Greseli de PR – ora si ziua trimiterii unui comunicat

Asa cum spuneam cu putin timp in urma incerc sa adun intr-o serie de insemnari unele greseli ce tin de PR.

Am inceput cu elemente ce tin de expeditorul unui comunicat (adrese de email, iar cineva a adaugat faptul ca si a trimite in CC lista tuturor jurnalistilor sau companiilor constituie o greseala). Astazi despre ora si ziua trimiterii unui comunicat.

Unii vor spune ca s-au scris numeroase carti pe tema asta. Sunt de acord. Cum se face atunci ca principii pana la urma de minima logica sunt frecvent incalcate?

Sa o luam logic: un comunicat – exceptand situatiile de urgenta – e pregatit din vreme. Se stie ce se doreste sa se comunice si in ce context. Care sunt zilele recomandate pentru anuntul pe care compania il are? Din nou sa gandim logic:

  • luni? – de principiu merge – stirea ar fi preluata oricum marti. Dezavantaj? Sunt multi ce abia asteapta ziua de luni pentru a comunica astfel ca pot aparea prea multe informatii si ca atare selectarea de catre jurnalisti se face mai strict si doar ce este cu adevarat important intra. Desigur luni stirea apare in multe locuri online, ceea ce e bine, insa luni e zi de sedinte, planificari saptamanale si finalizari ale unor elemente ramase restante.
  • marti? – materialul apare online in aceeasi zi si ar intra in ziare la mijloc de saptamana.
  • miercuri? – situatie similara cu ziua de marti – deci zi propice.
  • joi? – materialul ar intra vineri, ceea ce e ok.
  • vineri? – umm… si daca ziarele preiau stirea in editia de weekend? E la fel de citit acel ziar? Are impactul dorit? Daca apare luni – din nou riscul cu sedintele si necititul de catre oameni…
  • weekend? doar daca se doreste cu adevarat sa apara luni.

Aceasta este situatia generala – neluand in calcul reviste saptamanale sau lunare. Daca stim ca o revista saptamanala apare joi ea este de obicei trimisa in tipar de marti – ca atare luni trebuie sa aiba informatia pe email. Stirea poate fi trimisa special pentru ei luni si marti pentru ceilalti.

Desigur ca exista exceptii de la informatiile de mai sus: spre exemplu un partid politic realizeaza ceva duminica, normal ca va da comunicat atunci; un magazin se lanseaza sambata normal ca va comunica acest lucru daca a fost si presa acolo (altfel se poate da luni material cu sambata …. s-a deschis…). In sfarsit, fireste ca trebuie sa nu uitam situatiile de criza cand a comunica imediat este un factor critic.

Sunt insa unele situatii cand oamenii trimit la ora 22 a zilei in curs o stire cu data acelei zile. Adica pe 17 noiembrie, la ora 22, o stire cu data de 17 noiembrie. Pai… jurnalistii ce sa faca? Au inchis cel mai probabil editiile. Ar insemna ca ar trebui sa dea informatia in editia de pe 19 noiembrie. Daca stirea nu intra la categoria urgente – ca sa se mai poata face o incercare de inserare in numarul de pe 18 – ci era un material ce putea foarte bine sa aiba data de 18 noiembrie, atunci cel ce trimite la acea ora pierde mult la capitolul potentiale preluari.

Iar daca cumva cineva combina ora 19 cu ziua de vineri… atunci e clar.

Asa cum spuneam mai sus ideile nici macar nu sunt iesite din comun. Se bazeaza pe bun simt si logica. Sunt elemente pe care toti putem sa le luam in calcul. La fel, ca orice idee si sfat sau regula, ele pot fi incalcate atunci cand se urmareste atingerea unui anumit scop. In functie de domenii pot de asemenea sa apara diferente de abordare (pe frumusete, ingrijire corporala si altele poate chiar ne dorim sa apara informatia in Libertatea de duminica de exemplu). In consecinta atunci cand se trimite un comunicat ora si ziua trebuie alese cu grija. Cand insa informatia e de interes general, nu e urgenta si nici nu trebuie sa apara in weekend e de dorit ca sfaturile de mai sus sa fie urmate.

Share
8 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge