Ce sa NU faci ca PRist!

stopOrice profesionist in relatii publice isi doreste sa aiba parte de o vizibilitate cat mai buna pentru compania pe care o reprezinta, pentru campaniile realizate si asa mai departe. In functie de domeniul in care activeaza, exista diverse tehnici si modalitati in care poate dobandi aceasta vizibilitate.

PRistii au la indemana o sumedenie de instrumente, siteuri, strategii etc. care ii pot ajuta sa isi atinga obiectivele. Dar, mai ales pentru ca adesea jurnalistii spun ca exista un conflict intre ei si oamenii de relatii publice intrucat cei din urma “normal ca vor lauda intotdeauna compania si serviciile/produsele pe care le reprezinta” si “nu vor spune adevarul cand ii dezavantajeaza”, ar trebui ca onestitatea sa se numere printre trasaturile oamenilor de PR.

Se pare insa ca in cautarea unor rezultate rapide – sau impuse de sefi, cine stie – unii PRisti merg mai departe decat ar fi de dorit. Si iata un studiu de caz.

S-ar putea sa fi auzit de TripAdvisor.com – siteul care se pozitioneaza ca lider in domeniul recenziilor reale, pe care te poti baza despre hoteluri, zboruri si altele similare. In ultimii ani au fost insa scandaluri cu privire la autenticitatea acestor review-uri si au fost chiar situatii in care s-a remarcat faptul ca unele erau false.

Tocmai am mai citit o bomba. PRistul unui lant important de hoteluri – Accor – a publicat o seama de asemenea review-uri sub un nume fals pe TripAdvisor. Peter Hook, general manager of communications la Accor hotels in Sydney, Australia a recunoscut ca a publicat peste 100 de asemenea prezentari online pe siteul de fata. Cele mai multe prezentari erau elogioase la adresa hotelurilor din lantul Accor si unele critice la adresa unor hoteluri concurente. Hook a folosit numele de Tavare si a fost descoperit de Kwikchex, companie specializata in gestionarea reputatiei online, iar in prezent aceste review-uri suspicioase sunt analizate de TripAdvisor si pot fi sterse de pe site in urma acestei analize.

Un reprezentant al TripAdvisor a precizat pentru The Telegraph ca nu este etic ceea ce a facut acest om de PR.

Hook se apara si spune ca materialele sunt insa rezultatul experientelor sale in timpul sederii la acele hoteluri.

Acum eu nu zic ca nu a avut experiente placute in hotelurile unde a stat – mai ales daca a spus cine este. Normal ca a fost recunoscut – se stia poate deja de cand a facut rezervarea – si poate ca da, a fost dezamagit de alte hoteluri. Insa cu siguranta nu era indicat sa puna asemenea prezentari online si sub alt nume decat al sau.

Poate ca totul este si o strategie pentru compania care a descoperit frauda sa iasa in fata cu serviciile sale – in fond e un nume care atrage, un scandal care genereaza interes. Insa situatia poate servi ca punct de pornire pentru a intelege ca anumite beneficii obtinute rapid prin mijloace ne-etice pot aduce mari prejudicii in viitor, cand mijloacele frauduloase sunt descoperite. Impactul negativ asupra imaginii lantului hotelier nu este deloc unul de ignorat (si sa nu uitam ca mai degraba ne aducem aminte de elemente negative decat de unele pozitive). La fel, omul de PR va avea cu siguranta probleme in a fi credibil pe viitor. Evident si TripAdvisor are de pierdut (asa cum spuneam de altfel s-a confruntat cu multe asemenea scandaluri in ultimii ani).

Puteti citi articolul despre Hook aici.

Photo source: photoxpress.com

Share
52 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge