Diferenta de mentalitate – sau situatie economica in mod cert diferita

Cu siguranta intre diferite tari exista diferente: de relief, de limba, de cultura etc. Mentalitatile sunt si ele insa diferite. Si aceasta se simte imediat.

In tara noastra inca mai sunt multi cei ce cauta ideea de gratis. Am mai scris pe tema aceasta – drept pentru care nu o sa insist pe aceeasi idee.

O sa aduc insa in discutie un alt aspect: in afara – sa luam SUA pentru exemplificare, dar cu certitudine nu doar acolo – de cele mai multe ori cand se aude de ceva gratuit intrebarea care vine imediat este: “What’s the catch?”. E clar ca un lucru gratuit ascunde ceva. Ca exista niste costuri ascunse si ca mergand pe aceasta linie consumi in fapt mai mult timp cautand acele costuri (directe sau indirecte).

Am lansat in Romania un director contra cost. Am mai spus si despre el: PRwave Directory (care se doreste a deveni o resursa completa pentru PR si afaceri – cu furnizori, produse si servicii din toate segmentele de care ar putea avea nevoie o companie, de la creare de identitate si pana la asistenta tehnica, de la suport IT si pana la catering pentru evenimente si multe altele). Pentru ca o companie sau agentie sa fie inscrisa, exista insa o taxa de inscriere. Daca “in afara” exista astfel de taxe de genul 200-300 de dolari sau euro pe an, noi am adaptat aceasta taxa pietei si contextului economic romanesc – si am ajuns la o taxa de 250 de euro dar, atentie, platibili o singura data – indiferent de cat timp ramai in activitate si deci in director (iar daca ne gandim cat costa gazduirea pe o luna un calcul simplu arata ca nu sunt multe lunile acoperite). Mai mult, fiindca mi se pare un lucru de bun simt, odata ce o companie a platit nu incepem sa o bombardam cu tot felul de oferte. Desigur ca exista publicitate pe site. Desigur ca exista rubrica speciala Compania lunii – care din ce am remarcat chiar aduce vizitatori pe site-ul sau; desigur ca se poate insera un link in newsletterul PRwave – dar toate acestea vin la solicitare. Sunt prezentate pe site – cel mult le mai prezentam o data si gata.

Cum stau lucrurile in lumea free (cu unele exceptii)? Pai e destul de simplu: primesti email cum ca esti invitat sa te inscrii in mod gratuit. Apoi emailuri cum ca sa iti updatezi profilul sau sa verifici pagina site-ului. Apoi ca sa inviti prietenii sa te voteze – daca vrei vizibilitate. Apoi diverse despre publicitate – si in sfarsit ca daca nu platesti nu stiu ce taxa, vei fi de-subscris. Enervant si pe termen lung nefolositor.

Ce inseamna contra-cost? Promovare realizata si de cei ce ofera serviciul. Siguranta ca acel director exista o perioada minima – prelungita prin contract cu acte aditionale ulterioare (fara alte costuri). Certitudinea ca nu esti bombardat permanent cu informatii. Siguranta ca nu apari intr-un loc plin pana la refuz cu reclame. De asemenea poti sa te bazezi pe faptul ca acele companii care nu sunt interesate de a face “treaba buna” – nu vor investi (o suma totusi mica) pentru inscrierea intr-un director contra cost.

Unii dintre cei ce au citit pana aici vor spune poate ca fac apologia directory-ului meu – si ca la asta se rezuma tot. O mica precizare se impune asadar: nu, nu critic ceea ce este gratuit. Pot fi servicii cu adevarat de calitate oferite in mod gratuit (in fond PRwave este un serviciu complet gratuit de propuneri de articole si case studies, de informare si interactionare si nu in ultimul rand de postare a comunicatelor de presa si informatiilor companiilor). Spun doar ca din anumite unghiuri de vedere este chiar mai indicat ca unele servicii sa fie contra cost. In primul rand sugereaza siguranta si credibilitate. Nu poti avea certitudinea ca de exemplu un directory care nu se angajeaza prin contract sa ramana online o anumita perioada va fi acolo si peste jumatate de an. In plus, un directory are avantajul (daca este indexat bine) de a fi mai usor de gasit online atunci cand se cauta ceva pe google de exemplu. A fi prezent acolo duce implicit si la gasirea companiei in cadrul acelui director – ca atare implicit la cereri de oferta si potentiale contracte.

Am scris toate cele de mai sus cu bucuria de a fi semnat trei noi contracte de inscriere in PRwave Directory (si sunt cateva companii care asteapta sa se inscrie altele pentru a veni si ele, dupa ce vad ca sunt inscrisi si ca initiativa a prins) – acum asteptam prezentarile care sa si apara pe site. Avem deja companii din Romania si Polonia, iar din tara noastra avem agentii si companii din Bucuresti, Oradea si in curand o sa vedeti si alte orase (dupa ce primim acele prezentari). Evident in continuare ii invitam pe toti cei interesati sa se inscrie. In fond, si eu primesc des telefoane in care sunt intrebata de firme de web design, suport it sau creare identitate. Si eu pot cauta tipografii – toti stim cat de greu se gasesc parteneri pe aceasta zona care sa fie si calitativi buni sa si realizeze totul intr-un interval de timp cat mai scurt si sa aibe si preturi bune. Traim intr-o perioada in care cuvantul de ordine este conectivitatea.

Ideea si diferenta raman insa: unora li se pare suspect ceea ce este free (de la site-uri la unele produse ori evenimente cu acces liber), altora ceea ce nu este (mi-aduc aminte chiar reactia cuiva cand a vazut ca directory-ul e pe bani: “cum, indraznesti sa lansezi ceva contra-cost online in Romania? Vai, dar o sa iti fie greu” – dupa cum imi aduc aminte reactiile: “foarte interesant, e ceva gen… – suna bine – ne inscriem!”). Sunt sigura ca nu totul este dictat de buget – nu cand vorbim despre o unica taxa de aproximativ 1000 de lei (TVA inclus) – ci de perspectiva, deschidere, cunoastere a lucrurilor asa cum sunt ele in alte tari si la noi. Cu siguranta insa, mentalitatea si modul de gandire al celor cu putere de decizie influenteaza in mod considerabil modul in care se pot gandi si dezvolta afaceri, idei proiecte.

Share
5 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge