
Am mai auzit pareri care spun ca nu oricine se poate pronunta cu privire la calitatea sau lipsa acesteia in cazul de fata. Corect, nu au toti studii – insa sunt multi cei care au experienta. Mai multa sau mai putina.
Am creat la un moment dat nume si logo pentru o companie din Germania care comercializeaza perle aduse din Franta. NICIO clipa nu am stat sa ne gandim la a copia un logo de undeva. Am muncit alaturi de client si au fost n variante luate in calcul, la unele am renuntat pentru ca altii luasera anumite nume. Am studiat concurenta si, in fine, am urmat toti pasii normali intr-un astfel de proces. Rezultatul a fost ceva creat special pentru client, apreciat la nivel international (s-a mers deja la expozitii in domeniu cu participare internationala).
La fel am facut naming alaturi de cele doua persoane implicate in proiect – Alina Popescu si Alina Fekete pentru CenusadeTrandafir. Asta ca sa nu adaug naming si logo pentru toate proiectele proprii si credeti-ma ca 2 sunt abia pe rol, in curs de lansare.
Dar sa revenim la Carpathian Garden. Acum nu ma intelegeti gresit. Sunt ferm convinsa ca muntii nostri pot fi priviti ca un punct de atractie la nivel international, si ca om care are inclusiv blog de travel – Travel – Moments in Time, care interactioneaza cu multi calatori de prin lumea intreaga pot sa confirm ca muntii sunt un atu al Romaniei. Dar va invit sa mergem mai departe si sa va intreb oare ce ii invitam pe oameni sa vada?
Va spun eu: nu le spunem despre mare lucru!
Am mers in concediu anul acesta in Apuseni. V-am spus deja asta, nu insist.
Dar adaug un element esential: NU exista siteuri pentru obiective turistice, prezentari oficiale ale locurilor pe care le poti vedea!
NU sunt disponibile nici macar in limba romana – nu mai zic de engleza. Pentru Scarisoara (despre care voi povesti pe blogul de travel) afli din pliantul oficial si eventual de pe pagina de Wikipedia. NU de undeva oficial. Siteul Salinei Turda arata de mai bine n-ar fi ca nu s-ar povesti. Iar la altele nu exista nimic in afara insemnarilor unor oameni.
Vi se pare firesc ca o persoana care calatoreste in tara ei sa se informeze dupa puncte de reper gasite pe siteul pensiunii sau pe bloguri???? Vi se pare normal sa stai sa iti intrebi prietenii ce e de vazut in zona?
Un turist care nu isi rezerva bilete musai cu traseu de la o agentie ce solutii are?
Ce vede el si ce stie el sa caute in gradina Carpatilor?
Si va mai dau un exemplu – nu din Carpati ci din Bucuresti. Stiti voi Muzeul Satului cel atat de vizitat si frumos? Da, l-am prezentat si eu pe Travel dorind sa il promovez. Si voiam sa dau link la informatii oficiale, interesante, la magazin si asa mai departe. Pot da link, siteul exista DAR e disponibil DOAR in limba romana. Da, un muzeu care atrage cred zilnic MULTI turisti straini are site doar in limba romana. Sa va zic cumva ca Viena ca oras are site in limba romana? Sau statiunea Veliko Tarnovo de la bulgari?
NU. In niciun caz NU zic ca noi nu putem. Ma intreb insa de ce nu o facem. NU cred ca sunt singura care isi da seama de toate cele de mai sus!
Asa ca revin si intreb: unde e consistenta la nivel de imagine daca tot vorbim de brand al Romaniei????
Update: Presedintele THR spune ca frunza e originala
Frunza e originala, dar va fi modificata
Chestiunile privitoare insa la ce se afla dincolo de logo si modul in care scandalul ne afecteaza pe toti raman in picioare.
Cititi si articolul acesta, de le WallStreet: Brandul ca o gradina carpatina
Din pacate, nu pot decat sa fiu de acord cu tine in ceea ce priveste promovarea locurilor atractive pentru turistii atat romani, cat si straini. Nu as vrea sa comentez Bucurestiul, pentru ca aici, de bine/de rau, mai aflam intre noi despre un eveniment sau altul…as vrea sa subliniez si eu ideea pe care ai enuntat-o: problema promovarii obiectivelor turistice din Romania. Nu stiu daca un exemplu este suficient, dar o sa il mentionez pe cel mai recent. Am vizitat de curand Cetatea Aiudului, una dintre cele mai vechi cetati urbane din Transilvania. Un loc extrem de frumos despre care ingrijitorul ne-a spus ca este foarte rar vizitat. Nu exista bilete la intrare, tocmai pentru ca nu ar avea cine sa le cumpere. Un alt aspect demn de mentionat este acela al suvenirurilor. In marea majoritate a locurilor din Romania nu exista nimic mai mult decat carti postale si brelocuri, sau chiar nici macar acestea. De ce ne este atat de greu sa ne promovam tara? Pacat…mare pacat…
E greu sau oare nu prea avem chef/interes si asa mai departe. Nu cred ca daca se intalnesc mai multi oameni nu ajung la aceste concluzii. E pacatintr-adevar. Adaug si eu locuri de unde ai eventual doar o poza de luat – Muzeul mineritului – sau muzee inchise – muzeul aurului de la Brad.
Avem o tara superba si multi oameni (indraznesc sa cred ca majoritatea e alcatuita din asemenea oameni) minunati. Din pacate insa alegem sa nu ne punem in valoare. La nivel de turism avem mult mai multe decat tari vecine sau situate in imediata apropiere. Si totusi…
Hmm, nu e o problema “consistenta” imaginii. Poti sa modifici imaginea sau sa schimbi brandul cu totul de mai multe ori pe an daca cu ce, dar mai ales daca ai la ce. Asta poate chiar sa ajute cateodata, pentru ca oamenii sunt ceva mai receptivi cand e vorba de nou.
Problema la noi este ca noi avem doar brandul. Produsul lipseste, nu este documentat, calitatea nu mai este certificata de mult. E ca si cum am avea o taraba mare mare, pe care scrie “Turism in Romania”. Pe taraba … n lucruri, mai bune, mai rele, uneori de productie proprie, alteori importate (… din china sau alte locuri). Totul tine de bafta pe care o ai cand alegi … s-ar putea sa fii multumit, sau s-ar putea sa iti para rau.
De ce se lucreaza doar la imagine si nu la calitatea produselor ? E simplu, pentru ca acolo se poate lucra cu sume mari, fara eforturi vizibile. Daca te apuci sa lucrezi la “produs”, sa modernizezi zone, sa fortezi un nivel de calitate in serviciile de cazare, sa imbunatatesti accesul in diferite zone, etc. … e de munca. Si ai de asteptat pana se ruleaza banii aia … Plus ca daca totul ar fi perfect pe taraba, nu se mai justifica aruncatul banilor in brand-uri … ca turistii vin singuri 🙂
Avand in vedere ca deja sunt doua companii care folosesc logo in afara de Romania.. nu vad cum ar mai fi putut sa cumpere exclusivitatea.. dar clar nu ar fi trebuit sa apeleze la o banca de imagini..
@Tina Cumpararea exclusivitatii venise ca paranteza in ideea ca asa se procedeaza (cel mult) in astfel de situatii. In cazul de fata asa ar fi trebuit sa faca primii care au utilizat imaginea. E una sa iei o imagine pentru a o utiliza pe un site sau intr-un afis si alta ca logo.
Din punctul meu de vedere pentru un logo de tara NU cumperi ceva, creezi ceva, verifici de n ori ca nu mai exista ceva similar pe aceste siteuri cunoscute si accesate in industrie. Vad ca aici suntem de acord 🙂
Ceea ce se intampla acum ne aduce mari prejudicii de imagine si noua, tururor romanilor.
@Mike Sigur ca da, se pot face campanii multe si cu diverse scopuri – ai perfecta dreptate. Dar tot trebuie integrate intr-un plan amplu. Pentru tara nu gandesti campanie de un an – ci pe mult mai multi si tii cont de ea.
Si sigur ca da, nu pot decat sa iti dau dreptate: e mult de lucru la intreaga oferta. Repet: avem o sumedenie de locuri exceptionale in aceasta tara pe care pana si romanii le afla cel mult din greseala, la care accesul se face pe drumuri ce nu sunt mereu in cea mai buna stare si asa mai departe.
Avem si multe lucruri pozitive si exemple bune – si eu pot oferi marturii in acest sens – insa consider ca avem mult de lucru in spate.
Cumva ceea ce spui tu completeaza foarte bine spusele mele si imi aduce aminte de Forme fara fond de aceasta data din alta perspectiva.
PS: mi-a placut si postul tau de pe blog pe tema brandului tarii.
Planuri faci in functie ce ce rezultate urmaresti. Sau in situatia in care stii ce vrei sa faci. La noi e haos.
Avem drumurile si caile de acces praf – a aparut vestita investitie in indicatoare 3D (acu’ vreo luna parca…).
Turismul de la noi e praf (nu tot, nu vreau sa exagerez, inca mai sunt si oameni care se implica si incearca sa faca ceva) – si vrem sa creem un brand. Penibil.
Brandul in sine poate avea un logo unic, in care se investesc luni de munca si milioane de euro. Asta schimba cumva calitatea produsului ? Pana la urma doar asta conteaza…
As merge si mai departe: Brand = doar logo si eventual slogan? Ca daca da… la cum il tot schimbam…
Si da, ce spui tu e perfect adevarat. Adaug doar ca lumea nici nu ajunge sa vada calitatea unor servicii si anumite locuri pentru ca nici macar nu afla de ele. Sa zic ca in concediu in Apuseni eu NU am vazut niciun ghid de informare???
Excelent articol.
Calatoresc de 5 luni peste ocean si ma plimb des prin “the big apple”. Am ajuns si prin Alabama acum cateva zile, probabil calc Boston-ul peste o saptamana. O chestie admir la americani: STIU SA FACA BANI, STIU SA PREZINTE ATRACTIILE, STIU SA FACA ORICE O ATRACTIE.
Absolut orice cotet cu 4 artefacte este facut “muzeu” si se poate plati sa intri sau, in unele cazuri e gratis. Toate au situri de prezentare, galerii foto, indicatii de cum sa ajungi (cu masina, metroul sau bus-ul, dupa caz), cupoane de reduceri etc.
ASA SE FACE TURISM.
Empire State Building cer 20 USD de persoana pentru a urca in Observator. Bun, OK, ai New York-ul la picioare, dar totusi, iti pun la dispozitie doar un “balcon”. Pentru asta insa platesti bine de tot. Fac milioane de dolari NUMAI DIN ASTA.
Similar cazul Rockefeller Center, la care tot preturi din astea dai pentru accesul la Observator. Peste tot sunt informatii despre cladirile respective, reclame, trivia. este o placere sa intri acolo si sa vezi una-alta.
In Atlanta am fost la Muzeul Coca-Cola, daca iti imaginezi ca nebunii au si asa ceva. 15 USD intrarea. Si, desi nu este nu stiu ce nebunie, este interesant si orice turist MERGE acolo. Am vizitat StoneMountain Park, un parc in afara Atlantei, cu un munte ca un mare bolovan.
Mda, cam atat.
Si totusi au pus la cale un “orasel” ca alea din vestul de odinioara, cu tot felul de “adventures” pentru copii: pe langa telecabina ce te duce in varful “pietrei”, au tot felul de aparate, cabluri suspendate si nebunii din astea de care sa te poti agata. Nu vreti sa stiti cate ZECI de dolari te costa o iesire “completa” acolo. Dar este atat de frumos organizat si de interesant, incat multe familii merg acolo cu ziua, iar turistii au clar pe lista de ‘to be seen’ si stanca aia altfel relativ plictisitoare.
Acum te intreb eu, cate locatii cu “sporturi extreme” si chestii din astea avem noi in tara? Ca munti, slava alui de sus, avem. Cate locuri stiu sa foloseasca LA MAXIM tot ce ofera natura si chiar mai mult?
Nu mai merge sa tot marsam pe porcaria aia cu Dracula, si aia facuta prost. Hai ca putem mai mult.
Asa ca, nici 10 logo-uri nu ne rezolva problemele. Plus ca, trebuia de mult sa existe un brand care sa ramana acelasi. De cate ori si-au schimbat Nike sigla? Sau Coca-Cola?
@Dojo Nu am ajuns in State, dar am fost in Viena si Germania. Si da, bani se fac din orice piatra. Si mai important: fiecare lucru este pus la punct: orice cladire are audio guided si nu numai, sunt locuri cu diverse aparate in care pentru unul sau mai multi euro afli povestea locului sau a monumentelor alaturate. Da, bani se fac si usor, si frumos si pe istorie.
Trebuie sa vrei insa.
Poate ca unele lucruri nu sunt de oferit – dar de ce nu punem accent pe ce avem.
Anul acesta de exemplu la Vartop (tot Muntii Apuseni) am vazut ca in afara de partia existenta se mai puneau la punct inca 2 cu diverse grade de dificultate. Oare cata lume le va afla insa? Oare cum vor fi conditiile oferite acolo pentru cei interesati? (da, se construiau multe hoteluri si pensiuni)
Si perfect adevarat – exact asta spun si eu: constanta in timp. Logoul nu-l schimbi de pe o zi pe alta. Poate ca mai rotunjesti un colt pentru ca asa e “moda” dar nu dai totul peste cap.
Oare intelege cineva din afara ceva cand noi nu intelegem mare lucru din brandul nostru de tara (care, sa fim seriosi, nu e doar logo si slogan!).
nu sunt de acord. oricat am vrea noi sa construim ACUM un brand de tara, ala nu e nici frunza, si nici muntii nostri. alea sunt logo-uri si slogane. brandul de tara se construieste in ani de zile, in sute de ani poate. este ceea ce cred strainii despre noi si vrem, nu vrem… stiu ca poate nu ne palce, dar dracula si transilvania sunt brandul nostru de tara. am colindat lumea asta in toate directiile si strainii cand aud de noi ast spun: transilvania. ala e brandul de tara. iar noi, in tampenia noastra ar fi trebuit sa ne folosim de asta, mai ales acum cand toata lumea e disperata dupa twlight zone si vampiri.. uf, cat de multe as fi facut cu cei 900.000 de eur si ca cat de multi turisti as fi adus… dar na…
Pai urma sa se faca un parc – dar s-a ales praful. Insa evident noi ne ducem sa ne dam in diverse in Prater si prin alte parti ale lumii, se fac de asemenea parcuri pe unde s-a turnat filmul cu inelele si tot asa.
Ar trebui facuta clar o distinctie intre autoimagine, imagine indusa (ce le transmitem noi altora), imagine perceputa (ce inteleg ei din ce am transmis noi si din filtrele si barierele aparute). Ar trebui sa stim de asemenea cum stau lucrurile cu reputatia pentru ca nu e deloc asa cum credem noi. Nu se ridica intr-o zi dar se poate pierde intr-o clipa.
Si la fel ar trebui sa vedem cum putem valorifica acele elemente pe care le avem, stiute sau nu. Intotdeauna poti adauga lucruri celor pe care le ai – dar asa cum era discutia mai sus: trebuie sa investesti si trebuie sa ii spui oricarui turist – roman sau strain – care e istoria pietrei X, cetatii Z, mileului Y si tot asa.
mda, madame udrea da fept a vrut sa fac ao simpla campanie, care nici macar nu era prea tare de imagine si uite ce bulibaseala s-a organziat. sunt f intrigata de nepriceperea consilierilor ei si a ziaristilor care nu stiu sa citeasca un dictionar inainte de a folosi un cuvant.
deci … nu va dati seama ca povestim degeaba ? 🙂 dupa cum spuneam … “munca” la imagine/brand/reclama e cel mai simplu si rapid mod de a rula bani. q.e.d.
putem veni toti cu idei, nu se va intampla nimic.
@Mike Si atunci sa chiar fie totul in zadar? Eu zic ca totusi nu. Adica ar trebui macar sa incercam.
Si ma uit ca acest articol a fost citit de sute de oameni (asa zic statisticile) si nu cred ca sunt chiar toti din domeniu. Poate ca macar cativa au mai priceput ceva DINCOLO de cuvintele aruncate si de doar un singur unghi prezentat in general.
Cred ca macar incet-incet se mai poate schimba – in bine – cate ceva.
Well, nu va fi in zadar atata timp cat nu ne asteptam ca banii publici sa fie folositi unde e nevoie. E destul sa evaluam situatia generala din tara, nu doar ce e in turism, si ne dam seama cum stam.
Si despre campania de anul trecut s-au scris multe, si s-au incercat multe. La fel, daca asta conta, toate reportajele si discutiile pe tema indicatoarelor turistice (acum 1 luna), probabil puteau sa dea de gandit.
Eu m-am lamurit, dupa cum spuneam e cel mai simplu de “executat” si cel mai dificil de controlat un contract cum e ala cu dezvoltatul brand-ului. Poate chiar asa a si fost gandita: faza 1 – dezvoltati ceva varza (si pe bani putini), sa iasa un mic scandal in presa, pe internet, etc.; faza 2 – logo-ul nu e bun, facem scandal catre executant, se corecteaza, etc; faza 3 – se evalueaza rezultatele … la cererile noastre, s-a ajuns la un logo unic! Ce tari suntem … etc etc …
Or sa imi sara in cap designerii si cei care lucreaza in domeniu, dar mi se pare PENIBIL sa platesti 800.000 EUR pe un LOGO/BRAND, fie el si unic! Si asta mai ales unei firme care nu e in ROMANIA, noi in loc sa tinem banii in tara ii trimitem peste granita…
Sa fim seriosi… cu 800.000 EUR angajezi o echipa proprie de dezvoltare – designeri, analisti, etc., pentru cel putin un an de zile. La buget de 60-65.000 EUR pe luna, iti permiti 10-20 oameni la 1-2000 EUR/luna – asta pentru ca vrei oameni buni + logistica necesara. Calculatoare/Soft/Auto/Alte investitii majore se fac doar la inceputul unui proiect de genul asta. Si cu echipa asta faci ce vrei UN AN de zile, si tii si banii in tara.
Deci … Q.E.D.
hai sa nu exageram. 900.000 costa toata campania, nu doar logo.
Si asta face vreo diferenta ? 🙂 Efectul e acelasi.
PS: de asta mentionasem “brand/logo”, de asta am inclus si analisti in ce am scris ca se putea face. Cel putin conform cu ziarul Financiarul, promovarea nu este inclusa. Poate am exagerat, dar oricum ar fi … daca nu pentru un an, ai buget pentru 3-6 luni lejer sa dezvolti asa ceva, poate chiar mai mult.
“Demersul ministerului condus de Elena Udrea a costat suma de 890.000 de euro, urmand ca pentru promovare sa mai fie cheltuiti inca 73 de milioane de euro, bani proveniti din fonduri europene, buget valabil pana in 2013.” – http://www.financiarul.com/articol_48515/brand-turistic-de-890-000-%E2%82%AC-fara-drepturi-de-proprietate-intelectuala.html?action=print
Iata ca a venit si parerea oficiala a celor ce s-au clasat pe locul 2 – TBWA/MERLIN http://www.prwave.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=22001&Itemid=79
Si inca un element interesant: Study Reveals Adventure Tourism Key to Boosting Economies
http://www.newswise.com/articles/view/567088/?sc=lwhr%3Bxy%3D5000429
Explorati Gradina Carpatiilor nu e campanie de branding de tara, e brand turistic. E o mare diferenta!
yeah guy, this is definetly directly, nonetheless what if on your own mix it with the eliquid? I comprehend it solid unconventional, yet oneself are a unique with alot of head, if yourself believe that at eliquid as an asset for this, your self will identify a alternative in direction of incorporate it with the eliquid. If not by yourself, then who?