Relatiile publice – trecut si prezent

S-au scris fireste numeroase carti si lucrari care prezinta originile domeniului, primele arii in care PR-ul a fost folosit, persoanele care au pus baza relatiilor publice. Evolutia si etapele au fost si ele tratate in timp de multi.

Ce propun astazi este o incercare de privire de ansamblu asupra relatiilor publice din trecut si de astazi.

Inainte, PR-ul punea accent pe materialele aparute in presa. Preocuparea ramane si astazi una centrala. Am citit numeroase carti cu exemple nu de incercare de influentare a unui jurnalist sau altul de a scrie un material, ci cu idei si exemple reale de campanii ori evenimente care au adus vizibilitate companiei. Si astazi cred ca vizibilitatea se obtine prin subiecte interesante si nu prin materiale care “sa fie”. E drept ca se recomanda o comunicare permanenta – insa important este sa se comunice, nu sa se plictiseasca publicul.

Se observa insa doua diferente importante intre mai vechi si mai nou. Daca in trecut accentul cadea pe presa scrisa, astazi un loc important apartine si Internetului. Desigur exista diferente specifice in functie de tara – dar iata o stire foarte recenta, din Japonia, unde se implementeaza conexiuni de 1 Gbps acasa, in cadrul familiei! (stirea in intregime o gasiti pe Slashdot aici). Faptul ramane insa unul important, pentru ca sunt multe afaceri astazi dezvoltate strict online; sunt altele promovare online – si atentie, prin promovare nu inteleg (doar) bannere ci articole, recenzii, utilizarea social media etc.

O a doua diferenta consta in faptul ca in zilele noastre numarul publicatiilor a crescut; de asemenea, sa nu uitam de globalizare si de afacerile multinationale. Publicatiile mai multe aparute au dus la diversificarea pietei si implicit au aparut si reviste de advertoriale – pe diverse domenii. Astfel de reviste implica achizitionarea de spatiu de catre companii si evident oferirea unor bonusuri (de obicei publicarea unor materiale ori machete). Asa se face ca nu intodeauna calitatea unei reviste e data de redactori – ci de cei ce au achizitionat acel spatiu. E clar ca ei vor scrie ce doresc, iar daca nu trimit materiale de calitate, ci doar unele care trebuie sa fie acolo, scade si calibrul revistei.

Sa mergem insa mai departe cu analiza propusa astazi. Astazi “principala misiune a relatiilor publice ar putea fi construirea unui context mai larg in care publicul, in general – sau, mai probabil, publicul – tinta specific – isi formeaza opiniile si ia decizii” (PR cu buget restrans, p. 25, autor Leonard Saffir, lucrare aparuta la Editura Brandbuilders, prezentata si la Books Wave. Vorbim asadar probabil tocmai de impactul globalizarii, dar si de prefacerile sociale si economice.

Poate ca in trecut PR-ul era mai degraba reactiv. Astazi (e drept de ceva vreme) se pune accent pe pro-activitate. Aceasta este aplicata in toate domeniile si are in vedere o multitudine de aspecte. Marile crize si cazurile cunoscute in afaceri de succese ori esecuri au dus la crearea unor strategii viabile, la initierea actiunii pro-active: exista simulari de criza ce iau in calcul scenariul cel mai groaznic ce ar putea aparea si se propun solutii care sa fie implementate in cazul in care elementele prevazute ar aparea. Asa se face ca de la mici probleme pana la incidente grave, lucrurile se rezolva mai usor din punct de vedere al PR-ului pentru ca exista deja strategii care au avut succes.

Tot astazi creativitatea este indelung cautata. S-au creat instrumente noi si s-au dezvoltat noi si noi tehnologii care sa ii ajute pe practicieni sa isi desfasoare mai bine activitatea si sa aibe rezultate mai bune. In timp au aparut abordari noi, idei noi si probabil ca vor mai aparea. O insemnare interesanta pe acest subiect am gasit-o la Alina Popescu – aici. Clientii/sefii doresc mereu noi abordari, noi idei care sa aduca impactul dorit pentru respectiva ocazie (fie ca e un eveniment fie ca e un mesaj care trebuie transmis). Odata obisnuit publicul sau odata creata obisnuinta pentru mass-media cu noi idei si abordari, drumul nu se poate intoarce la vechile “obiceiuri”.

Exista astazi mult mai multe firme si specialisti decat in trecut. E firesc – lumea a evoluat si evident si specialistii sunt mai multi si in intreaga lume. Evident exista inca si multi amatori care aduc grave deservicii companiilor si agentiilor si oamenilor de calitate; chiar sunt multe discutii astazi cu privire la faptul ca desi oameni sunt multi, practicieni profesionisti, tineri entuziasti si dedicati muncii nu sunt atat de multi pe cat e nevoie. Dar acesta e un alt subiect.

Anii au adus diverse modificari si la nivelul departamentelor sau organizarii agentiilor. Daca la inceput evident consultantii erau cautati si incercau sa acopere toate zonele, apoi s-a ajuns la o specializare puternica. Astazi exista grupuri cu agentii de PR, publicitate, BTL, tipografii etc. Exista insa si multe agentii specializate pe anumite domenii de activitate – PR pentru constructii etc. Sunt, de asemenea, si agentii de nisa: unele se ocupa de promovarea in presa scrisa, altele ajuta prin intermediul social media, altele sunt mai degraba orientate pe strategii pe termen lung, in timp ce altele merg mai mult pe evenimente.

Avem asadar cateva diferente intre PR-ul din zilele noastre si cel din trecut. Cu siguranta vor mai exista diverse elemente care se vor modifica si in viitor. As indrazni sa spun ca relatiile publice sunt unul dintre domeniile care trebuie sa inglobeze rapid noile elemente tehnologice aparute; PR-ul este un domeniu in care trebuie sa fii atent la ce se intampla, sa cunosti piata si noutatile pentru a putea ingloba noul relevant in activitate si a oferi un plus companiei pentru care lucrezi sau agentiei.

Share
6 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge