Sfat de afaceri: treceti in contract tot ce va doriti sa obtineti!
|Nu degeaba s-au inventat contractele!
Se pot discuta o sumedenie de lucruri. Unele pot fi scrise pe hartie, altele nu. Oficial pastrate in memoie.
Furnizorii (de servicii sau produse) va pot spune ca va ofera marea cu sarea si eventual la anumite preturi preferentiale.
Clientii va pot spune ca va aproba un buget necesar pentru a face anumite lucruri.
Si-apoi vine practica si, uneori, furnizorii nu livreaza ceea ce s-a discutat sau clientii nu platesc, ori cer mai mult decat s-a cazut de acord pe o suma mult mai mica.
De-aceea contractul este sfant si pentru client si pentru furnizor/prestator.
Fiecare parte isi trece in contract, cat mai atent, ceea ce face si pe ce suma – respectiv ceea ce doreste sa primeasca.
Partea financiara este atent stipulata, asa ca nu pot aparea (cel putin teoretic) discutii ulterioare.
Precizari cat mai clare de la bun inceput si apoi adaugiri relevante prin acte aditionale aduc o siguranta ambelor parti in relatia de afaceri pe termen lung.
In plus, o precizare in scris devine un punct de reper in absolut orice discutie ulterioara.
Fireste, in orice relatie, ca atare si in cele de afaceri, conteaza omul si cuvantul de onoare. Din pacate insa, nu se poate pune baza pe cuvantul oricui. De aceea, in relatiile de afaceri, este bine sa existe o consemnare scrisa a celor stabilite de comun acord. Un contract.
Voi aveti contracte cat mai clare – sau preferati sa existe ambiguitati?
deci e clar – prefer regulile sa fie clare si scrise.
dar mai functioneaza si mica intelegere si cuvantul de onoare. spre exemplu am un contract de service ce presupune ca eu sa fac deplasarea in 24 de ore la client. dar eu il sun pe informaticianul responsabil si il intreb “Arde?” … asta daca sunt prins in alta regiune. E greu cad ai peste 140 de clienti si pica simultan 2 chestii. Deci trebuie sa existe si intelegere altfel ma leg de cele “24 de ore” din contract si le programez pe toate la diferenta de o zi si nu mai fac 50 -70 de interventii sau mai multe … ca acum. Cand ajung undeva verific tot si mai apar unele lucruri pe care informaticianul nu le-a vazut si asa fac mai multe intr-o zi si toata lumea este multumita.
Intr-adevar conteaza si cuvantul de onoare, si discutia cu clientul si adaptarea la situatie. Pe de alta parte, pana sa vezi ce si cum si pana sa te dumiresti cine are si cine nu cuvant (pentru ca impresie buna poate face oricine), a avea ceva scris, clar pentru ambele parti, reprezinta un bun punct de pornire.
uqJNkN lcmszdcigsux
“He needs to become the american footbal qb. He started in the category burning, Although your ex are you though made high school variety component. Humans did not are able to respond to it.