Ce se plateste in PR – 4

bani timpCum ziua cand urma sa apara urmatoarea insemnare in serie a fost si ziua in care a picat 1 aprilie am amanat urmatorul post din seria ce se plateste in PR. Merg mai departe asadar azi.

Va reamintesc ca pana acum in cadrul rubricii am scris 3 materiale pe care va invit sa le cititi, daca nu ati facut-o deja: 1, 2, 3.

Astazi am ales sa scriu despre un subiect extrem de sensibil, atat in negocieri cat mai ales ca intelegere de catre client a influentei in activitatea de PR. Am ales sa scriu despre timp si influenta lui in costurile PRului – o influenta ce poate fi privita din multe puncte de vedere.

Sunt contracte in care taxarea clientului se face per ora de munca pentru el. Aici fie se agreeaza un numar de ore alocate saptamanal sau lunar clientului, fie se lucreaza numarul de ore necesar pentru a duce la indeplinire sarcinile venite de la client.

Modalitatea e una cu dus si intors pentru toate partile, din punctul meu de vedere. Se poate ca o agentie sa spuna ca e nevoie de un anumit numar de ore pentru a duce la bun sfarsit o activitate, insa agentia sa faca acea activitate mult mai rapid. Si am vazut multe asemenea situatii: taxare a 3 ore pentru ceva care s-a realizat intr-o ora de exemplu.

De aceea nu cred in aceasta masura. Nu cred ca e eficienta nici pentru client si nici pentru agentie. Nu mai zic ca daca agentia nu stie sa isi estimeze corect timpul ajunge sa lucreze mai mult decat s-a stabilit initial. Am vazut si asemenea cazuri. S-a discutat ceva, agentia a presupus ca e gata in intervalul de timp t insa nu si-a luat marja de eroare, nu a luat in considerare ca acel client poate decide pe ultima suta de metri o schimbare si alti asemenea factori si aa sfarsit prin a fi platita pentru intervalul de timp t desi a lucrat t + n.

La contractele in care se agreeaza o anumita suma pe luna platita agentiei pentru serviciile de comunicare si relatii publice timpul nu apare in deconturi (ca in cazul de mai sus) dar influenteaza pretul cerut.

O sa subliniez aici si un alt element: timpul dedicat unei activitati duce la rezultate cu un impact mai mare sau mai mic! Este evident in acest context ca suma ceruta va fi mai mare atata vreme cat se lucreaza mai mult pentru un lucru.

Sa iau ca exemplu banalul comunicat de presa. Una e sa cunosti deja compania, domeniul, concurentii etc. si sa poti scrie imediat ceva si alta e atunci cand trebuie sa te documentezi, cand ai informatii care nu reprezinta ceva deosebit dar trebuie gasita abordarea cea mai potrivita pentru a atrage totusi atentia asupra stirii. La fel, una e sa trimiti la toti jurnalistii o data comunicatul si alta e sa trimiti individual cu mesaje personalizate pentru fiecare jurnalist in parte (sau macar pentru o parte care se considera ca ar fi interesati de datele din acel material). In sfarsit una e sa trimiti acelasi text si publicatiilor de afaceri si unor reviste pentru doamne si alta e sa realizezi mesaje diferite in functie de publicatie. Iti sporesti sansele de a avea un material preluat dar creste si timpul alocat activitatii. Nu vei putea, ca agentie, sa ceri aceeasi suma pentru un comunicat scris rapid si trimis tuturor pe e-mail ca pentru un comunicat adaptat, trimis cu mesaje personalizate etc. Cum acesta nu e un ghid despre cum sa aveti comunicatele preluate (gasiti alte materiale pe tema aici pe blog) ma opresc aici – sperand insa ca s-a inteles ideea.

Atentie, subiectul comunicat si timp alocat nu este epuizat. Ceea ce trebuie retinut insa  este faptul ca sunt o sumedenie de factori care pot influenta atat rezultatele obtinute cat si timpul alocat unei activitati. Acesti factori – si mai ales timpul alocat – vor duce la un pret sau altul.

Da, multi clienti sunt de principiul vreau ce e mai ieftin. Nu intotdeauna vin si rezultatele cele mai bune astfel.

Tot legat de timp este si un alt element: durata colaborarii. E una sa se solicite o colaborare pe ceva clar – 2-3 luni (da, sunt cazuri in care se solicita doar o asemenea colaborare cu scopul de a comunica niste elemente si apoi de a vedea daca se merge mai departe sau nu (sau pur si simplu fara posibilitatea colaborarii) – si alta e o colaborare pe termen lung. In cel din urma caz agentia este familiarzata cu clientul, ii este mai usor sa propuna idei, sa scrie materiale etc. Evident o colaborare pe termen mai lung aduce si o reducere a taxei platite catre agentie: un client sigur pe o perioada de minim 6 luni (daca nu un an) inseamna un venit sigur pe acea perioada, o suma de bani pe care se poate conta in cash-flow-ul firmei si nu ceva care azi e, luna viitoare nu.

S-ar putea, dragi clienti, ca atunci cand lucrati (sau incepeti o colaborare) cu o agentie sa nu vi se spuna toate aceste elemente, sau voi sa nu aveti in minte diversele implicatii ale timpului asupra costurilor si rezultatelor finale.

Sfatul meu este sa discutati cat mai deschis cu agentia cu privire la toti factorii – chiar daca pot influenta costul final, important este sa stiti cum puteti beneficia de rezultate mai bune. Evident ca decizia va apartine.

Daca doriti o astfel de colaborare – pe termen mai scurt sau mai lung – pe parte de comunicare, promovare online si “traditionala” si relatii publice va stau la dispozitie – tot ce trebuie sa faceti este sa imi scrieti pe loredana@prwave.ro si sigur va putem ajuta asa cum facem de 6 ani de zile cu toti clientii nostri.

Share
9 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge