Instant messaging in afaceri si relatii personale

Asa cum aminteam in Era Interactivitatii, traim intr-un moment in care comunicarea este posibila si mai ales instanta. Putem vorbi pe diverse programe de instant messaging (gen Yahoo Messenger, MSN etc.) cu prieteni si cunoscuti din intreaga lume. Tehnologia ne permite chiar sa ii vedem pe cei cu care vorbim – o mica web cam rezolva totul. Avem si programe gen Skype sau chiar Yahoo Messenger prin optiunea Call – care ne permit sa ii si auzim pe cei cu care vorbim – un fel de vorbit la telefon insa cu siguranta mult mai ieftin.

Avantaje

E clar ca daca suni undeva si telefonul este ocupat, iar ceea ce ai de comunicat este urgent, in masura in care folosesti unul dintre programele de mai sus – cel putin unul de instant messaging – si la fel si persoana cu care doresti sa vorbesti foloseste un astfel de program se poate economisi timp si se poate rezolva problema urgenta. Mai mult, cum exista posibilitatea arhivarii conversatiilor, totul ramane ca dovada in scris.

Nici chestiunea costurilor nu merita sa fie trecuta cu vederea – mai ales ca astazi multi au Internet si acasa – mult mai ieftin asadar decat sa suni de pe un telefon mobil sau chiar si fix.

In plus o informatie interesanta o poti trimite tuturor din lista – astfel incat iata se poate ajunge si la diseminarea acesteia. Se pot solicita pareri cu privire la diverse initiative, se poate ajunge la rezultate interesante.

Cu prietenii iarasi poti vorbi rapid – fie si numai pentru a le ura sa aiba parte de o zi frumoasa – sa le arati ca oricat ai fi de ocupat te gandesti la ei.

Dezavantaje?

Da, exista si dezavantaje. Dintre cele posibile ma gandesc in primul rand la faptul ca odata ce persoanele din lista vad ca esti online, nu mai ai “controlul” – nu doar tu contactezi pe cine vrei, ci si ei te pot contacta pe tine. E-adevarat ca se poate seta un status de busy, sau ca le poti spune ca nu ai vreme, insa tot ia ceva timp si pentru aceasta – si chiar unii se pot supara daca mereu nu ai vreme pentru ei. In plus, asa cum tu ai ceva urgent, la fel si ei pot avea ceva urgent legat de tine si compania unde lucrezi – sau doar pe plan personal.

(Poti seta – la multe astfel de programe – sa nu le apara celor din lista ca esti online – sau sa le apara doar celor cu care doresti sa vorbesti. Insa atunci nu mai este foarte corect – fie nu apari online, fie se poate intelege ca lumea vorbeste cu tine in conditiile tale – si poate nu tuturor le va conveni o astfel de situatie. Dar sa nu intram in aceasta zona – ideea era ca exista multiple posibilitati prin care sa le comunici celorlalti fie ca esti online, fie prin intermediul unui status ca esti ocupat, ca ai o zi proasta, ca ai nevoie de prieteni, fie poti fi offline pentru toti sau doar pentru unii – intr-un cuvant: flexibilitate – ceea ce este un lucru bun.)

Cert este ca uneori discutiile se pot prelungi – pana la urma o discutie presupune 2 persoane, iar daca intrebi persoana cealalta ce mai face se poate intra intr-un dialog prelungit – care practic diminueaza timpul acordat indeplinirii “sarcinilor de serviciu”.

Mai este de asemenea si o alta problema: s-au facut studii si s-a demonstrat ca incepe sa scada capacitatea de concentrare a celor ce folosesc instant messaging si email si se opresc din orice fac in acel moment pentru a vedea o anumita replica pe messenger sau un email nou sosit. Se pierde ideea la care se lucra, apare altceva care necesita atentia – se ajunge la a face mai multe lucruri in acelasi timp – de fapt la a le incepe si a spera ca la un moment dat acestea vor fi si finalizate.

Cunosc companii (din Romania si din strainatate) in care nu sunt permise programele de instant messaging – sau doar unul dintre ele este admis iar in lista pot fi doar persoane din cadrul organizatiei astfel incat discutiile sa fie strict pentru a rezolva diverse aspecte ce tin de buna functionare a acelei institutii. Cunosc organizatii unde este permisa instalarea acestor programe si folosirea lor – insa nu in detrimentul companiei (cand exista timp liber se poate discuta, in rest insa atentia trebuie acordata companiei).

Exista o politica generala ce ar trebui adoptata de toate companiile? Care este solutia cea mai buna dintre cele enumerate mai sus? La voi in companie cum stau lucrurile? Eu am amici care au incetat o perioada sa mai foloseasca programele de instant messaging si au constatat ca au avut de castigat – s-au realizat mult mai repede proiectele ce se desfasurau. Altii au gasit repede solutii – comunitati online – pasionati de IT sau de altele – si cu o adresa pe care doar ei o stiu vorbesc intre ei cat e ziua de lunga – un fel de conferinta la care toti se invita cand doresc. Altii nu isi vad activitatea zilnica fara messenger – au ajuns sa spunem sa fie dependeti de acest program.

Voi?

Share
3 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge