Pro si contra pastrarii numarului de telefon de un angajat la plecarea dintr-o companie
|Exista fluctuatii de personal. Aceasta implica oameni care pleaca din companie/agentie – de la orice nivel. Unele persoane – in functii importante – ajung sa aiba un numar de telefon dat de companie, numar care poate fi chiar unic al acelei persoane. Cunoscutii si rudele il stiu, la fel cei cu care persoana respectiva interactioneaza in zona de afaceri.
Cand o persoana pleaca din companie – si doreste sa pastreze numarul – exista inevitabil doua perspective: a angajatului si a angajatorului. Fireste ca nu se poate da o “reteta” sau recomandare universal-valabila si desigur ca decizia angajatorului de a-i permite angajatului sa pastreze numarul depinde de o sumedenie de factori, inclusiv de conditiile in care se produce despartirea.
Perspectiva angajatului
Este un numar de telefon pe care toti cunoscutii il stiu, inclusiv cei cu care a colaborat din punct de vedere al afacerilor – de aceea, cunoscut fiind numarul si asociat cu el/ea, angajatul isi doreste sa il poata pastra. Procedura prin care numarul de telefon intra in posesia angajatului nu este foarte complexa, astfel ca eforturile companiei sunt relativ mici. Compania nu pierde daca lasa acel numar in posesia angajatului – avand in vedere ca are multe alte numere sau isi poate lua oricand altul. In plus, ar putea fi mai multe persoane care sa il caute pe respectivul angajat; cel care ar raspunde la numar ar trebui sa explice de fiecare data ca acea persoana nu mai lucreaza in cadrul companiei, sa ofere eventual alt email sau telefon.
Perspectiva companiei
Intr-adevar din punct de vedere administrativ, procedurile nu sunt complexe. Daca insa respectivul angajat pleaca la concurenti? sau isi deschide o afacere pe cont propriu? – nu cumva el va contacta acei parteneri ai fostei firme, anuntandu-i ca nu mai lucreaza acolo ci in noul loc? Nu cumva asa se poate ca agentia/compania la care lucra sa piarda potentiale contracte – sau chiar colaborari actuale?
Iata asadar doua perspective – diferite – cu privire la acelasi element. Asa cum spuneam depinde mult si de alti factori – cine era persoana, unde pleaca, in ce conditii se realizeaza despartirea. Important de retinut este faptul ca, aproape ca intodeauna, exista mai multe perspective, fiecare cu temerile sale, argumentele pro si contra.
… compania poate parea putin cam naiva atunci… pentru ca angajatul poate pastra contactele respective si fara numarul de telefon sau adresa de e-mail puse la dispozitie de fostul anagajator. Mai mult, majoritatea angajatorilor se asigura ca angajatii nu vor ajunge la concurenta, dupa plecarea lor din firma, prin contracte clare, care stipuleaza acest lucru. Eu cred ca solutia este ca relatiile dintre angajatori si angajati/ fosti angajati sa fie bazata pe ceva mai mult respect si fair-play… dar sunt utopica.
Cand angajatul iti pleaca din firma, trebuie sa predea automat telefonul/SIM-ul. Si in toata perioada lucrata ar fi trebuit ori sa anunte pe fiecare colaborator ca acela este un numar de “Serviciu” si eventual, cand era necesar sa ofere si numarul de telefon personal asa…ca…”backup”.
In ceea ce priveste predatul sau nepredatul telefonului si clauza de confidentialitate stipulata in contractul de munca, sincer…nu vad legatura…adica….daca eu sunt un angajat bun (in sensul de profesionist nu neaparat angajat loial firmei), imi las “loc de buna ziua” la toti colaboratorii cunoscuti, trec pe cartea de vizita si mobilul personal, just in case…nimeni nici macar angajatorul nu ma poate opri sa nu ma “imprietenesc” cu virgula concurenta…Daca decid sa ma mut la concurenta iar vechiul angajator verifica unde sunt eu acum si “ma prinde” asta e, suport consecintele (dar….acum vine intrebarea logica: cat la suta dintre agentii economici care au trecut in contract o clauza de confidentialitate verifica “traseul profesional” al fostilor angajati?prea putini…).
Cat despre predatul numarului de telefon, mi se pare o chestiune de fair-play, adica “ne-a fost bine impreuna, dar acum ne strangem mana prieteneste, lasam loc de buna ziua si mergem fiecare pe calea lui”. Ca sa nu mai vorbim ca de obicei abonamentele de telefonie “business” au tarife speciale intre ele etc. deci pastrarea numarului de catre un fost angajat ar insemna semnarea unor acte aditionale la contractul incheiat intre angajator si telefonia mobila etc….prea multa munca pentru ce? Cand este mult mai usor sa-ti treci numarul personal pe verso-ul cartii de vizita…
Parerea mea 🙂
Friendship,
ispitha
@ispitha, ai 100% dreptate, din nefericire in tara noastra mai totdeauna se sfirseste rau o relatie angajat/angajator, apar discutii, mici sabotaje, frecusuri, si totul porneste de la atitudinile nefiresti de-a lungul colaborarii, din partea ambelor parti. angajatorul trufas si plin de importanta, angajatorul umil, serviabil si supus neconditionat.
astfel la despartire, angajatorul se simte ranit in orgoliul propriu iar angajatul se simte razbunat.
logic telefonul devine o mica arma…:”na ca am toata baza de cleinti, sa vezi cum ii suflu pe toti” si reactia:” pe asta n-o sa-l mai angajeze nimeni, nici la salubritate”.
Indiferent de perspective, angajatul care pleaca ramane fara numarul aducator de apeluri in interes de serviciu, iar compania ramane cu ele …
@LIANA sa nu uitam ca totusi firma respectiva a platit salatiu pentru ca angajatul sa isi faca respectivele contacte, daca nu era motivat de asta, probabil ca nu ar fi venit in contact cu acei oameni. daca s-ar fi intimplat totusi, inseamna ca a avut un motiv special, deci poate face totul pentru a ramine in legatura.