Business cu suflet
|Am auzit de cateva ori vehiculata ideea ca o afacere nu se face cu sufletul, ca pentru a avea un business de succes nu te implici.
Niciodata nu am fost de acord cu aceasta afirmatie.
Daca pun suflet ma implic: da, daca imi place ceea ce fac sau ceea ce am de facut, daca imi place modul in care se poarta si alege sa lucreze clientul pun suflet, ma implic si sansele ca lucrurile sa iasa bine sunt mult mai mari decat atunci cand nu ma doare nici macar in cot. De cate ori rutina nu a ucis pasiunea de orice fel? De cate ori functionari sictiriti nu au enervat lumea? De cate ori oameni care s-au purtat ca oameni nu roboti nu v-au placut?
Un pic de atentie aduce mari beneficii: ma uitam pana si la minunatele hypermarketuri si la casiere/casieri. Niciodata nu mi s-a intamplat sa dau peste nesimtiti. Oricat de obositi erau – chiar daca intrau sau nu in vorba cu noi – tot era ok. Da, nici noi nu i-am luat niciodata la per tu, le-am vorbit frumos, de fapt le-am aratat respectul pe care si noua ne place sa ne fie aratat. Si s-a vazut.
Evident a existat o exceptie. O tanti care aproape de Craciun (dar nu chiar aproape de ajun, ci in acea perioada de iarna) cand am mers la cumparaturi orice obiect lua sa treaca pe la casa de marcat era apoi pur si simplu aruncat pe banda. Da, aruncat. Inclusiv drojdia, inclusiv pungi lapte. Orice. Da, a fost o exceptie, o persoana nesimtita cu adevarat – care a lasat un gust amar.
Voi alege mereu furnizorii care imi arata ca le pasa. In perioada aceasta catelul a avut o problema (lovita de masina, Maxie a avut labuta rupta, ambele oase – a fost nevoie de atela o perioada, apoi de operatie cu pus tija). Cabinetul veterinar ales? Isravet – cel la care am mers si anul trecut cand au salvat-o de la moarte. Motivul? Simplu: de la asistenti pana la doctori toti de acolo pun suflet. Si aceasta nu inseamna ca nu isi fac si treaba bine, ca nu au sangele rece necesar. Dar pun suflet, le pasa de orice animalut si pentru asta le suntem clienti fideli (chiar si doar pentru consulturi de rutina sau vaccinul anual). Pentru aceasta pe ei ii recomandam mai departe si nu pe altii (unii chiar apropiati insa care nu se poarta deloc frumos cu animalele chiar daca au un sediu mai mare). La fel stiu un cabinet notarial care nu ia pielea de pe om si unde la fel lumea este tratata ca lumea si nu ai parte de atitudinea din alte parti.
Pune suflet in ceea ce faci si o sa ai succes! Da, asa as sintetiza eu ideea de afacere. Chiar ma uitam si in recomandarile pe care mi le-au facut pe LinkedIn unele persoane cu care am ajuns sa colaborez in acesti ani si ma bucuram ca au fost mentionate pe acelasi plan si partea de profesionalism si realizari si partea de om in relatiile cu ceilalti.
Bussines-ul include şi partea de afect. Oamenii care înţeleg limbajul sufletului nu lasă să treacă nici o secundă fără implicarea lor afectivă în tot ceea ce fac. În schimb, roboţii făcători de bani nu pot pricepe toate astea. Banii, profitul unei afaceri pot deveni ceva extrem de frumos, dacă există şi o astfel de implicare.
Da, asa cred si eu. Recunosc ca ma sperie/ingrozesc cei ce sunt atat de reci si din pacate am remarcat ca nu doar in afaceri sunt reci: peste tot.
Adevarul e ca sunt oameni si oameni – si pe cei fara suflet incerc sa ii ocolesc si in afaceri si pe plan personal.
sunt femeie, ceea ce inseamna ca mintea si sufletul meu actioneaza asa cum o face si inima sa iasa cel mai tare proiect/afacere din mainile mele! ce-i drept ca nu e vorba de suflet aici la deciziile grele…insa atunci cand faci asta, nu inseamna ca esti un lider soft, ci ca faci afaceri cu coperta de catifea!
Si eu sunt de parere ca un business bun merge doar daca se implica sufleteste in primul rand cel care il conduce, si apoi toti cei care apartin de el, pana la cel mai marunt angajat. Am si exemplele catorva cunostinte cu afaceri marunte dar care merg datorita faptului ca pun suflet si se implica, iar pentru ei clientii conteaza. Banii de cele mai multe ori dezumanizeaza, dar daca ai o farama de omenie ramasa in suflet si pe aceea o asezi pe tava in fata clientilor tai, ei se vor intoarce la tine si te vor recomanda si altora…
@Cristiana: Da, clar exista si obiectivitate in afaceri si e normal sa fie asa. Dar nu se poate totul impersonal. Daca nu iti place ceea ce faci s-ar putea sa nici nu faci bine acel lucru – ori tocmai pasiunea si implicarea aduc marile rezultate!
@Lucille: Intr-adevar e suficient sa ne uitam si la multe companii mari pentru a vedea acest lucru. Insa conteaza enorm si pentru orice afacere – mai ales pentru cele mici unde apartenenta si relatiile sunt altfel create. Exact cum spui: se implica si tocmai acest suflet pus in toate face diferenta.
Ma bucur sa vad ca sunt oameni ce inca mai cred in afaceri cu suflet:)
Mult succes va doresc tuturor in ceea ce aveti de facut si in afaceri desigur!