Baga-ma-n… presa!
|Imi sta demult in varful degetelor o insemnare despre PR, companii, anumiti oameni si presa. Si cum am vazut astazi la Mihai Stanescu o insemnare pe tema obiectivelor mi-am readus aminte de tema si ca atare va propun in cele ce urmeaza exact acest subiect.
Desigur ca atunci cand esti in postura de consultant, cand ai o agentie ajungi sa vorbesti cu multe persoane, unele fiind potentiali clienti. Toate bune si frumoase. Ai intalniri in care incerci sa vezi daca ati putea lucra impreuna si urmezi pasii firesti in astfel ce cazuri.
La unele dintre aceste intalniri eu am avut parte de niste surprize deloc frumoase. Si-apoi am aflat ca si alti prieteni ai mei au trecut prin situatii similare. Fara a da nume – asa cum v-am obisnuit – va invit sa discutam mai jos despre PR si mai ales despre relatia cu presa.
Pentru unii nu exista nimic altceva decat aparitia in presa. Si iti spun asta in mod sincer, poate chiar in primele minute ale discutiei unei potentiale colaborari. Scopul lor in viata e sa fie in ziare, in reviste, sa fie pretutindeni, sa ii stie lumea, pe ei, pe ale lor produse si servicii. Acum nu ma intelegeti gresit va rog: nu condamn aici dorinta de a aparea in presa, si deseori media ajuta enorm o companie sau un produs/serviciu sa aiba succes sau dimpotriva. Dar a aparea in presa NU e un scop in sine in PR.
Unde-i strategia? Pe unii mai infipti si siguri ca aparitia in presa e singurul lucru ce se poate face mai faci greseala de a-i intreba: bun, dar strategia? Nu de putine ori mi s-a intamplat sa primesc unul dintre urmatoarele 2 raspunsuri:
- da ce-mi trebuie strategie ca sa fiu in presa?
- ce-i aia?
Mai are sens sa va spun ca nu stiu ce e aia strategie de PR si ca trebuie sa ai si o strategie media – ca nu faci lucrurile de-a valma, dintr-o data si asa mai departe?
In presa sunt reflectate rezultatele unor actiuni/activitati etc. Nu apari in presa din neant. Ai facut ceva – ca atare meriti atentia jurnalistilor. Poate ai lansat ceva interesant; poate ai o campanie deosebita; poate ai niste rezultate remarcabile si asa mai departe. La fel nu apari peste tot intr-o zi sau saptamana – pierzi din efect si cate si mai cate sunt cele nestiute de cei ce vor sa apara in presa si care pretind a le cunoaste pe toate!
In presa nu apari cu minciuni! Am avut mai demult o intalnire cu un potential client. El imi spunea ca vrea neaparat aparitii lunare insemnate in media diverse. La nevoie era dispus sa si minta numai sa apara. La care eu am crezut ca nu am inteles bine. Dar nu, mi-a repetat. Da, ar putea da si minciuni numai sa atraga si sa iasa totul bine, sa apara el si nu altii. I-am explicat eu cum e cu etica si cu principiile. I-am spus si ca dincolo de pierderile lui de imagine si eu ca agentie as pierde enorm – pentru ca daca un jurnalist afla ca am mintit imi pierd credibilitatea, nu mi se vor mai prelua stiri. Si i-am spus ca asa nu pot lucra. La care el ce credeti ca spune? Pai… nu-i nimic. Daca doriti nu va spun cand mint! Si asa nu o sa stiti. Si nu o sa mai aveti probleme de etica. Da, evident ca nu lucrez cu acea persoana.
Nimeni nu se naste invatat! Si la fel, nimeni nu ajunge sa le stie pe toate. E clar ca pentru ca lucrurile sa mearga bine ai nevoie de ajutor – deseori. E de dorit ca atunci sa accepti ca persoana cu care vorbesti sau colaborezi stie mai multe decat tine pe segmentul ei. Pana la urma de aceea colaborati: acea persoana te completeaza, te ajuta. De aceea e consultant: sa iti ofere sfaturi, sa iti puna expertiza sa la dispozitie. De aceea lucrezi cu o agentie: sa te ajute sa iti indeplinesti obiectivele.
Desigur ca daca nu le stii pe toate le poti rafina – chiar si pe ele, obiectivele – alaturi de cei cu care lucrezi. Din nou nimic iesit din comun. Insa cu tot respectul, aparitiile media nu constituie un obiectiv de PR unic pentru o companie.
Am povestit exemple mai putin fericite. Trebuie sa fiu corecta si sa spun ca am avut desigur si exemple pozitive: oameni care chiar daca nu stiau mecanismul in sine, cel putin nu in intregime, au ajuns dupa cateva discutii si explicatii la care au fost deschisi sa inteleaga ce poate face PRul pentru o companie, cum poate ajuta un consultant, ce poate face o agentie pentru un client si cum trebuie sa fie o strategie de PR. Si pe termen lung rezultatele nu s-au lasat asteptate (si n-au lipsit nici aparitiile in presa 🙂 ).
Permite-mi sa te citez:”in Romania, PR-ul este inca destul de putin inteles!”…
Haha, genial cel cu minciunile :))
@Anca Din pacate da 🙁 Dar muncim in acest sens (cel putin unii sigur si constant 🙂 )
@Ovidiu Ma crezi ca daca mi-ar fi povestit cineva daca nu ar fi fost o persoana despre care sa stiu sigur ca nu minte mi-ar fi venit greu sa cred ca se poate intampla sa te intalnesti cu astfel de oameni? Din fericire cred pentru ca din pacate m-am intalnit direct.
oh da, clientu’ e de vina ca nu stie ce-i aia strategie. cat despre minciuni, nu se cheama ca sunt in piar pana nu am un client care calca pe bec si trebuie scos din hazna. unii spun “minciuni”, altii spun “spin”. Altfel, PRwave rulz! 🙂
Daca un client nu are o strategie si nu stia ca trebuie sa aiba sau nu stia ce trebuie sa contina nu e o problema mai ales atunci cand e deschis spre a afla despre ce e vorba. Ca atare nu despre acest lucru e vorba in insemnarea de mai sus. Insa atentie si la scosul din probleme si la aspectul subliniat in articol. Minciuna tot minciuna ramane si are picioare scurte. Unii pot alege sa se implice, altii, cu etica si principii la care nu renunta chiar si cand nu le e usor (pierzand adica poate niste bani si clienti) vor spune pas. Un PR despre care se afla ca a mintit isi pierde el credibilitatea. O agentie poate spune ca angajatul a fost rau si in timp isi va spala pacatele. Un om nu. Iar cand tu esti directorul unei firme si vii si imi spui mie, potential colaborator, ca vrei sa minti pentru a aparea in presa si ca daca eu nu mint imi oferi solutia de a nu-mi spune cand e minciuna si cand nu (adica sa ma minti in fata) imi pare rau dar nu pot accepta si nu e un comportament pe care sa nu il taxez. Dupa cum se vede nu am dat numele persoanei sau al firmei – insa nu e un obicei ce trebuie urmat.
Evident nu toata lumea are principiile mele si nu toata lumea tine la coloana vertebrala proprie (personala sau a agentiei detinute).
Multumesc frumos pentru aprecierile la adresa PRwave si va astept oricand atat pe site cat si pe bloguri (acesta, Travel Moments in Time, Flying – Per aspera ad astra, PRwave Blog).
I will be able to determine whether your nice solenoid is certainly faulty. You think this can be a good indication?All the creator device is certainly: Onan Microlite 1000 model4KY FA26100J S/N: F990 934964You did a person tremendously project involving trying to explain to us all kinds of things you should know relating to this freezer or fridge. Could not now have expected a lot more.