Bugetul ramas disponibil nu va merge spre PR!
|In continuarea insemnarii de ieri propun sa incercam sa analizam putin piata de afaceri si de PR.
Asa cum spuneam PR-ul isi face PR. Foarte bine – nimic rau pana aici. Chiar ma amuzam ieri ca lucruri pe care le spun in diverse imprejurari de ceva vreme si pe care culmea le-am si scris de ceva vreme (prin ianuarie) incep acum sa fie promovate de altii ca idei proprii. Evident cel mai probabil nu m-au citit 🙂 – doar idei similare pot veni unor oameni diferiti in acelasi timp sau momente diferite.
Dar nu acesta este scopul insemnarii de astazi. Asa cum spuneam se promoveaza foarte mult in ultima vreme (parca ar fi un soi de placa deja stricata) cum ca in perioada pe care o traversam PR-ul va avea de castigat si implicit solutiile diferite oferite de agentii. Buuuun. Apare un soi de legatura implicita intre scaderea bugetelor de marketing si promovare si cresterea (as spune chiar boom-ul) preconizata a bugetelor de PR.
Cu toate acestea cred ca optimismul suna mai degraba a disperare sau a lipsa de previziune viabila.
Concret: este clar ca bugetele de promovare s-au redus (si procentele difera de la companie la companie). Este insa la fel de clar ca orice organizatie nu va spune: “ok, acesta e bugetul total disponibil, nu prea avem sanse sa facem reclame la tv si sa aparem cu machete in presa. Asta e: facem un eveniment doua, marsam pe comunicare si… om reusi noi s-o scoatem la capat.”. Dimpotriva. Isi vor dori sa apara in continuare cu machete si nu numai. Si-atunci?
Pana la un raspuns sa privim chestiunea si din cealalta perspectiva: a media. Scaderea bugetelor de publicitate implica venituri mai mici pentru institutiile media. Vor dori insa acestea sa “tina la pret” neconditionat? Nu mai bine in loc sa ceri 4200 eur plus Tva pe o pagina preferi sa primesti 2000 – dar sa stii ca vin sigur? Eu zic ca da. Poate ca in loc de 60 de pagini vei primi doar 40 de reclama – dar sa fim seriosi, profitul (poate mai mic) tot ramane.
E clar ca multe companii constientizeaza (asa cum iar am mai spus intr-o insemnare) ca e mult mai usor sa vinzi in perioade cand oamenii au scapat de grija zilei de maine si cheltuiesc mai usor. E insa mai greu sa vinzi cand oamenii isi gestioneaza cu foarte multa precautie bugetul. Nu e cu siguranta imposibil – insa iarasi daca ai un produs vandut pe scara nationala sau internationala vei investi in continuare si in aparitii media.
Companiile au intr-adevar acum un atu in fata institutiilor media. Atu-ul este oferit de nevoia de bani a institutiilor media – si ca atare companiile pot negocia mai usor preturi si reduceri. Vin si spun insa ca acest lucru e ceva firesc, presupune adaptare la conditiile actuale. Noua abordare va duce si la o achizitie la preturi corecte – fapt de altfel subliniat si de un client al nostru ce ofera publicitate in lift – Invent media (intr-un articol apartinandu-i managing partner-ului de acolo: Eduard Petrescu – Criza? Spor in afaceri).
Ramasesem datoare cu un raspuns la intrebarea “Si atunci?” de mai sus. Cred ca acesta reiese foarte clar din randurile asternute dupa intrebare. Se va ajunge la o situatie de echilibru. Se va negocia puternic si totul va merge mai departe.
Nu ma intelegeti gresit. Nu sunt anti-PR (doar si eu am agentie de asa ceva si realizam numeroase campanii interesante pentru clientii nostri la PRwave INTERNATIONAL). Nu spun ca nu trebie sa fii inventiv si sa gasesti acele elemente viabile pentru fiecare companie in parte – dimpotriva: si noi realizam campanii inedite (vezi leapsa kdo-urilor – in care va invit sa intrati – si vom spune si despre altele in curand). Spun doar ca anumite elemente promovate sus si tare acum sunt de fapt lucruri care ar trebui sa stea la baza unor activitati de PR de calitate.
Spun de asemenea si ca optimismul unora e totusi exagerat. Desigur ca poate vor veni mai multe resurse spre PR – ca suma finala – dar se va cere si mult mai mult in acei bani – tocmai pentru ca exista acest atu in negociere aflat de partea companiilor. Nu sunt pesimista – incerc doar sa arunc o umbra de obiectivitate in analiza situatiei prezente si din viitorul imediat. Nu strica niciodata o situatie “fata cu realitatea”.
Laer edit: iata si un articol interesant pe care l-am descoperit acum dar care se leaga de tema de astazi. AdWeek – Hard times for PR firms too.
Cred ca ideea de investitii mai mari in PR pe fondul scaderii bugetelor pentru publicitate a fost un pic gresit inteleasa. Eu am citit primele materiale de acest fel pe bloguri din strainatate. Agentiile incurajau clientii sa investeasca in directia PR-ului, dar folosind argumente putin diferite: nu pentru ca nu se mai dau bani pe publicitate, deci se duc in PR. Banii se duc pe PR pentru ca cei care ii investesc realizeaza ca eficienta publicitatii a scazut – am invatat sa o ignoram, e greu de contorizat rezultatul, etc. Ideea de baza era ca firmele cu fler vor investi in continuare in PR si marketing, dar vor alege sa investeasca in campanii eficiente, masurabile, pentru care agentia sau departamentul intern poate justifica cheltuiala.
Criza va ajuta unii oameni de marketing si PR daca pot descoperi metode cat mai ieftine de promovare, dar si foarte eficiente. Pentru ca o reclama intr-o revista care nu a functionat prea bine inainte de criza nu va fucntiona nici in timpul crizei, chiar daca e mult mai ieftina 🙂
Ultimul post al Alina Popescu: AXIGEN Announces Technology Partnership with Intel
Eu as rezuma simplu: cati clienti stiu ce este acela PR.
PR-ul nu este fata draguta din departament care daca stie sa vorbeasca este un real noroc, daca are buget mai mare decat pentru o masa la restaurant este deja scump si daca mai are cativa colegi in presa este noroc curat.
Pana la urma la ce se rezuma PR-ul in Romania? Imagine multa, cateva cuvinte si ,, bunavointa ,, decidentilor.
Specialist PR, dar si o speciala femeie. Si pentru ca e o zi speciala, Liana C iti ureaza la multi ani !
Ultimul post al Liana C: … de 8 martie
@Liana C – iti multumesc frumos 🙂 Si La multi ani iti spun si eu tie cu drag 🙂 Si… in insemnarea de azi am si o invitatie altfel pentru tine 😉
“The seasoned pro everyday life organizations are right with regards to a very important factor, the position of the newborn within just and out a uterus are unable to get a good deal of meaning variance. We cannot coherently carry its alright to get rid of a new baby a week in advance of labor and birth, but as immediately as being the newborn comes into the world all have to be performed to ensure that it stays surviving. The most effective, nevertheless, will not be to simply accept the pro everyday life watch how the baby is really a creature sticking with the same meaning rank as your business opportunity or simply my verizon prepaid phone.
Just simply pay for the background music. And you is just not hold the lawful difficulties. Is it seriously worth that?? A person arethe operator of these tunes. In reality… When you buy any CONCEPT ALBUM as well as acquire. It is just a licenses which youpurchased.