Spargatorii de piata

In aceasta perioada tendinta este sa cauti pretul cel mai mic pentru serviciul sau produsul dorit. Desigur multi au facut acest lucru si in trecut – si nu se poate ca acest lucru sa fie condamnat, intrucat orice leu economisit este un leu ce poate fi utilizat in alt scop.

Evident ca nu doar pretul trebuie sa conteze in selectarea unui serviciu sau produs. Aici se cuvin a fi realizate cateva nuantari. O data ca exista multe companii care solicita niste preturi foarte mari pentru lucruri (servicii sau produse) prestate/oferite la un pret mai mic dar la aceeasi calitate de alte companii. Evident insa ca pentru a gasi cele mai bune oferte din piata este necesara o cercetare atenta, recomandari si asa mai departe.

Apar situatii in care diverse persoane raman fara un loc de munca sau agentii ori freelanceri raman fara clienti. Din pacate se intampla, nu e un lucru de dorit dar se intampla. Si nu intotdeauna putem vorbi despre o lipsa de profesionalism si lipsa calitatii serviciilor oferite ci trebuie sa se tina cont de client, de impactul pe care vremurile traversate il are asupra activitatii si bugetului disponibil. Se intampla chiar sa nu fie vorba despre o lipsa a clientilor ci despre o diminuare semnificativa a veniturilor (mai putine lucruri solicitate, mai putini bani primiti). In astfel de situatii fiecare reactioneaza asa cum stie, iar unii aleg sa ofere preturi MULT sub pretul pietei. Cum, asa cum aminteam la punctul 1 de aici, toti vor cat mai ieftin, daca serviciile nu sunt musai rele… se poate intampla ca multi sa selecteze acea persoana/agentie pentru a-i furniza diverse servicii.

Evident ca atunci cand vine vorba despre produse trebuie tinut cont de consecintele reducerii pretului. Daca reducerea e mica s-ar putea sa nu fie nicio problema, dar daca reducerea e semnificativa acest lucru s-ar putea sa insemne un nou furnizor si poate alta calitate (alte materiale utilizate etc.). Ca atare in acest context se recomanda o atentie speciala asupra descrierii produsului si a modului in care arata si se comporta.

Ce faci totusi in asemenea situatii, cand apar spargatorii de piata?

Intrucat chiar o prietena a mea avea aceasta dilema am stat si m-am gandit cu atentie la ce sa ii spun. Si practic am trecut in zona de consultanta in acea discutie analizand serviciile oferite si masurile ce s-ar putea lua, ajungand apoi la o decizie. Pentru ea s-a constatat ca nu e deloc bine sa reduca preturile. A constientizat ce face, pe ce valoare, cum e perceputa si asa mai departe si a pastrat aceleasi preturi. In timp (pentru ca discutia a avut loc acum 3 luni) strategia s-a dovedit a fi una productiva, clientii pe care ii avea ramanandu-i fideli si venind si altii noi ulterior.

Tema constat ca e una de interes pentru mai multi si in acest sens va recomand 2 articole: In ce conditii micsoram preturile si Ce faci cand concurenta vinde mai ieftin?. Veti gasi aici cateva idei sau directii pe care le puteti lua in calcul in functie de contextul in care va aflati.

Eu m-as axa doar pe acest element al valorii. Prinvind chestiunea din punct de vedere valoric trebuie sa luati in calcul si urmatoarele aspecte:

  • serviciile/produsele pe care el oferiti sunt la “suprapret” – adica ati putea intr-adevar oferi o reducere?
  • cum sunteti vazuti de clienti?
  • ce apreiciaza clientii la dumneavoastra?
  • ati putea oferi ceva in plus in aceiasi bani – realiza ceva modificari – astfel incat sa nu reduceri pretul?
  • v-ar afecta in vreun fel reducerea preturilor? S-ar intelege ca astfel faceti rabat la calitate?

Aceste elemente si altele ar trebui sa fie luate in calcul atunci cand aveti de-a face cu spargatorii de piata. Ei vor exista in foarte multe domenii, insa trebuie sa vedeti care e cea mai buna cale de a reactiona. Uneori a reduce preturile doar pentru ca o persoana sau o agentie a oferit preturi foarte mici va poate aduce preudicii enorme.

Tineti cont de asemenea si de tendintele pietei si de schimbarile ce survin. Acestea pot afecta politica pe care o veti aborda. De asemenea tineti cont si de perioada contractuala: s-ar putea ca pentru un contract pe 12 luni sa se justifice o mica reducere.

Share
3 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge