Pe angajati trebuie sa te poti baza – un nou post pentru manageri si subordonati

Managerul nu le poate face pe toate. De fapt, mai corect spus, e ca le poate face pe toate, si poate invata astfel incat sa le faca foarte bine pe toate, dar nu va avea nici vreme de toate si nici sansa de a construi o afacere de succes. Fiecare are atributiile sale. Desigur ca un manager are o viziune mult mai ampla asupra afacerii fata de ai sai subordonati, insa si angajatii trebuie sa stie care este viziunea, care sunt obiectivele imediate si scopul dorit a fi atins.

Orice subordonat trebuie sa fie o persoana de incredere – acest lucru trebuie sa fie foarte bine inteles deopotriva de catre manageri si de catre subordonati. Toate persoanele aflate intr-o companie au o responsabilitate fata de acea firma, fiecare este o rotita in marele angrenaj care luna de luna functioneaza. Poate ca uneori merge mai lin, alteori mai cu hopuri, dar merge.

Ce inseamna insa o persoana de incredere?

Aici ar putea incepe adevarate dezbateri filozofice. Sa vedem totusi niste elemente esentiale.

1. O persoana de incredere nu dezvaluie mai departe informatii confidentiale si evident nu face rau companiei intentionat. Sunt clare aceste elemente astfel ca nu vreau sa mai insist asupra lor, desi din pacate multi uita ca unele lucruri le sunt incredintate ca dovada de incredere, si nu pentru a fi spuse imediat mai departe.

2. Pe o persoana de incredere te poti baza ca va face totul foarte bine si mai ales la timp. Da, in calitate de sef (indiferent de pozitia pe scara ierarhica) trebuie sa stiu ca daca am delegat o sarcina si am oferit un deadline acel lucru va fi facut foarte bine la timp. Daca nu am oferit un deadline se poate ca acel angajat sa solicite unul sau sa faca totul cat mai curand posibil. Insa fiecare angajat trebuie sa isi dea seama ca altcineva se bazeaza pe el. Un contabil are un anumit termen-limita lunar pana la care trebuie sa ofere directorului OPurile la semnat, situatia financiara etc., o anumita data pana la care poate face actele pentru contributiile la stat si in alte locuri pentru salarii si asa mai departe. O intarziere din partea lui duce la sanctionarea firmei.

2.1. Aici trebuie facuta o mica paranteza pentru manageri. Odata o persoana adusa intr-o anumita pozitie in cadrul firmei, delegati-i ceva cu adevarat, in mod real nu doar teoretic. De pilda, daca vorbim despre relatia agentie de PR – client, daca initial reprezentantul agentiei de PR (sau directorul) pastra legatura cu directorul companiei-client, iar la un moment dat acesta din urma aduce o noua persoana in companie spunand ca face acest lucru pentru a fluidiza procesul comunicational si pentru a micsora timpii de raspuns, acel manager trebuie sa ii si ofere o anumita libertate de decizie acelei persoane intrucat altfel se ajunge la situatia ingrata in care reprezentantul agentiei ia legatura cu aceasta persoana-intermediar care la randul ei nu poate oferi un raspuns sigur astfel ca isi poate da cu parerea, poate veni cu idei ca sa isi justifice banii si sa doreasca astfel sa castige avantaje in fata sefului, dar tot la sef va ajunge pentru a primi raspunsuri care la un moment dat vor ajunge si la agentie. Uneori prea tarziu insa!

3. O persoana de incredere este si cea care vine cu sfaturi, idei constructive. Sunt de altfel lucrari care arata importanta angajatului pentru companie vazand angajatul ca o resursa de idei care trebuie valorificata. Deseori se dau bani in afara – la diversi furnizori si colaboratori externi – care in final furnizeaza aceleasi idei pe care le-ar fi putut afla mult mai ieftin din interior. Evident ca aici e o discutie mai ampla – intrucat da, un anagajat vine cu multe idei, uneori insa trebuie vazut si daca exteriorul le doreste, sau este pregatit pentru ele – dar aici e alta poveste.

Cert este ca atunci cand vorbim despre relatia manager-subordonat sau director-angajat ar trebui sa vorbim despre incredere. Aceasta evident ca se castiga in timp si ca se pastreaza si la fel de clar e faptul ca atunci cand o persoana (indiferent care) face ceva care duce la pierderea increderii celuilalt in acea persoana ceva se rupe, lucrurile se strica, atmosfera nu mai e buna si cu siguranta apar probleme.

Insa atat managerii cat si angajatii trebuie sa constientizeze ca sunt importanti, fiecare cu locul sau, insa ca trebuie sa fie de incredere, trebuie ca persoana cealalta sa se poata baza pe ei.

PS: am mai avut un material dedicat atat managerilor, cat si angajatilor. Daca nu l-ati citit il puteti vedea aici.

Share
4 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge