Facebook-ul si pozele. Ce publicam?

Facebook este o retea de socializare in care imaginile ocupa un loc important. Adesea tind sa fie favorizate de algoritmul retelei in ceea ce priveste aparitia in feed-ul prietenilor/celor care au dat like (fanilor). Dar de unde iei imaginile cele mai potrivite?

Raspunsul unor persoane? De oriunde!

Ei bine, nu este chiar asa de simplu. Ca in orice alta retea, ar trebui sa publicati doar imagini proprii sau al caror drept de copyright il detineti, ori fotografii pentru utilizarea carora ati platit.

Evident de la teorie la practica e o cale lunga!

Ma uit si eu adesea la anumite imagini pe care le vad mai ales in feed-ul paginii mele de travel si vad o multime de fotografii deosebite – unele zarite si pe Pinterest adesea – si aceeasi imagine este folosita de mai multe pagini sau persoane – fara a se aminti vreun autor…

Chiar imi aduc aminte de o discutie cu un potential client (cu care am ales sa nu colaborez din mai multe motive) care era de principiul ca imaginile pot fi luate de oriunde – de pe siteuri, google images, bloguri etc. – pentru ca daca sunt online, sunt free.

Nu, chiar nu este deloc asa. Insa da, nu pot spune despre multe pagini ca publica doar fotografii proprii sau ale caror drepturi le detin, ori pe care le pot utiliza conform datelor furnizate de autorul acelor imagini. Una este share-ul (ceea ce presupune ca utilizatorul care a publicat fotografia detine dreptul si s-a documentat cu privire la utilizarea ei) si alta ce publici.

Evident, cum Facebook arata in feed mai degraba ceea ce este propriu, publicat de o pagina anume, si nu ceea ce este shared, este clar ca administratorii multor pagini aleg sa publice imagini chiar daca nu au mereu dreptul asupra lor.

Motivul pentru care scriu acest material porneste insa de la acea discutie cu potentialul client de care aminteam mai sus. Desi regulile Facebook sunt foarte clare si detaliate – si toata lumea bifeaza ca le respecta atunci cand isi face un cont in cadrul retelei – ele nu sunt foarte cunoscute (evident pentru ca nu sunt citite cu atentie sau pentru ca elementele cele mai importante de acolo nu sunt notate). Persoana despre care va spuneam a fost chiar uimita sa afle cum stau de fapt lucrurile cu politica facebook si care sunt problemele pe care le poate avea daca foloseste imagini fara drept de copyright. Culmea a fost insa ca dandu-si seama ca de fapt nu ar avea imagini astfel incat sa aiba o prezenta similara cu a unui concurent (care are multe asemenea imagini), a zis ca totusi poate nu e o problema, ca nu verifica nimeni…

No [more] comment.

Sfat: atentie la dimensiunile imaginilor. Exista pe internet tot felul de articole si infografice cu “cheat sheet” cu dimensiuni ale imaginilor pentru diversele retele sociale, inclusiv Facebook. Fiti atenti insa de asemenea la data acelor articole – pentru ca, dupa cum se stie, Facebook face tot felul de modificari si modifica timeline-urile astfel incat o data s-ar putea ca o imagine de 400 px x 400 px sa fie utila, alta data ar fi indicat sa aiba o latime de 500 px…

 

Share
91 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge