Best of CSR in Romania in 2007

Spre finalul lui 2007 cei de la ResponsabilitateSociala.ro au lansat o provocare adresata mai multor bloggeri. Marius Balaci m-a invitat si pe mine sa vorbesc despre initiativele sociale desfasurate de companii in 2007.

Initiativa este una interesanta – pentru ca se doreste realizarea unui material pornind de la opiniile bloggerilor – vazuti ca lideri de opinie. Nu este o “leapsa” – insa desigur ca oricine doreste sa isi exprime parerea pe aceasta tema o poate face pe blogul sau. Pe site-ul ResponsabilitateSociala.ro vor fi postate sinteze ale raspunsurilor oferite de bloggeri pentru a motiva firmele sa isi imbuntatateasca strategiile de implicare in anul pe care tocmai l-am inceput.

Invitatia implica raspunsul la 3 intrebari:

  • Care au fost, din punctul tau de vedere, cele mai responsabile trei companii in 2007, si de ce?
  • Ce te-a nemultumit referitor la cum au inteles companiile din Romania sa demonstreze ca sunt responsabile social, in 2007?
  • Ce te astepti de la companiile care activeaza in Romania, din punctul de vedere al responsabilitatii sociale, in 2008?

Incepand sa scriu aceasta insemnare mi-am adus aminte de ideea ca “cu o floare nu se face primavara”. Eu sustin mereu contrariul – in anumite circumstante: o floare poate fi inceputul, i se pot alatura multe alte flori si se poate ajunge astfel la o primavara frumoasa.

Daca initial activitatile de CSR (Corporate Social Responsability) in Romania erau destul de mici ca amploare, iata ca ultimii ani au adus o dezvoltare spectaculoasa in aceasta zona. Preocuparile pentru mediu si comunitatea din care provin sau isi desfasoara activitatea companiile au stat in centrul activitatilor de CSR din acest an (2007) in Romania.

Cred ca fiecare efort merita apreciat ceea ce inseamna ca orice initiativa avuta in 2007 legat de CSR ar trebui amintita. Lista ar fi insa prea lunga – si exista deja site-uri dedicate subiectului.

Tot gandindu-ma la intrebarile lui Marius, mi-am mai adus aminte de niste “ziceri”. Ca de obicei faptele bune nu se fac pentru a te lauda cu ele. Nu trebuie sa faci ceva doar pentru ca “asa se face” si nici pentru ca acum e momentul (gen de sarbatori luam 2 copii acasa ca sa le aratam cum este Craciunul in familie, dupa care ii trimitem inapoi la orfelinat). Dragos Manac scria tot in decembrie un post interesant Multumirea pentru Binefacatori – va invit asadar sa cititi si aceasta insemnare. Cu toate acestea, imi aduc aminte si de un indemn ce avea legatura cu PR-ul si pe care nu aveai cum sa nu il afli din chiar anul 1 la SNSPA – FCRP (daca citeai si macar cateva din cartile recomandate): Do good deeds and say you did them. Aceasta afirmatie se “lega” de o alta intrebare dintr-o carte: Daca un copac a cazut intr-o padure si nu este nimeni acolo sa il vada cazand si sa transmita/comunice mai departe faptul, copacul a cazut cu adevarat? Concluzia acestor “ziceri”? Pe de o parte s-ar putea spune ca faptele bune nu trebuie facute pentru a te lauda. Daca in fiecare luna donezi bani unei cauze sau ajuti pe cineva, daca faci acel lucru din suflet atunci e clar ca nu te duci sa te lauzi. Daca insa iti dai seama ca orice initiativa de acest fel iti poate aduce vizibilitate si notorietate, atunci vei spune ce faci (si cum banii nu au culoare…). Pe de alta parte din punct de vedere al comunicarii si al pr-ului este important sa iti mentii la curent publicurile cu activitatile intreprinse. Cu siguranta o activitate de CSR bine realizata va fi interesanta si pentru jurnalisti – castigul fiind asadar dublu: pentru comunitatea sau pentru “scopul” activitatii de CSR si pentru companie intrucat isi consolideaza capitalul de incredere, isi pastreaza fidelitatea unor clienti/consumatori s.a.m.d.

Daca vorbim despre nemultumiri in 2007 si recomandari pentru 2008 din punct de vedere al activitatilor de corporate social responsability atunci ajungem usor intr-o zona sensibila sintetizata de cuvintele relevanta si impact. Orice activitate de CSR trebuie sa fie relevanta – pentru companie, domeniul sau de activitate, comunitate, oameni, mediu etc. In ceea ce priveste impactul acesta nu trebuie gandit doar din perspectiva impact al activitatii si in media pentru companie, ci mai ales din punct de vedere al efectelor pe termen lung ale respectivei activitati.

Sa explic putin. 21 scria la un moment dat despre ce se intampla la pasajul de metrou de la Universitate cand se impart pliante si produse – Acelasi gust Coca- Cola, acum cu ZERO hartii. Va invit sa cititi insemnarea inainte de a lectura mai departe acest post. Ca atare ar trebui avute in vedere poate si unele activitati de educare. Ar trebui de asemenea ca deseori sa se gandeasca proactiv, nu doar reactiv, sa se elimine cauza, nu efectul.

Mergem mai departe si ajungem in zona protectiei mediului – sensibila pentru multe companii si datorita activitatilor lor. S-a facut mult – e adevarat – insa mai e enorm de facut. Si acest lucru trebuie constientizat. Exemplu: in capitala sunt sediile centrale a numeroase companii/organizatii/institutii. Dupa cum stie oricine, gunoiul capitalei este aruncat la groapa de gunoi de la Glina. Ati mers – ca bucuresteni – oameni simpli sau directori de companii, persoane ce lucreaza in cadrul departamentelor de marketing etc. – pe la Glina – sa mirositi aerul – nu sa inchideti alimentarea cu aer din exterior a masinii? Ati vazut muntii de gunoi? Se stie oare cate pungi de plastic sunt acolo – apropo chiar de o campanie de acum de la TV cu purtator de imagine – printre altii – Mihaela Radulescu care e filmata chiar intr-o secventa apropo de pungile de plastic ce “traiesc” 400 de ani?

Ne place sa importam diverse – si sa preluam chiar si atunci cand nu avem fond. De ce insa nu preluam si bune obiceiuri si de ce multinationale nu incearca sa implementeze si aici bune practici din afara? Poate ca vor pierde nemaiavand voie sa vanda in sticle de plastic – dar vor castiga increderea si “dragostea” clientilor/consumatorilor. In mai toate filmele americane (si nu numai) – spre exemplu – cumparaturile sunt aduse acasa in pungi de hartie. E-adevarat ca pentru cei ce nu au masini e destul de dificil sa vii cu acele pungi de la un hypermarket – dar pentru cei ce au masini nu e deloc greu. Si-atunci? Cand si in piata ori la magazinul din colt de strada se ofera plastic, nu cumva aceasta ar fi o zona unde s-ar putea lucra mult – daca tot gandim in perspectiva si dorim sa protejam mediul? Nu cumva daca tot e legea aceea apropo de pubele separate si reciclare ar trebui create si conditiile punerii sale in aplicare?

Iar acesta este un singur exemplu – si doar pe Bucuresti cand si in tara e loc de mult mai bine. Sunt sigura ca toate companiile cerceteaza zonele in care se pot implica in acest an pentru a face diferenta, pentru a aduce schimbari in bine si abia astept sa vad activitatile si mai ales efectele.

Concluzia? Se mai pot face inca foarte multe lucruri. Este bine cand se creeaza notorietate pentru anumite probleme – inclusiv de santate – si este bine cand se face cate ceva pentru a se impiedica aparitia unor situatii mai putin placute in alte domenii. Ar fi excelent daca s-ar face mai mult, daca s-ar gasi acele lucruri care ne afecteaza viata tuturor si, de ce nu, daca pentru a se obtine cu adevarat efecte s-ar alia unele companii – unde-s multi puterea creste!

Sper ca la inceput de 2009 (sau chiar spre final de 2008) sa am ocazia sa aplaud initiative bune si de impact din acest an!

Share
8 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge