Viitoare babe vai de capul si picioarele lor si de ce pierde Aviva
|Pensiile obligatorii si Pilonul 2 ne-au adus pe cap campanii de promovare si publicitare cat putem duce. Pentru un segment din populatie, s-au facut la reclame cat pentru toata populatia.
Si rand pe rand toate companiile care ofera acest tip de serviciu s-au lansat in comunicare si incearca evident sa atraga cat mai multi oameni care sa se inscrie.
Pana aici nimic suspect sau ciudat – poate doar faptul ca sunt prea multe reclame pe aceasta zona, de parca, vorba cuiva, suntem o tara de “batrani to be”.
Spuneam aici cate ceva despre una din reclamele din seriile de reclame la fondurile de pensii.
Revin aici cu cateva precizari.
BRD Fond de pensii
Un slogan inspirat – Alege azi pentru maine – insa o serie de reclame la care se remarca:
- public = femeia: toate cele 3 reclame sunt despre femei: ea care isi ia cadru metalic, alta care isi face proteza dentara si in sfarsit o alta care primeste cadou un baston. Si cu barbatii cum ramane? BRD-ul nu ii vrea? Sau ei la batranete nu vor suferi? SAu, mai rau, de fapt barbatii nu ajung la batranete?!?
- viziune: toate femeile se imagineaza ca vai de capul si picioarele lor la batranete (sau iubitul o vede la fel): cum altfel sa iti iei cadru metalic, sa iti faci proteza sau sa ii dai cuiva un baston pe post de cadou? Si de unde aceasta perspectiva pesimista? Toti batranii din jurul nostru sunt bolnavi? Oare la batranete nu ne vedem toti sau nu ne dorim sa fim sanatosi, realizati, relaxati? (ca doar avem si reclame in care batranii nu au ce face in timpul liber si se uita pe vizor, scartaie scaunul si tot asa – dar e alta reclama, alta poveste). Si de unde ideea ca acel cadru metalic “o sa imi puna in valoare silueta”? Cei care au gandit reclama se vede treaba ca nu au oameni bolnavi pe langa ei. E ultimul lucru la care te mai gandesti cand nu poti merge: daca iti e sau nu avantajata silueta. Plus de asta in niciun caz nu poti sa te bucuri sau sa afirmi “ce tare esti ca ti l-ai luat”. Tare cum, de cap? (ca asta nu mai trebuia subliniat…) Boala este ceva serios. Si nu cred, sincer, ca un om cu capul pe umeri isi poate dori sa fie bolnav sau ca incepe sa se pregateasca pentru ce e mai rau. Da, stiu, de aici a inceput ideea reclamei: ca e stupid si aiurea sa te gandesti de acum la ce vei avea nevoie cand vei fi batran si sa ti le iei, si ca daca alegi acest fond de pensii vei avea atunci bani sa iti achizitionezi ce vei avea nevoie. Si aici ajungem la
- modalitatea de realizare – s-a mers (daca ne gandim la publicitate si la tehnici) pe alternativa absurda (ca in cazul reclamei orbit cu fata care utiliza un produs de pe birou pentru a-si curata dintii). Buun, ideea e interesanta, ceilalti nu o utilizeaza, insa declinarea putea fi mai buna. Totul tine in acest caz de atitudine: alegerea doar a femeilor ca “target” si modul in care se pregatesc pentru ce e mai rau.
Si pentru cei ce au scapat inca de reclamele din seria cu pricina, iat-o pe cea cu bastonul
Aviva
Va mai aduceti aminte de panoul cu “Aceasta reclama o sa fie si maine aici. Dar tu?”. Am scris si eu despre acest “fenomen” aici. S-a spus de altii ca a fost un fel de viral – la cata lume a comentat. Chiar la mine cineva a adus in discutie ideea de a fi o reclama pentru notorietate. Pe un alt blog (din pacate nu mai gasesc linkul) cineva postase la vremea respectiva o insemnare scurta, in care spunea ca a vrut sa scrie pe tema acestui panou, dar uitandu-se pe Google a vazut cati au scris asa ca se multumeste sa puna o poza: si era o fotografie cu un panoul din acela insa cu o completare scrisa cu marker de cineva care era adresata copywriterului (“dar tu copywriter” si urma o calificare personala a acelei persoane cu privire la copywriter).
A venit ziua – asa cum evident ca era firesc – in care noi suntem (am fost) acolo dar reclama nu mai era. Aceasta a coincis cu momentul in care Aviva a lansat campania de promovare cu purtatorul de imagine Mihaela Radulescu. Desi ING a luat ochii lumii cu o serie de reclame de informare, desi informatiile le poti afla de oriunde si de la orice companie, poate ca cea mai buna reclama este totusi cea de la Aviva pentru ca ea sintetizeaza avantajele apelarii la acest fond de pensii: Valoare, crestere si siguranta. Pana la urma te intereseaza ca banii sa fie in siguranta si sa fie inmultiti (ca suma finala sa fie mai mare – totul fiind un fel de investitie). Din pacate insa multi nu se duc la Aviva datorita campaniei anterioare care a dus la reactii adverse fata de aceasta campanie.
Despre fondurile de pensii se pot spune multe. De exemplu despre KD ca are un slogan ce sugereaza ca banii vor fi mai multi la final – fiindca sunt Specialisti in investitii – insa numele aduce aminte de romanescul “cade” care numai conotatii pozitive nu are mai ales intr-o tara cu numeroase falimentari de banci si cu FNI. Si ar mai fi destule de adaugat insa ma opresc aici.
Precizez insa ca nu este o insemnare – reclama la Aviva. Nici nu ar putea fi dupa anterioara insemnare ce i-a fost dedicata. Mi se pare insa normal sa raman obiectiva si sa le prezint si pe bune si pe rele.
Si ca sa nu fiu acuzata de partinire o sa spun asa: da, mi-am facut aceasta pensie privata obligatorie, alegerea fiind la mine mult mai simpla: aveam deja asigurare de viata la una dintre companii si am decis sa merg cu ei mai departe si pe aceasta pensie.
Propuneri:
1. BRD. Sa arate si un tanar care primeste un bax de Viagra, ca o sa aiba nevoie de ele la batranete.
2. Dupa spoturi singurul lucru e drumul de urgenta la Ambasadele Occidentale
3. Campaniile sunt de imagine. Ce-ar fi daca s-ar face si de informare in amanunt? Mai adanc decat ING! De exemplu, ca nimeni nu pomeneste, care e nivelul comisioanelor de administrare si altor dari? Ca umbla vorba prin targ ca o pensie privata obligatorie e incarcate de 14 comisioane.
Ma bate gandul ca raspunsul la dilema cu tinta feminina a reclamelor e prostesc de simplu:
a fost doar o singura companie straina care a consiliat toate marile companii de asigurari internationale care au primit dreptul sa fac asigurarile astea bonus si care i-a convins ca femeile tre’ sa fie tinta, ca ele traiesc mai mult si ca, oricum, ele sunt mai atente la acest gen de informatii “casnice” (in timp ce barbatii, se zice, sunt capabili doar sa-si aminteasca cand urmeaza meciurile de fotbal ale etapei si sa faca rost de berea necesara pentru vizonare).
Ma rog, eu nic nu am cam nici un respect pentru agentiile de publicitate din RO, ca ma gandesc la copierile sistematice ale unor spoturi straine si la banalitatea mesajelor aproape a tuturor campaniilor de la noi.
Si, DA, ar fi MINUNAT sa se vorbeasca cu numere precise despre comisioane si fata adevarata a asigurarilor, si problemele care pot aparea cand vei ajunge chiar la pensie….
Dar cred ca s-ar opri soarele din loc daca vreo agentie ar face (in particular in RO) o reclama continand informatii utile si concrete, in loc de micro-informatii care au in principal valoare de marketing & vanzari si nu valoare pe termen lung pentru cunmparator (ma gandesc ca, de obicei, cam singurele numere care apar prin reclame sunt valorile reducerilor de moment valabile pe parcursul unor promotii, sau numarul –posibil, umflat, caci ii este imposibil clientului sa-l verifice– al cumparatorilor multumiti al nu stiu carui nou produs care ofera doar cam ce ofera si celelalte produse similare de pe piata, sau procentul –posibil, fictiv, caci e cam neverificabil– al clientilor care si-au redus cu 80% probabilitatea de aparitie a problemelor dentare dupa ce au folosit nu-stiu-ce-pasta-de-dinti sau etc…)
Reclamele cu protezele dentare sunt scabroase, neinspirate si triste. In Romania, majoritatea oamenilor in varsta nu au bani sa-si ingrijeasca dintii. Aceste reclame sunt macabre si crude.
Cu cat se vor face reclame din ce in ce mai traznite, cu atat neincrederea oamenilor va creste.
Pe de o parte, se recunoaste faptul ca sistemul public de pensii a esuat, pe de alta parte se prezinta viitorul roz, pentru cei ce sunt tineri, acum.
Asta ii inraieste pe batrani si mai mult.
I wanted to compose you this very little remark to thank you very much over again for those unique concepts you have shared at this time. It is quite unbelievably generous with people like you to supply easily just what a number of us could possibly have sold as an e-book to generate some dough on their own, especially now that you might have tried it if you ever desired. The concepts in addition served to provide a good way to understand that other individuals have similar fervor like mine to learn a little more concerning this matter. I am certain there are many more enjoyable occasions in the future for individuals that look over your website.