Ce se plateste in PR – 3

Seria Ce se plateste in PR continua astazi. Asa cum promiteam la finalul “episodului” 2, astazi va vorbesc despre un singur element – cu implicatiile sale.

Se pomeneste des despre experienta si cat de mult “atarna” ea atunci cand se face o oferta.

(Fac aici o mica paranteza pentru a spune ca experienta e importanta nu doar in PR, ea influentand ofertele in multe domenii de activitate.)

Una e sa lucrezi cu studenti. Atentie: nu am ceva impotriva studentilor. Si eu am fost student, si eu am pornit de la experienta 0 pentru a o construi incet-incet. Desigur ca sunt studenti si studenti – unii mai talentati, altii mai putin. In final asa se intampla in multe domenii, e un proces firesc prin care cei buni se selecteaza, gasesc locuri mai bune etc. Pentru un tanar aflat la inceput, este clar ca orice colaborare reprezinta o oportunitate de a pune in practica teoria, de a invata lucruri noi si de a face si niste bani. De aceea suma de bani care ii va fi data unui student e mult mai mica decat una data cuiva cu ani de experienta. Asa ca sa mergem mai departe.

Alta e sa lucrezi cu cineva cu 5 ani de experienta. Aceasta persoana deja are o rutina, a facut poate niste greseli din care a invatat, a lucrat cu oameni cu o experienta mai vasta, are deja o idee (cel putin) in ceea ce priveste practica in domeniu, are anumite relatii, a creat poate niste strategii etc. E clar insa ca toate acestea inseamna si ca omul va cere o suma [un pic] mai mare decat un student. Pe de alta parte si castigurile pentru un client sunt mai mari: nu mai lucreaza cu un incepator, ci are oportunitatea de a lucra cu o persoana cu ceva experienta care poate ajuta mai mult, care stie deja ce functioneaza, ce nu…

Alta e sa lucrezi cu cineva cu 9-10 ani si peste de experienta. E clar ca numarul actiunilor realizate, al strategiilor facute si implementate este mult mai mare, ca relatiile au fost construite in timp, ca a invatat din experiente si asa mai departe. La fel de clar e si ca suma va fi un pic mai mare – sigur fata de un student, si de principiu si fara de o persoana cu mai putina experienta.

Acum e clar ca suma ceruta va depinde de tipul de colaborare – freelancer, agentie. Suma va fi influentata si de politica agentiei – cat doreste sa castige, pe ce nisa de piata merge – una e sa lucrezi cu clienti mari si foarte mari care isi si permit niste sume consistente, si alta e sa ai ca nisa (cum am eu de pilda) IMMurile. E clar ca va trebui sa ai tarife adaptate, astfel incat firmele sa isi si permita serviciile.

Evident ca intre tipurile de experienta se pot gasi modalitati de a gasi cei mai potriviti oameni si cea mai buna colaborare. Astfel se poate crea o echipa de studenti sau oameni cu experienta mai mica sub atenta indrumare a unei persoane cu experienta vasta in domeniu. Totul depinde de companie si de optiunile pe care le face – angajarea unor oameni, colaborarea cu o agentie etc.

Cert este ca experienta e un element important. Asa cum spuneam si o companie castiga mai mult lucrand cu o persoana cu experienta – cel putin la inceput si apoi sa isi pregateasca mai bine oamenii aflati la inceput de drum. Solutii exista cu siguranta si astfel firmele pot avea succes in comunicare, promovare si PR.

Share
13 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge