Invatati sa va pese – sau despre oameni si afaceri
|Interactionam cu o sumedenie de oameni – ceea ce duce implicit la multe relatii superficiale, de moment si acest lucru este valabil indiferent de domeniul de activitate.
Exista insa niste “publicuri” (ca sa pastrez insemnarea in zona de marketing si PR) de care pe de o parte oamenii au nevoie, pe de alta depind de ei. Acestia sunt directorii companiilor furnizoare, prieteni, parteneri de afaceri si asa mai departe – in functie desigur, din nou, de domeniul de activitate.
Incercati sa aflati lucruri dincolo de subiectul clar al telefonului. Sunati pentru a afla daca va intra o stire? daca o persoana are un numar de telefon al unui cunoscut? daca…? Incercati sa nu va limitati la a obtine acea informatie. Mergeti mai departe de suprafata. Ascultati atunci cand vi se raspunde la intrebarea “ce mai faci?”. Ascultati si atunci cand vedeti ca exista o ezitare incercati sa aflati mai multe. Puteti sa “pierdeti” cateva minute dar va merita. Incercati sa treceti apoi de zona de egoism si sa ajutati. Poate puteti oferi un sfat care sa ajute enorm – ori poate sprijini pe cineva intr-un alt fel. Important este insa sa ajungeti in aceasta etapa.
Nu e cazul de exagerari. Sunt persoane mai retrase. Sunt probleme pe care oamenii nu vor sa le discute decat cu persoanele extrem de apropiate. Sunt oameni ce refuza ajutorul. Adaug asadar la indemnul de mai sus pe acela al cumpatarii – necesar in toate. Nu fortati nota sub nicio forma.
Urmariti in timp evolutia situatiei. Ati aflat ca o persoana – prieten, ruda, furnizor, persoana de contact de la o companie, jurnalist etc. – are o problema in familie – sa spunem o ruda bolnava. In timp veti putea aduce in discutie acest subiect, aratand o preocupare sincera cu privire la acel subiect. Persoana pe care o veti intreba va aprecia ca ati tinut minte problema si ca va pasa. La fel in cazul unei asteptari pozitive. Atentie insa ca daca aflati detalii pe care o persoana vi le ofera intr-un moment sau altul si ulterior nu le urmariti acest fapt denota la randu-i acea lipsa de preocupare si interes pentru altceva decat relatia stricta si scopul clar urmarit.
Sunati/scrieti un email si doar pentru a aflat ce face acea persoana: fara vreun scop, fara a cere ceva. Pastrati legaturile si in afara momentelor de necesitate a unor servicii. S-ar putea ca persoanele sunate sa fie mirate ca nu le solicitati ceva dar in timp vor aprecia.
Atentie: Nu incercati sub nicio forma sa mimati interesul, sa mimati ca va pasa! Daca nu va pasa cu adevarat acest lucru se simte si cu siguranta nu puteti pacali. Poate veti crede ca ati pacalit, poate chiar va va iesi la un apel telefonic sau o intalnire, dar nu va dura.
Alegeti cu grija. Desigur ca nu puteti tine minte problemele tututor – sau motivele lor de bucurie (spre exemplu o casatorie sau un concediu sau… cine stie ce altceva). Ca atare va veti alege persoanele de care doriti sa va interesati. Si daca totul vine din suflet veti tine si minte lucrurile ce v-au fost incredintate.
Tineti insa minte ca afacerile sunt facute de oameni si nu de entitatile numite generic firme/companii/organizatii/institutii. Creati legaturi durabile pentru a nu face umbra degeaba pe acest pamant. In final nu conteaza nici banii stransi, nici bunurile acumulate ci fiintele ajutate, faptele realizate si sprijinul acordat sau nu. Invatati sa va pese!
Violeta, eu cred ca cei care au ales meserii legate de comunicare sunt de doua feluri: cei care au abilitatea de a comunica in sange, asa s-au nascut si cei care fac aceste meserii pentru ca se pot castiga bani multi… la fel cum multi fac medicina pe bani etc. Cei din prima categorie au neaparat o doza mare de empatie – pentru momentele in care poate clientului ii merge mai prost, iar PR-ul nu trebuie sa se gandeasca doar la faptul ca va pierde bani, ci trebuie sa stie sa comunice cu clientul lui, sa ii ofere o ureche care sa auda cu adevarat problemele clientului. Cei din a doua categorie sunt niste roboti cu sange rece, care de foarte multe ori sunt, intr-adevar, capabili de campanii foarte reusite si de rezultate notabile, dar la sfarsitul zilei se gandesc numai la cati bani au castigat, cat din timpul acordat carui client sa il reduca… pentru ca ala plateste mai putin… E foarte mult de vorbit. Ideea finala este ca… nu poti invata sa iti pese! Ori ai asta din nastere, ori nu. Tot ce este “invatat” miroase a fals… crede-ma, am experienta mai mare decat in presa :-))))
Uf – ai si tu mar dreptate – nu am ce zice. Dar uneori poate am putea incerca sa avem macar un mic efort. Nu e vorba de intentia conteaza – dar… sa vezi ceva.
Si nici macar nu mai vorbim strict de zona PR-ului – ca se intalneste si pentru zona relatiilor interpersonale – prietenie, rude etc.
Ultimul post al Loredana: Cum comunici online ca ONG 1
I truly generally convey the whole bunch gently, though Completely nothing feels eso gold.Shear relaxation, cozzy, well-liked. Need I believe that increased. We’ll most definately obtain far more eso gold.