Cum facem o observatie

Insemnarea de ieri legata de motivatia pozitiva ma indeamna sa scriu astazi despre un alt aspect ce ar trebui avut in vedere de toata lumea.

Spuneam ieri – in treacat – ca este foarte important tonul cu care facem o observatie si modul in care se abordeaza problema.

Sublinierea aspectelor bune din situatie/problema/material este foarte bine sa fie avuta in vedere. Aceasta precizare este detaliata in materialul anterior de pe blog, astfel ca nu voi insista aici. Spuneam si ca este bine sa nu puneti direct accent pe aspectele negative – si doar pe ele – intr-un mod dur. Este important sa se dea dovada in astfel de situatii de multa diplomatie si pana la urma de respect pentru persoana careia i se face observatia.

Dincolo insa de modul de a pune problema este foarte important sa se incerce sa se afle de ce respectivul angajat/elev etc. a reactionat in modul sau. Trebuie intai sa se inteleaga situatia in ansamblu, modul de rationare, trebuie sa se afle motivatia pentru care persoana in cauza a actionat intr-un anumit mod. Afland cum a pus respectiva persoana problema si cum a vazut situatia se pot sugera modificari, se pot sublinia elementele mai putin bune care pe viitor pot fi imbunatite.

Daca aveti o perspectiva completa puteti afla ce trebuie corectat. Daca veti merge doar pe impunerea punctului de vedere sau pe precizarea directa a unei anumite directii de urmat – fara macar sa o explicati logic – atunci este posibil ca pe viitor acelasi angajat – sau altul – sa reactioneze din nou gresit. Si aici ajungem intr-o alta zona sensibila (din cate se pare): existenta unor proceduri de lucru – in interiorul organizatiei si cu diversii clienti, parteneri, colaboratori etc. Necesita mult timp, insa odata realizate pot fi de real ajutor.

Am scris acest post intr-un fel pentru a raspunde unor intrebari care mi s-au pus in ultima vreme, dar si pentru ca, poate, desi spus pe scurt totul, esenta si ideile le vor fi de folos multora.

Share
9 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge