Ce se plateste in PR – 2
|Dupa ce am inceput saptamana trecuta seria “Ce se plateste in PR” eram curioasa sa vad care vor fi reactiile. Am remarcat in primul rand cel mai mare numar de share-uri la un post al meu. Am primit multe felicitari de la persoane mai mult sau mai putin apropiate, iar cuvantul care a caracterizat cel mai des ideea a fost “curajos”. Initiativa curajoasa continua intrucat e bine ca lucrurile sa fie cat mai clare atat pentru clienti, cat si pentru agentii.
Data trecuta am vorbit despre faptul ca de la PR se asteapta sa aiba relatii – insa ca rareori se constientizeaza ca atunci cand se plateste PRul se plateste, cumva, si partea de relatii. Acestea se intretin si nu se pot pastra fara a se investi deloc.
Astazi o sa vorbesc putin despre o parte din ce platesti exact atunci cand lucrezi cu un PR ca sa iti realizeze niste materiale. Si ca sa fie totul cat mai simplu nu voi aduce in discutie niciun fel de element care tine de design – machete etc. – ci strict despre scris in sine.
Sa scrii pare usor, dar nu este intotdeauna – sau nu pentru oricine. In plus, nu scrii oricum ci trebuie sa scrii adaptat pentru publicul caruia i te adresezi.
Un om de PR – sau agentia daca vorbim de o colaborare – are rutina scrisului si experienta, ceea ce inseamna ca intr-adevar va scrie mai usor un material, ca stie deja cum trebuie el redactat. Sunt stiluri diferite in functie de client si in functie de public si dintre toate posibilitatile va veni cu mai multe variante din care sa se aleaga.
Important este si modul in care informatia este prezentata in afara si structurata. Un specialist in comunicare va alege cel mai potrivit mod de organizare a datelor pe care le are la dispozitie si va conferi materialului final o forma atractiva. Aceasta va spori sansele de preluare ca stire – daca vorbim de un comunicat trimis jurnalistilor – si va creste de asemenea numarul de citiri. In plus, in functie de obiective poate aduce si oameni pe site (daca scopul este obtinerea de leaduri de exemplu).
Cert este ca informatii cu adevarat interesante pot trece neobservate daca nu sunt oferite intr-o forma clara si intr-un stil potrivit.
Tot la categoria scris se poate include si crearea mesajelor – pentru siteuri si nu numai. Am avut la un moment dat o colaborare cu un client strict pe redactarea de e-mailuri de raspuns in timp real clientilor. Evident ca aici totul depinde de cat de diplomat esti, de oferirea unor raspunsuri clare, de oferirea ajutorului, de modul in care reusesti sa calmezi un client suparat etc.
Si tot scris si legat de crearea mesajelor avem si partea de social media – ceea ce implica timp, comunicare, relationare cu diversele persoane cu care se discuta, raspunsuri chiar si atunci cand tweeturile de pilda nu sunt laudative si asa mai departe.
Ma opresc aici astazi – si va promit ca saptamana viitoare voi avea un material in aceasta serie axat pe un singur element privit din mai multe perspective.
Interesant ar fi sa se spuna si CAT se plateste in PR. O opinie onesta, a unui om “din interior” ar fi -oricand- binevenita.
Ei, aici e-aici. Intrebarea pare simpla – insa raspunsul cu siguranta nu este. Motivele sunt clare: preturile difera in functie de agentie si/sau de freelanceri. In final ideea care guverneaza colaborarile ar trebui sa fie ca o agentie sa nu iasa pe minus, insa si clientul sa fie multumit. Am remarcat insa recent ca (la un pitch la care am fost si noi invitati) un buget absolut derizoriu (activitatile solicitate implicau munca unei persoane full-time luna de luna, dar suma era echivalentul a aproximativ 400 de euro) a fost pana la urma acceptat de o agentie. Noi nu l-am putut accepta (am spus ce puteam face in acei bani) cu tot interesul de a-i ajuta pe ceilalti si tot nu puteam iesi atat de mult pe minus.
Apoi sunt agentii care pun comisioane si ofera niste preturi enorm de mari. La o singura intermediere (nu de zeci de mii de euro, ci pana in 3000) castiga si dublu. Clientii platesc, agentia merge mai departe.
Eu la PRwave merg pe niste tarife pe care le consider decente si mai ales accesibile. Nisa a fost zona de IMMuri – ca atare sumele nu pot fi mari. Consider ca oricine poate sa isi faca PR, daca vrea, si poate avea acces la oameni buni. Dar nu se va putea obtine tot dintr-o data.
Si cum comentariul iata ca devine lung o sa incerc sa scriu si despre preturi aici, pe blog. Din pacate sume nu am cum sa dau – pentru ca ar trebui ca pentru tot ce afirm sa am si documente.
Multumesc pentru raspuns. Astept, cu nerabdare, urmatorul articol. Pe al treilea l-am citit deja, azi…
7 louis vuitton outlet EcU Louis Vuitton Bags TyS Louis Vuitton Handbags BiX Louis Vuitton Outlet TwU Louis Vuitton Bags EuX Louis Vuitton Handbags WdE Louis Vuitton Neverfull GfS Louis Vuitton Outlet DkB Michael Kors Outlet Xio Michael Kors Outlet BtB Michael Kors Hamiton XqE Michael Kors Handbags ElE Michael Kors Sale TqS Coach Factory Outlet ByX Coach USA Eto Coach Factory Outlet DiB Coach Factory Outlet Online RlX Coach Factory Outlet Online Eyo White Infrared 6s For Sale RiS Louis Vuitton Outlet Online XwB Louis Vuitton Handbags DyB Louis Vuitton Purses XtX Louis Vuitton Handbags YdS Louis Vuitton Outlet Store EqE Michael Kors Sale GuX Michael Kors Handbags BlS Michael Kors Wallet WwX Michael Kors Outlet WcX Michael Kors Factory Outlet RlX
OTUoz2 I really like and appreciate your post. Great.