Baga-ma-n… presa!

Imi sta demult in varful degetelor o insemnare despre PR, companii, anumiti oameni si presa. Si cum am vazut astazi la Mihai Stanescu o insemnare pe tema obiectivelor mi-am readus aminte de tema si ca atare va propun in cele ce urmeaza exact acest subiect.

Desigur ca atunci cand esti in postura de consultant, cand ai o agentie ajungi sa vorbesti cu multe persoane, unele fiind potentiali clienti. Toate bune si frumoase. Ai intalniri in care incerci sa vezi daca ati putea lucra impreuna si urmezi pasii firesti in astfel ce cazuri.

La unele dintre aceste intalniri eu am avut parte de niste surprize deloc frumoase. Si-apoi am aflat ca si alti prieteni ai mei au trecut prin situatii similare. Fara a da nume – asa cum v-am obisnuit – va invit sa discutam mai jos despre PR si mai ales despre relatia cu presa.

zarePentru unii nu exista nimic altceva decat aparitia in presa. Si iti spun asta in mod sincer, poate chiar in primele minute ale discutiei unei potentiale colaborari. Scopul lor in viata e sa fie in ziare, in reviste, sa fie pretutindeni, sa ii stie lumea, pe ei, pe ale lor produse si servicii. Acum nu ma intelegeti gresit va rog: nu condamn aici dorinta de a aparea in presa, si deseori media ajuta enorm o companie sau un produs/serviciu sa aiba succes sau dimpotriva. Dar a aparea in presa NU e un scop in sine in PR.

Unde-i strategia? Pe unii mai infipti si siguri ca aparitia in presa e singurul lucru ce se poate face mai faci greseala de a-i intreba: bun, dar strategia? Nu de putine ori mi s-a intamplat sa primesc unul dintre urmatoarele 2 raspunsuri:

  • da ce-mi trebuie strategie ca sa fiu in presa?
  • ce-i aia?

Mai are sens sa va spun ca nu stiu ce e aia strategie de PR si ca trebuie sa ai si o strategie media – ca nu faci lucrurile de-a valma, dintr-o data si asa mai departe?

In presa sunt reflectate rezultatele unor actiuni/activitati etc. Nu apari in presa din neant. Ai facut ceva – ca atare meriti atentia jurnalistilor. Poate ai lansat ceva interesant; poate ai o campanie deosebita; poate ai niste rezultate remarcabile si asa mai departe. La fel nu apari peste tot intr-o zi sau saptamana – pierzi din efect si cate si mai cate sunt cele nestiute de cei ce vor sa apara in presa si care pretind a le cunoaste pe toate!

In presa nu apari cu minciuni! Am avut mai demult o intalnire cu un potential client. El imi spunea ca vrea neaparat aparitii lunare insemnate in media diverse. La nevoie era dispus sa si minta numai sa apara. La care eu am crezut ca nu am inteles bine. Dar nu, mi-a repetat. Da, ar putea da si minciuni numai sa atraga si sa iasa totul bine, sa apara el si nu altii. I-am explicat eu cum e cu etica si cu principiile. I-am spus si ca dincolo de pierderile lui de imagine si eu ca agentie as pierde enorm – pentru ca daca un jurnalist afla ca am mintit imi pierd credibilitatea, nu mi se vor mai prelua stiri. Si i-am spus ca asa nu pot lucra. La care el ce credeti ca spune? Pai… nu-i nimic. Daca doriti nu va spun cand mint! Si asa nu o sa stiti. Si nu o sa mai aveti probleme de etica. Da, evident ca nu lucrez cu acea persoana.

Nimeni nu se naste invatat! Si la fel, nimeni nu ajunge sa le stie pe toate. E clar ca pentru ca lucrurile sa mearga bine ai nevoie de ajutor – deseori. E de dorit ca atunci sa accepti ca persoana cu care vorbesti sau colaborezi stie mai multe decat tine pe segmentul ei. Pana la urma de aceea colaborati: acea persoana te completeaza, te ajuta. De aceea e consultant: sa iti ofere sfaturi, sa iti puna expertiza sa la dispozitie. De aceea lucrezi cu o agentie: sa te ajute sa iti indeplinesti obiectivele.

Desigur ca daca nu le stii pe toate le poti rafina – chiar si pe ele, obiectivele – alaturi de cei cu care lucrezi. Din nou nimic iesit din comun. Insa cu tot respectul, aparitiile media nu constituie un obiectiv de PR unic pentru o companie.

Am povestit exemple mai putin fericite. Trebuie sa fiu corecta si sa spun ca am avut desigur si exemple pozitive: oameni care chiar daca nu stiau mecanismul in sine, cel putin nu in intregime, au ajuns dupa cateva discutii si explicatii la care au fost deschisi sa inteleaga ce poate face PRul pentru o companie, cum poate ajuta un consultant, ce poate face o agentie pentru un client si cum trebuie sa fie o strategie de PR. Si pe termen lung rezultatele nu s-au lasat asteptate (si n-au lipsit nici aparitiile in presa 🙂 ).

Share
7 Comments

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge