Valentine’s Day, Dragobetele si marketingul: o perspectiva altfel

Ultimii ani au adus o evolutie cel putin interesanta in ceea ce priveste sarbatorile si aspectul comercial. Sarbatorile “importate” au generat cele mai multe discutii. Va propun astazi o analiza putin diferita asupra Valentine’s Day, Sfantului Valentin (o sa vedeti de ce nu am gresit enumerand ambele denumiri), Dragobetelui si marketingului.

Photo source: photoexpress.com

 

Romanii au avut parte de comunism si de un regim totalitar. Si de multe limite. Inclusiv limitari importante in ceea ce priveste accesul la programe media. Nu insist asupra istoriilor cu radioul ascultat sub cateva paturi si incet ca sa nu auda vecinii. O sa spun doar atat: odata ce a fost oferit accesul la “altceva”, la ceea ce era dincolo, consumul a fost foarte mare. Aceasta inseamna ca muzica, filmele si tot ce era de prin alte parti decat cele obisnuite pana atunci, cu alte cuvinte orice venea din Occident si mai cu seama din SUA, a fost primit cu bratele deschise. Absorbit.

Filmele au promovat Valentine’s Day. In filme am vazut cum povesti de dragoste se infiripa de Valentine’s Day sau cat de frumos este sa iti surprinzi persoana iubita cu ceva special in aceasta zi. 14 februarie devine, incet-incet, o zi internationala dedicata iubirii. Nu mai este doar o traditie in State (si poate putini stiu originele sarbatorii, dar acestea chiar nu mai conteaza). Esentialul a ajuns a fi ca pe 14 februarie este frumos sa faci ceva deosebit pentru persoana iubita: sa ii oferi o cina undeva, sa ii iei un cadou etc.

Tari din intreaga lume se intrec in oferte pline de elemente romantice de Valentine’s. Meniuri care includ sampanie si petale de trandafiri sunt incluse si in oferte din Romania, in tari din Europa Centrala si in Europa de Est si in multe, multe alte locuri din lume.

Imediat dupa avantul sarbatorii importate a inceput sa fie mai intens promovat Dragobetele neaos. Cumva anti-import si aratand ca avem si noi traditiile noastre din mosi-stramosi, Dragobetele a fost adus in fata si promovat ca sarbatoarea romaneasca dedicata iubirii. S-a aflat data la care se sarbatoreste si s-au scris articole cu privire la originile sale si la traditiile de la tara cu aceasta ocazie. Se fac promotii pe site-uri, la restaurante si asa mai departe.

Ziceam mai sus si de Sfantul Valentin. Da, altul decat Valentine’s Day. Pe 16 februarie crestin-ortodocsii il praznuiesc pe Sfantul Mucenic Valentin, dar o mai avem si pe Sfanta Mucenita Valentina pe 10 februarie. Se pare insa ca Sfantul Valentin unanim recunoscut cu acest nume in de ortodocsi este Sfantul Ierarh Mucenic Valentin sarbatorit pe 30 iulie. In calendar mai sunt inclusi si alti Valentini si Valentine.

Sarbatorile nu mai sunt de mult timp doar zile dedicate unei persoane/sentiment etc. Ele au fost comercializate. Poate ca tot de la americani a venit, dar cu siguranta si pe la noi si prin multe alte locuri obiceiul era similar, chiar daca nu si ocaziile. Aproape de orice sfant sau ocazie speciala vom gasi tarabe cu produse speciale sau kitch-uri, cu lucruri cu gust sau obiecte neinspirate. De Craciun e la fel, de Sf. Dumitru e la fel, de Florii si asa mai departe. Valentine’s Day si Dragobetele nu fac exceptie.

Din punct de vedere al marketingului aceste sarbatori sunt prilej de a genera vizibilitate si, mai ales, vanzari. Iar asa ceva nu se rateaza. Cei care vor sa ofere preturi speciale cu ocazia Dragobetelui oricum trebuie sa inceapa mai devreme pentru a prinde si Valentine’s Day. In final conteaza cand fac clientii achizitia, iar a nu avea o oferta valabila si pentru Valentine’s Day (ca perioada, daca nu si ca nume) echivaleaza cu posibilitatea pierderii unor clienti care vor cumpara produse/servicii din alte parti.

De ce a fost mai degraba preluat Valentine’s? Raspunsul este foarte simplu, oricat de mult s-ar putea dori evitarea lui. Pentru ca Valentine’s are acel “ceva”, este “trendy”, este “cool”, este de afara. Dragobetele este mai faimos in anumite locuri din Romania, mai ales in zonele satesti. Normal ca el nu era “cool”. In plus, cu oferte de Valentine’s poti atrage clienti straini care au auzit de aceasta sarbatoare, ceea ce cu Dragobetele iti iese mai greu. Daca sunt turisti care ne viziteaza tara, ei s-ar putea sa fie tentati sa aleaga cazare undeva unde li se ofera si ceva special de Valentine’s.

Astazi originea conteaza mai putin si mai relevanta este semnificatia atribuita unei zile. Fiecare poate alege daca serbeaza sau nu Valentine’s Day/Dragobetele (si in ultima vreme sunt evenimente anti-Valentine’s), cert este ca multe afaceri pot avea de castigat din crearea unor oferte speciale pentru aceste sarbatori. In plus, lumea se asteapta ca atunci cand este o sarbatoare sa fie si o oferta speciala disponibila. Toti asteapta promotiile de Craciun, Paste, 8 martie etc. Se pot face economii, iar acesta este un aspect important. Pentru afaceri, important este ca aceste sarbatori sunt prilejuri in care produsele/serviciile lor pot fi achizitionate.

In final totul se reduce la oportunitati de vanzari. Atat produsele in spiritul Valentine’s Day si Dragobete, cat si petrecerile (si nu numai) anti-Valentine’s reprezinta fructificarea unor oportunitati existente. Daca nu ar exista cerere si daca nimeni nu le-ar cumpara, atunci produsele/ofertele ar disparea. Cum insa multi oameni – repet, nu doar romani – considera ca este frumos sa existe o zi dedicata iubirii si cum unii doresc sa isi faca surprize frumoase si chiar sa calatoreasca in tari diferite unde sa serbeze Valentine’s, este firesc ca Romania sa nu rateze aceste optiuni, iar comerciantii si furnizorii de servicii sa vina cu oferte cat mai tentante.

Share
57 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge