De ce bloggerii care nu scriu corect gramatical nu ar trebui implicati in campanii – sau despre calitatea uitata de unii

Eram acum putina vreme la masa cu Simon Toyne, la invitatia Editurii All, alaturi de Ruxandra Predescu, Cristina de la 4arte.ro, Veronica Placintescu de la Bookaholic, Corina Georgescu, Iyli si altii si la un moment dat vorbeam despre bloguri, calitate si scris.

Simon spunea ca afara blogurile citite si apreciate sunt cele cu un continut de calitate si de asemenea scrise foarte corect din punct de vedere gramatical. Cristina a spus insa ca la noi lucrurile nu stau asa. Si da, am sustinut toti acest lucru.

S-a adus in discutie faptul ca da, la noi nu inseamna ca un blog citit si cautat in campanii este si corect scris si pentru ca multi dintre cei care citesc acele bloguri nu stiu mai multa gramatica. Si nici ortografie – daca e sa spunem tot adevarul. Daca nu ai idee cand se scrie corect “fi” si cand “fii”, cand “numai” si cand “nu mai” si cand si unde se pun virgulele si cratimele corect, cum ai putea spune ca nu citesti blogul X pentru ca nu este scris corect gramatical/ortografic/ortoepic? Tu, nestiindu-le oricum pe astea, n-ai idee de fapt unde sunt greselile.

Eu am spus ca greseala vine de la agentii. Ca in final ele cauta acesti bloggeri si ele ii includ in campanii. Ar putea gasi multe alte bloguri unde se scrie corect. Ruxandra spunea la un moment dat ca nu crede ca lucrurile vor mai dura mult. Ca in timp vor fi preferate doar blogurile de calitate si scrise corect.

Si eu sunt de acord cu ea.

Andrei Rosca a scris ieri un articol despre includerea bloggerilor care nu scriu corect gramatical in campanii.  Acolo regasim si acest fragment: “Sigur ca problema asocierii de imagine se poate pune oricand, insa intre un blogger care livreaza exceptional din punct de vedere al obiectivelor, chiar daca mai rateaza doua cratime si unul care scrie perfect gramatical dar nu livreaza, primul va castiga la orice ora din zi si va fi inclus in campanii.”.

In discutia de ieri de pe Twitter (care a dus de altfel si la scrierea acestui articol) au fost cateva elemente contradictorii. Pe de o parte Andrei recunoaste ca sunt multi bloggeri de calitate si care scriu si corect si au si trafic – si spune ca el lucreaza cu ei – si pe de alta parte explica acest mecanism al luarii unor bloggeri in campanii FARA a-l condamna – ca atare, imi pare rau, dar se intelege doar ca le ia apararea acelor bloggeri. Argumentul e unul logic pentru multi – vezi doamne doar traficul conteaza – dar esenta este incorecta. Se da de inteles ca exista bloggeri care scriu corect si au bloguri de calitate, si bloggeri care scriu incorect si au succes si trafic si ca atare ca ei vor fi preferati. Or, acest lucru nu este adevarat: exista multi bloggeri care indeplinesc toate exigentele, inclusiv de trafic. Deci argumentul pica – daca facem o mica analiza – si acest lucru ar trebui evidentiat. Problema este falsa: se da de inteles ca nu exista de fapt alternative, ca sunt doua categorii clar separate – calitate versus trafic – cand de fapt exista si calitate si trafic, ca atare exista multiple optiuni (adica multi bloggeri dintre care se poate alege).

Se spune in articol ca vai, nu toti am avut parte de aceeasi pregatire. Bun, hai sa zicem ca asa e. Dar sa mergem putin mai departe. Ai ajuns blogger mai putin la zi cu gramatica, dar ai facut ceva bani. N-ar fi ok sa avansezi, sa progresezi, sa iti iei un DOOM si un Dex si sa te pui pe invatat? N-ar fi corect?

Un blogger care scrie cu greseli imi spunea, cand i-am trimis o data pe DM pe twitter o greseala intr-un articol, ca da, nu le are cu romana, ca ii mai face lumea observatii dar ca s-a obisnuit. Asa vrem sa mergem mai departe? Chiar nu e de condamnat acest aspect, ba mai mult chiar e de inteles si pus in practica?!? (PS: da, l-am trimis la DEX si DOOM!)

Imi pare rau dar nu sunt de acord ca asa ceva trebuie tolerat.

Cred ca argumentul cu vai, trebuie sa gasim bloggeri cu trafic pentru campanii, indiferent cum scriu ei, nu trebuie sa ne uitam la corectitudine, este unul fals, ipocrit, stupid si mai am calificative diplomate (ca sa nu il folosesc pe cel real).

Agentiile nu sunt slugi ale clientilor. Sau nu ar trebui sa fie.

Clientii nu sunt prosti. Poate sunt uneori necunoscatori – si nu stiu exact cine scrie ce log si cum, dar agentia e si consilier si ar trebui sa ii spuna ca nu e bine sa se asocieze cu anumite bloguri. Eu pana acum n-am avut client care sa imi spuna ca prefera sa faca o campanie pe blogul cuiva care nu scrie corect.

Exista multi bloggeri care scriu bine si au si succes si sunt apreciati si cititi. De ce n-ar fi inclusi doar ei?

Atat timp cat n-ai pretentii si tolerezi un comportament inadecvat acesta nu se va modifica de la sine. Incurajand nu indemni la schimbare in bine. Doar la o mentinere in rau/incorect. Si nu e absolut deloc greu. Da, calitatea trebuie cautata. Da, exista alegeri. Da, banul poate conteaza, dar el chiar dicteaza tot? Chiar trebuie sa te cobori oriunde si sa faci orice pentru el? Hai sa ne gandim putin – inclusiv la viitor si la ce vrem!

A include intr-o campanie un blogger care nu scrie corect e o insulta la adresa celorlalti care fac efortul de a scrie corect mereu. Da, poate iti mai scapa o litera, dar in niciun caz nu scrii incorect. A introduce insa bloggeri care nu scriu corect alaturi de ceilalti e insa o insulta, din punctul meu de vedere, la adresa celor din urma. Li se spune, indirect, ca de fapt nu conteaza munca lor, ca nu conteaza cat se chinuie ca sa scrie corect, sa se documenteze si asa mai departe, ca sunt egalii celorlalti.

Nebuloasa spunea ieri pe messenger ca un blogger poate refuza sa se implice intr-o campanie alaturi de bloggeri din acestia care nu scriu corect in limba romana. Perfect de acord dar – si aici e un mare dar – pe de o parte s-ar putea sa nu i se spuna unui blogger cine va mai fi implicat (poate agentia inca nu are confirmari, poate un blogger care nu scrie corect va fi inclus mai tarziu etc.), iar pe de alta parte e incorect ca fix acel om care munceste si scrie bine sa aiba de pierdut.

Da, ar merita un “boicot” al celor care nu scriu corect in limba romana.

Nu spun ca trebuie sa dispara si sa nu mai apara vreodata. Nu spun ca trebuie sa fie loviti cu pietre. Spun insa ca e de dorit sa avem pretentii, sa ne dorim calitate, sa o cautam si sa o pretuim. Putem sa nu ii mai citim; putem sa nu ii includem in campanii. Vor fi obligati sa inceapa sa scrie corect – si-atunci pot fi din nou luati in campanii.

Acesta este un articol de opinie. Nu veniti sa imi spuneti ca vai, sunt bloggeri cu trafic si de aceea inclusi pentru ca, repet, sunt multii altii la fel dar care scriu si corect. O scuza stupida nu inseamna si ca trebuie sa multumeasca pe toti.

Mai adaug ca am avut discutii pe tema aceasta cu o multime de oameni din agentii si ca multi se tem sa spuna ceva in public (daramite sa scrie pe un blog sau sa comenteze undeva) de teama pierderii serviciului sau ocolirii in momentul trimiterii CVului undeva.

Din nou multa ipocrizie. Nu e asa de greu sa ai coloana vertebrala si principii si sa nu te lasi sa fii precum sufla vantul!

In consecinta da, cred ca bloggerii care nu scriu corect ar trebui sa nu fie inclusi in campanii, oricat de cititi ar fi (in timp oricum le-ar scadea traficul). Consider ca trebuie sa fie determinati/incurajati sa invete limba romana si sa scrie corect. Nu este deloc greu – si, repet, daca tot au facut ceva bani, un DOOM si un DEX acasa – cartile – nu le strica. Dar nu doar sa le aiba, ci sa le citeasca si sa le utilizeze, sa invete. Da, am invatat din DOOM pe paine in liceu si nu numai, asa ca stiu ce zic.

Si da, sunt convinsa ca nu exista de fapt niciun argument valabil pentru includerea lor in campanii. Exista multe justificari care tin de comoditate, plecarea in fata banului si a multor altora, dar in niciun caz niciun un argument bun.

Nimeni nu ma va putea vreodata convinge ca e un castig pentru mine ca agentie sau pentru clientii mei sa fac vreo campanie in care sa includ bloggeri care nu scriu corect in limba romana.

Share
12,045 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge